Oledat bett med böjd stång

Sv: Oledat bett med böjd stång

Ja det finns det! Det kallas rakt mullemouth (mullenmouth står för själva böjningen av bettets mundel) och räknas till tränsbett. finns i lite olika utföranden tex med fasta eller lösa ringar. är ett vanligt bett - du bör hitta de i de flesta ridsport affärer med någorlunda utbud av bett.

det finns oledade tränsbett m sån mundel som på bilden, mullenmouth kallas de, och det finns dessutom oledade tränsbett m tungfrihet

Är inte mullenmouthstången böjd framåt och inte uppåt. Har kollat på massor av internetsidor med bett och tycker det ser ut som stången är böjd framåt ( om du förstår hur jag menar) men det är kanske bilden som lurar ögat. Jag är ju ute efter böjd uppåt för tungfrihetens skull.

tn_571200.jpg

Kan här vara någon tungfrihet på detta bett, eller är stången bara böjd framåt?

Senast ändrad:

Det du visar är ju typ kandarstång och det måste ju bli väldigt skarpt. Visserligen behöver jag ett lite skarpare bett när vi rider ut eftersom pållen är lite olydig, men jag vill inte betsla för skarpt. (Pållen är 175 i mkh och jag mycket mindre så jag har inte mycket att sätta emot om han får för sig att bråka.:smirk: )
Men det finns ju såkallat jaktkandar med lite tungfrihet, det funkar kanske, annars får jag väl fortsätta rida på vårt körbett.

Skarpheten beror ju på hur mycket du tar i tygeln. Du kan vara precis lika skarp i handen med körbettet du använder nu.

Jo, jag vet att mitt körbett kan vara jäkligt skarpt om man använder det på ett sådant sätt, men jag har aldrig ridit på något liknade det du visade, så jag vet inte riktigt hur dom verkar. Använder man bara en tygel eller dubbla som vid kandar? Är det med eller utan kindkedja? Berätta gärna, jag lär mig gärna nya saker så ofta jag kan :)

Nu vet jag inte hur du rider med ditt postkandar, men det var väl en odelad stång du frågade efter?

Alla stänger har kinnkedja, annars blir det ingen stång ;) Dom betten jag visade är tänkta att använda blanka, och inte som i ett kandar.

Ok, jag är väl lite förvirrad :angel: Klart det måste vara kedja till stångbett.
Tänkte på dom hemska pessoabetten med mycket "hävstångseffekt" utan kindkedja, det gillar jag inte.

Mja, men det är ju inte ett stångbett, det är ett hissbett. Även om det ju är ett hävstångsbett så kallas det inte för det.

När du säger blank stång, menar du att jag i princip kan använda en vanlig kandarstång och rida på bara den. För där har jag sett en del mundelar som borde passa min pålle bra. Om jag använder typ pelhamdelat på borde det väl funka eller, är jag helt ute och cyklar. Tycker det känns som det blir för mycket hävstång i bara ringen där nere. (Använder aldrig nedersta öglan på mitt körbett.)

Hur rider du nu? Med delta?

För om hästen inte är så pass utbildad att den kan gå på blank (dvs enbart) stång, så skulle jag nog inte tränsat med det.

Rider du med en blank stång rider du med en tygel, utan delta.

Men jo, ska du rida på blank stång kan du rida på vilket stångbett som helst, och rida med en tygel. Altså kan du använda en kandarstång också.

Det blir ju liksom inte skarpare för att du har tygeln i nedersta öglan, det är bara det att du kan röra handen mycket mindre.

Jag rider på ett rakt bett men det är inte så här rakt utan mer som körbettet
500033.jpg

sen växlar jag med ett gummibett, det böjer sig så tungan får plats utan problem
500264.jpg

Liknande trådar

Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: lizan
·
Utrustning Min unghäst tuggar otroligt mycket på sina bett. Har ett 3-delat och ett 2-delat till honom och det är samma sak med båda. Han är kollad...
Svar
10
· Visningar
1 317
Körning Vi har problem att hitta bett som passar vår ena körhäst. (tråden borde kanske ligga under utrustning, men det är ju här är det mest...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Nora
·
Utrustning Det pratas ju en massa om skarpa bett och tips om dessa. Nu vill jag prata om milda bett och vad man kan testa på en känslig häst. Det...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur