Bukefalos 28 år!

Okrossad korn

Z

Zadir

Har hört att man måste blötlägga kornet i hett vatten om man ska fodra det okrossat. Någon som vet varför och hur länge det ska ligga i blöt?

//Zadir
 
Sv: Okrossad korn

Hästen kan inte "smälta" kornet om det inte är krossat eller blötlagt. Enklaste sättet är att stöpa kornet, dvs koka upp vatten och slå det på kornet. Låt kallna innan utfodring.
 
Sv: Okrossad korn

Hästen kan inte "smälta" kornet om det inte är krossat eller blötlagt. Enklaste sättet är att stöpa kornet, dvs koka upp vatten och slå det på kornet. Låt kallna innan utfodring.

precis, hästen kan ej smälta kornet pga att det är för hårt skal på kornet ;)
 
Sv: Okrossad korn

Kornet har en så hård kärna att hästen inte kan tugga sönder den ordentligt. Därför behöver man antingen knäcka, krossa eller stöpa korn innan man ger det till hästar.
 
Sv: Okrossad korn

Har hört att man måste blötlägga kornet i hett vatten om man ska fodra det okrossat. Någon som vet varför och hur länge det ska ligga i blöt?

//Zadir

Korn håller länge, flera månadevis krossat, alltså ingen poäng att ge uppblött helt som havre ex.
Korn tillför inte hästen mycket näring, svårsmält... det är en myt att hästar blir feta av korn, men de får foder att arbeta med... mer näring att bryta ned än vad man tillför... ungefär som att äta vitkål för oss...
 

Liknande trådar

Mat Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 699
Senast: Enya
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 695
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp