Sv: Olika hjälpmedel
I vanliga fall skulle jag inte rekommendera det, men just på fjordingar kan man ha nytta av att ha ett bett med hävstångseffekt. Det brukar passa deras korta, högt ansatta halsar lite bättre. T ex stång eller pelham (inte tvådelat, hellre rakt). Men be gärna en instruktör kolla dej från början när du rider så du inte får problem och tar för mycket i bettet. Isåfall skulle jag rida med ganska lösa tyglar så hästen inte riskerar att hänga sej på bettet, det kan göra ont.
Du behöver nog fokusera lite mer på rumpan, ja, genom att rida lite samlande rörelser. Bakdelsvändningar, övergångar (gärna massor med galoppfattningar men bara ett par språng så hästen inte "rinner iväg" och gärna från skritt) men också fokusera på att hästen ska vara avslappnad i sin överlinje och länga den. Den ska alltså söka sej framåt/nedåt så gott det går ochsen kan man jobba upp den lite under ridpasset genom att rida samlande om man vill.
Att den skjuter fram huvudet kan vara just det - att den känner sej obekväm i den position du vill sätta hästens huvud och väljer sin egen form. Jag skulle inte tillåta hästen öka tempot mer än ett par steg och sen sakta ner den och återfå balansen. det gör man bäst med korta (men kanske stundvis väldigt bestämda) tygeltag, du vill INTE skapa en dragkamp. När du vill få den söka sej framåt nedåt däremot kan du antingen sitta på en volt och lirka mycket i innertygeln för att få den slappna av i nacken (kraama i tygeln, kan ibland behövas lite "hack" till en början för att få en reaktion i spända muskler) eller om du har ett hävstångsbett tar du ett mjuk men stadigt tag och släpper efter när du börjar få en reaktion från hästen. Och upprepar några gånger så brukar hästen söka sej mer och mer framåt/nedåt för varje eftergift i tygeln.
Du VILL ha nosen framåt, annars kommer hästen bli låst i bogarna och kan inte gå i en bra, hälsosam form. Sen jobbar man upp formen eftersom, gärna med lite öppna och sluta och ju mer hästen stärker sej, desto mer kommer den själv höja sin form men sökningen framåt/nedåt ska alltid finnas där.