olika bett beroende på vad ni gör?

Zaida

Trådstartare
hejsan!

brukar ni använda er av olika bett beroende på om ni hopparrider dressyr eller rider ut? byter de flesta av er även nosgrimmor?

hur ofta byter/varierar ni bett?

Sv: olika bett beroende på vad ni gör?

Jo jag byter bett men inte riktigt beroende på vad jag gör.

Dressyr: rakt alt. tredelat

Hoppning: rakt alt. sidepull

Ute: rakt, tredelat alt. sidepull

Nej har alltid 2-delat :) Hästen funkar bra på de, och tycker då att man ska försöka undvika onödiga regelbundna bettbyten

mhm det var intressant. jag har hört att det ska vara bra att byta bett.....

Ja jag tycker bara det ger possitiva reaktioner från min häst när jag gör det. Men det är säkert olika från häst till häst.

hur menar du när du skriver positiva reaktioner?

hur yttrar det sig?

för jag tänker lite som så i mitt fall är min häst väldigt känslig när man rider inne men kan bli lite hårdare i munnen ute så d känns som skäl för mig att prova byta bett och nosgrimma beroende på vad jag gör...

Jag byter bett o träns/huvudlag eftersom jag både rider o kör mina hästar. Körbett o körhuvudlag när jag kör o ridbett o ridträns när jag rider. Bettlöst i bara grimma ibland, vanligt tvådelat tränsbett ibland, tredelat, D-bett, pelham ibland... alldeles efter behov o träningsschema...

jag har olika bett, jag använder 2-delat och 3-delat med fasta ringar, kandar, fullcheek.

Jo men du kan ju prova! Nosgrimma byter jag inte, kan hända att jag tar bort den helt isf.

varför väljer du bett med fasta ringar?

funderar på detta till min häst blir förhållningarna inte lika skarpa då ringarna är fasta?

var på en föreläsning om bett. fick rekomendation att växla mellan rakt, tredelat och bettlöst för att skona hästens mun.
har rakt när jag rider ut och när jag hoppar å tredelat när jag rider dressyr...vågar inte testa bettlöst...hästen e lite pigg..:)

Mitt fullblod går och gapar om man inte har fasta ringar.
men får han det så stänger han munnen och arbetar på.

Jag använder rakt bett med fasta ringar och ett träns med aachengrimma på när jag rider markarbete. Jag har inte börjat att hoppa min häst än, men när jag gör det kommer jag använda samma bett och träns som jag använder när jag rider ut, dvs pullarträns med 2-delat bett med fasta ringar.
Kommer såsmåningom använda sidepull oxå.

Jag byter i genomsnitt varannan dag. Jag har haft ett 2-delat m. lösa ringar till dressyren och till longeringen varvat med ett annat 2-delat och ibland 3-delat bara för att variera trycket.

Ute rider jag alltid med hackamoore, inte för att hästen är pigg eller skarp utan för mig är hackamoore = ledig och minimalt med krav. Har även haft hackamoore de få gånger jag hoppat honom.

Nu har jag ändrat lite och gått över till 2-delat m. fasta ringar i dressyren, och varva det med ett pinchless 2-delat lösa ringar då de ser lite olika ut i mundelen.

I longering/långtöm kommer jag att använda sidepull.

Uteritt ev. hopp fortfarande hackamoore.

Anledningen till att byta bett ofta är att de lärda vill minimera risken för tryckskador i hästen mun.

Likaså aachennosgrimman kan ge tryck mot hästen kindtänder och även klämma hästens köttdelar inuti munnen när man tar i tygel och bettet åker upp mot nosgrimmans kant.

Hej!

Jag rider med olika bett nästan varje dag! Växlar mellan:
- rakt med lösa ringar
- rakt med fasta ringar
- 3 delat lösa / fasta ringar (maqic)
- kombinations bett (endast om jag hoppar)
- rakt stångbett (tygeln i den översta ringen)
- Bettlöst (sidepull)

Enligt rekomendationer från veterinärer skall man byta minst var 3:e dag (om man inte märker någon skillnad på hästens mun byter man för sällan) De rekomenderar också raka bett med skänklar (typ stång) då det ligger mest stilla i hästens mun.

Sen så är det klart att varje häst är ju olika individer så man får testa sig fram vad som passar ens egna häst!

Jag växlar även mellan fasta och lösa ringar på ffa det tredelade bettet. Tycker fasta är bra eftersom bettet känns lite mer stabilt.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
521
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka