Ökat intresse att rida Islandshäst – men unga saknas

Bukefalos 30 år!

De senaste tio åren har antalet medlemmar i Svenska Islandshästförbundet ökat med 21 procent.
Men de unga ryttarna är fortfarande få – och nu satsar förbundet på att locka fler.
– Ungdomar är ju det viktigaste vi har. Det är kanske därför jag brinner för det jättemycket, säger Jamila Berg, meriterad ryttare inom sporten.

Jag tycker inte det är så konstigt. De flesta unga rider på ridskola. Min uppfattning är att islänningarna varit i minoritet på de ridskolor jag sett. De som driver verksamhet med islänningar brukar ofta snarare ha långritt och de jag sett har också ibland åldersgräns på ca 16 år. Så vill man att det ska öka behöver man nog starta ridskolor som inte har traditionell inriktning bara.

Jag tycker inte det är så konstigt. De flesta unga rider på ridskola. Min uppfattning är att islänningarna varit i minoritet på de ridskolor jag sett. De som driver verksamhet med islänningar brukar ofta snarare ha långritt och de jag sett har också ibland åldersgräns på ca 16 år. Så vill man att det ska öka behöver man nog starta ridskolor som inte har traditionell inriktning bara.
På ridskolor som har storhästar finns det nog extremt få islandshästar men det finns en hel del rena islandshästridskolor där ute. Och de flesta har vad jag vet barngrupper.

Det finns rätt gott om ridskolor med islandshästinriktning! Däremot ytterst få islandshästar på vanliga ridskolor.

Egentligen är det himla synd att det inte finns fler "hästskolor" där man skulle kunna få prova på och lära sig många olika inriktningar. Jag förstår ju att det ekonomiskt och logistiskt skulle vara jättesvårt, men tänk så fantastiskt det vore!
När jag började ettan i gymnasiet hade jag gått på vanlig ridskola och kört trav. Haft lite kontakt med brukskörning. Vi fick fördjupning i allt detta samt en hel drös med prova-på kurser inklusive akademisk och western, där jag valde att gå vidare inom western, någonting jag aldrig bara skulle ha "snubblat på" annars, särskilt inte uppe i Norrland. De två större inriktningar vi nog inte gjorde som kursarbete var faktiskt galopp och just islandsridning, men en av tjejerna på skolan hade en jättefin som jag fick prova på. Hade intresset varit större hade de säkert introducerat det också.

Egentligen är det himla synd att det inte finns fler "hästskolor" där man skulle kunna få prova på och lära sig många olika inriktningar. Jag förstår ju att det ekonomiskt och logistiskt skulle vara jättesvårt, men tänk så fantastiskt det vore!
När jag började ettan i gymnasiet hade jag gått på vanlig ridskola och kört trav. Haft lite kontakt med brukskörning. Vi fick fördjupning i allt detta samt en hel drös med prova-på kurser inklusive akademisk och western, där jag valde att gå vidare inom western, någonting jag aldrig bara skulle ha "snubblat på" annars, särskilt inte uppe i Norrland. De två större inriktningar vi nog inte gjorde som kursarbete var faktiskt galopp och just islandsridning, men en av tjejerna på skolan hade en jättefin som jag fick prova på. Hade intresset varit större hade de säkert introducerat det också.
Man kanske skulle ha mer samarbete mellan en vanlig ridskola och andra grenar? Som mest hade ridskolan jag växte upp vid någon inbjuden person som visade upp någon annan gren på en teorivecka, så man fick se men inte testa själv. Men kanske samordnade tillfällen då elever från en ridklubb kan åka tillsammans till exempelvis en islandshästridskola för att testa på, eller till någon med brukshäst för att lära sig lite brukskörning, osv? Jag skulle själv ha tyckt att det varit roligt att testa på lite olika saker, och inte bara rida dressyr och hoppning (vilket var det som gjordes på ridskolan där jag växte upp).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka