Olika bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 688
S

Spatt

Hej! Fick rådet av tandläkaren att jag skulle skifta mellan tre olika bett för att minska slitage på tänderna. Har nu ett två delat bridong, tredelat eggbett funderar på att köpa rakt bett. Ska tilllägga att jag är något stum i handen i vissa situationer som ibland när det är svårt att få stopp på han. Skulle vilja ha lite förslag.:idea:

Sv: Olika bett

Fördelen med raka bett är ju att det inte kan vika sig i gommen när man tar i det med båda händerna. De flesta hästar trivs också med ett rakt bett.

Nackdelen är väl att man inte kan arbeta med en sida i taget, som man kan med två-delade. Men med tvådelade bett får man vara försiktig med att använda båda händerna samtidigt, då det kan vika sig i gommen.

Sv: Olika bett

Jag växlar också mellan 3 olika bett.
Rider ibland med de raka men det blir mer sällan nu, för varken jag eller häste gillar det.
Jag kan inte arbeta han ordentligt för han vill inte riktigt ta stöd.
Han är en sån som vill hålla på mycket med bettet och de raka bettet kan han inte leka med alls.
Jag använder det messt då jag skrittar ut, eller tar en lull tur i skogen då jag bara ska bromsa och svänga.
Men det är jätte bra att variera bett.
Nosgrimmor också.
Jag rider oftast på remont men även på achem, engelsk och pullar.
Jag har ett rida ut träns, ett dressyr träns och ett hoppträns.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka