Sv: Old Macs?

Min kompis Carola har fyra till sin fjording och hon tycker att dom funkar bra.

Nackdel är väl att de inte går att brodda. Vissa hästar (med känsliga kotleder osv) kan tydligen få skav.
Men mitt förslag är att du söker på Old Mac's på forum-sök. Du kommer nog få upp en rad trådar med både för- och nackdelar.

tydligen visade det sig att min häst har för stora hovar... Blir skitförbannad! Old Macs "ska" passa stora halvblod, men ninte fan passar dom på min lilkla haflinger som är nyverkad och har pyttesmå hovar nu jämfört med vad han brukar ha (en jävla massa tappskor ni vet... hovar jhåller sig inte så bra efter det...)
Finns det några andra barfotaskor som är bra? Måste finnas upp till 15-16cm breda och 17-18cm långa.

Kolla lite på Easy-boots eller Boa-boots. Vet inte riktigt hur storlekarna är i dem dock, förstod inte ett smack av deras mätsystem när jag skulle mäta hovarna på min nordis.
Hoppas det löser sig!

Ja, jag har prövat både Old Macs och Boa-bootsen. Helt klart gillar jag Boa-bootsen bäst! Otroligt lätta att sätta på, ta av och även rengöra - särskilt i jämförelse med old macsen. Har använt mina flera gånger nu, men det syns inte att de blivit använda, trots att jag sölat ner dem regält varenda gång och ridit på slitiga underlag. Min pålle har dessutom kortare än breda hovar, trots detta sitter Boa bra, med hjälp av Gaiters till. Finns att beställa där du beställer bootsen. Boa-bootsen är annars längre än vad de är breda...men det gör tydligen inget!

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
556
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 287
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 867
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka