Olika hjälpmedel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nicknick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 072
N

Nicknick

Hej. Som nybliven hästägare har jag lite funderingar :confused: kring alla dessa olika hjälpmedel som finns. Skulle vilja att någon förklarar när och varför man använder inspänningstyglar, martingal, thiderman mm. Min pålle har en förmåga att ta bettet, skjuta fram huvudet och öka farten. Kan nämna att det är en fjording och därför mycket nacke (muskler). Varvar pessoabett och tredelat sweetironbett.

Sv: Olika hjälpmedel

Jag ska försöka ge dig en beskrivning på det du talar om. Nu är jag travmännsika och har kanske inte världens bästa kunskap, men här kommer ett "smakprov".
Självklart finns det olika uppfattningar om huruvida hjälptyglar är bra eller dåliga.
Många tycks tro att hästen går på tygeln när man tar på en hjälptygel när den i många fall (inte alltid) bara krullar ihop huvudet.
Det är viktigt att förstå att man inte får en häst att jobba ordentligt på tygeln bara för att man lägger dit en hjälptygel, det man gör är att hjälpa hästen att hitta rätt form, men man måste fortfarande rida för att hästen ska sätta bakbenen under sig och jobba med ryggen ordentlig. En hjälptygel är en hjälp, inte en genväg.

Inspänningstyglar: En del tycker att det är et samlingord för olika hjälptyglar, men det som jag kallar inspänningstyglar är linor med en "gummiring" i mitten. De spänns från bettringen till gjorden och "tvingar" ihop hästen. Används mest vid longering då man kan välja att ha dem lika långa eller ha den inre lite kortare för att få hästen att böja sig.

Thidemantygel: Thideman- och gramantygel är egentligen samma sak, men med gramantygeln har du två tyglar i handen. Thidemantygel sätter man fast i de vanliga tyglarna (man behöver tyglar med små ringar på då). Gramantyglarna (och thideman) sättsfast mellan hästens framben i sadelgjorden, löper genom bettringarna och upp till ryttarens hand (eller sätts fast i tygeln). Detta ska också vara ett hjälpmedel för att få hästen att gå på tygeln. Fördelen med gramanen är att när hästen ger efter (höjer ryggen och jobbar med bakdelen och går på tygeln) kan man ge eftergift (jätteviktigt för att hästen ska VILJA arbeta) på ett sätt som man inte kan göra med thidemantygeln. Nackdelen med graman är att det kan kännas klumpigt med två tyglar. Används vid ridning.

Halsförlängare (gummisnodd) är en snällare variant av hjälptygel. Det är som en jättelång gumminsnodd som lägs bakom hästens öron, löper genom bettringarna inifrån och ut och sedan spänns i sadelgjorden (på sidan eller mellan frambenen). På mitten av snodden finns ett spänne där man kan reglera längden på snodden (det spännet ska läggas bakom hästens öron vid användning). Den är snäll eftersom den är helelastisk och ger eftergift när hästen sänker huvudet. Men man får inte spänna den för hårt bara för att den är elastisk.

Martingal: Martingalen används på hästar som slår upp med huvudet och för att ändra läget på bettet i hästens mun. Jag rider själv mad martingal på min travare för att bettet ska trycka mer på tungan (nedåt) och det fungerar alldeles utmärkt för vår del.
I ena änden av martingalen delar den sig och slutar i varsin ring, i de ringarna stoppar man in tyglarna,(löpande martingal) så kommer en rem som läggs runt halsen på hästen och sedan fästes andra änden i sadelgjorden.
När en martingal är rätt spänd ska den nå upptill mankammen (ca) när man sträcker tyglarna. det är viktigt att man har "stoppar" på tyglarna så att ringarna på martingalen inte åker fram och fastnar emot bettringen, det kan göra vilken häst som helst galen!
Man kan också fästa ringarna i nosgrimman för att få en fast martingal, men det är ovanligt att man gör med hästar i Sverige. (Det är enbart på hästar som slår upp med huvudet.
Löpande martingal får du ha på hopptävlingar.
Martingal är ingen hjälptygel som "drar ihop" hästen.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!

MVH Lillan

Först vill jag bara säga - tänk dej för innan du sätter inspänningstyglar på en fjording. Dom brukar ha väldigt stark hals och den kommer troligen göra det till en dragkamp länge innan hästen släpper efter, kanske vill den också bryta sej loss istället för att ens komma på tanken att släppa efter. Risken är att du skulle få samma dragkamp när du använder dom vanliga tyglarna.

Jag anser att om man använder hjälptyglar har man ett problem med hästen som man inte vet hur man ska rätta till och för att ändå ha en behaglig ridtur kan man tillfälligt sätta på hjälptyglar tills problemet är löst. Frömt ifall hästen slänger upp huvudet (martingal) eller om den sticker vid uteritter t ex (graman, halsförlängare).

Att bara använda hjälptyglar för att få en bättre form är oftast att sätta käppar i hjulet för sej själv eftersom hästens överlinje måste vara lång och avslappnad (framåt/nedåtsökning och accepterande av bettet) för att hästen ska kunna trampa under sej bra, med inspänningstyglar blir det lätt att den bara krullar ihop sej eller spänner hals/rygg.

Jag har ett väldigt bra knep på hur man hur man motverkar problem som dina. Man tar en gramantygel och...nej jag bara skojar... :p

Tipset är halvhalter, gångartsväxlingar och tempoväxlingar. Skittrist att sitta och nöta med men det är troligen lösningen på ditt problem. Att hon lägger sig på bettet och skjuter iväg kan kanske bero på att den hamnar på bogarna och för att få upp den så krävs en hel del ridning. Lycka till!

Tack Lillan_tuff för ett jättebra svar! Precis det jag letade efter. Har ju egentligen inga problem med min pålle och har inte för avsikt att börja använda någon av dessa saker - var mest nyfiken. Min pålla lyssnar fint och är väldigt känslig så ridningen går kanon.
Funderar dock lite på det som Åska skrev. 1. Vad tänkte du att jag skulle göra med gramantygeln? 2. Vad är det som du tror hamnar på bogarna?

I vanliga fall skulle jag inte rekommendera det, men just på fjordingar kan man ha nytta av att ha ett bett med hävstångseffekt. Det brukar passa deras korta, högt ansatta halsar lite bättre. T ex stång eller pelham (inte tvådelat, hellre rakt). Men be gärna en instruktör kolla dej från början när du rider så du inte får problem och tar för mycket i bettet. Isåfall skulle jag rida med ganska lösa tyglar så hästen inte riskerar att hänga sej på bettet, det kan göra ont.

Du behöver nog fokusera lite mer på rumpan, ja, genom att rida lite samlande rörelser. Bakdelsvändningar, övergångar (gärna massor med galoppfattningar men bara ett par språng så hästen inte "rinner iväg" och gärna från skritt) men också fokusera på att hästen ska vara avslappnad i sin överlinje och länga den. Den ska alltså söka sej framåt/nedåt så gott det går ochsen kan man jobba upp den lite under ridpasset genom att rida samlande om man vill.
Att den skjuter fram huvudet kan vara just det - att den känner sej obekväm i den position du vill sätta hästens huvud och väljer sin egen form. Jag skulle inte tillåta hästen öka tempot mer än ett par steg och sen sakta ner den och återfå balansen. det gör man bäst med korta (men kanske stundvis väldigt bestämda) tygeltag, du vill INTE skapa en dragkamp. När du vill få den söka sej framåt nedåt däremot kan du antingen sitta på en volt och lirka mycket i innertygeln för att få den slappna av i nacken (kraama i tygeln, kan ibland behövas lite "hack" till en början för att få en reaktion i spända muskler) eller om du har ett hävstångsbett tar du ett mjuk men stadigt tag och släpper efter när du börjar få en reaktion från hästen. Och upprepar några gånger så brukar hästen söka sej mer och mer framåt/nedåt för varje eftergift i tygeln.
Du VILL ha nosen framåt, annars kommer hästen bli låst i bogarna och kan inte gå i en bra, hälsosam form. Sen jobbar man upp formen eftersom, gärna med lite öppna och sluta och ju mer hästen stärker sej, desto mer kommer den själv höja sin form men sökningen framåt/nedåt ska alltid finnas där.

Lillan_tuff skrev:
När en martingal är rätt spänd ska den nå upptill mankammen (ca) när man sträcker tyglarna.

Om den är såå långt upp har den väl ändå inte rätt "inverkan"..?! :confused:
den måste ju kunna kasta upp huvet rätt rejält om martingalen sitter så löst.. hmm..

Vita_N_6520 skrev:
Om den är såå långt upp har den väl ändå inte rätt "inverkan"..?! :confused:
den måste ju kunna kasta upp huvet rätt rejält om martingalen sitter så löst.. hmm..

Det är iaf vad jag har lärt mig.... men sen beror det ju på VAR på mankammen du mäter också, bakom öronen eller nere vid manken... Det blir ju olika långt. Hur hårt har du lärt dig att martingalen ska sitta? (Vore roligt att veta eftersom jag är väldigt intresserad av utrustning och eftersom forskningen hela tiden går framåt om allting)

Hur som helst, personligen tycker jag att martingalen är en underskattad hjälptygel. Det jag menar med det är att många tar till skarpare bett och en massa inspänningstyglar när en snäll martingal kan vara lösningen (eftersom den "ändrar riktningen" på bettet).
Jag använder själv martingal utav den anledningen och de hästar jag har ridit (travare) har ganska snabbt förstått att de ska sänka huvudet.
Nu menar inte jag att jag satte dit en martingal och sedan fick en häst som gick på tygeln, men martingalen har hjälpt mig på rätt väg.

Det någon sa om hjälptyglar och grejer på en fjoring: Jag är böjd att hålla med, red en fjording tidigare som knäckte gummisnodden. Visst alla fjoringar är inte lika, men det är ganska kompakta hästar med mkt hals.

Till trådskaparen: Jag bjuder på tipsen, hoppas att du kan ha nytta av dem i framtiden.

jag har för mej om att jag hört att den ska va sträckt när tyglarna är sträckta när hästen står i ett "normalt" läge med huvud och hals.
men det kanske är så att det blir precis som du skriver om man har det så
jag är inte direkt nån expert på hjälptyglar och är absolut inte bra på att förklara; men i praktiken vet jag hur en martingal ska sitta:

När hästen står i hållning och man har tyglarna sträckta med DIREKTkontakt med hästens mun ska martingal hänga löst....
INTE vara sträckt, för då är den för kort...
För så fort hästen höjer huvudet det minsta sträcks tyglarna i ett V, och alla tygeltag från ryttaren går rätt ner i martingalen, istället för till hästens mun...

Martingalens ursprungfunktion var att hindra hästen från att höja eller slänga med huvudet så att ryttaren inte helt plötsligt sitter med tyglarna på samma sida av hästhalsen :(

Nu så är dom flesta martingaler så hårt inspända att ryttarna har ingen eller mycket lite kontakt med hästen mun..
Dessutom DRAR martingalen NER hästen huvud med våld när den är så kort...:(

Sen så är det nästan aldrig så att man behöver en martingal på en fjording, utan oftast skulle man kanske behöva en uppkäk eller så...;)

Tycker dock att du ska snarast byta ut pessoabettet mot ett pelham med rak mundel, med eller utan port...

Vad har du för storlek på betten?

Opps.... nu blev det visst två svar i ett...
Det ar inte meningen...

Första delen om martingalen längd m.m. är svar till Vita_N_6520

Andra delen om att byta bett är till Nicknick...

Vita_N_6520 skrev:
jag har för mej om att jag hört att den ska va sträckt när tyglarna är sträckta när hästen står i ett "normalt" läge med huvud och hals.
men det kanske är så att det blir precis som du skriver om man har det så
jag är inte direkt nån expert på hjälptyglar och är absolut inte bra på att förklara; men i praktiken vet jag hur en martingal ska sitta:

Jag är inte heller någon expert när det gäller hjälptyglar kan jag lova.
Inom travet ser martingalen lite annorlunda ut jämnfört med ridsporten också...

//Lillan

Okej. Men det är nog jag som minns fel.
Näe jag tänker efter så har jag nog haft den som du säger :p

När jag hade martingal på min häst så var den snarare för lång än för kort, eftersom den var stor storlek och hon är rätt liten.
Och jag har inte en aning om varför den användes heller för det behövs bara i ytterst få fall o då när man är ute i skogen.
(det va hennes dåvarande ägare som hade den från början o tyckte att ja sklulle ha den..)
Men jag tycker det är bättre att rida utan martingal för.. jaa. det känns fel på den hästen helt enkelt :crazy:

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 097
Senast: Lala
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 337
Senast: Tuvisen
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 253
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka