Olika hyror på olika boxar

P

Prinsen

Hur mkt mer kan man ta betalt för en 10.5 kvm box än en 9 kvm? Kan själv tänka mig att betala en del för att få större box åt mina hästar. Vad tycker ni att ni skulle kunna betala för det? 200 kr mer i månaden är det rimligt?:bow:

Sv: Olika hyror på olika boxar

Våra boxar är 3 * 4m, tar 1100/månad inkl. allt utom mockning, bor centralt med cykelavstånd till "byn", sandbana, tycker minimum storlek på box till häst skulle vara 3 * 4m

Våra boxar är 3 * 4m, tar 1100/månad inkl. allt utom mockning, bor centralt med cykelavstånd till "byn", sandbana, tycker minimum storlek på box till häst skulle vara 3 * 4m

INKL ALLT??? Hur går det runt? Är det inkl hö, spån, kraft, el, gödselhantering, vatten, fodring, utskäpp mm mm? Hur får man det att gå runt?

Storleken håller jag fullständigt med dig där!! :bow:
Men hur får du det att gå ihop? :confused:

Vi har olika stora boxar i vårt stall. I vår stallhyra ingår hö, halm och morgonfodring, utsläpp, lunchfodring vardagar. Resterande delar vi inackorderingar på. Vi betalar 1400:- per månad (500 sommarmånaderna då hästarna går på bete.

Alla boxplatser kostar således lika mycket, men vi har även lite blandad kompott på hästar så de största hästarna har givetvis fått de största boxarna och de mindre hästarna de mindre boxarna och alla är nöjda och glada!

Jag tycker det beror på tillgång och efterfrågan. De mindre hästarna får ta de mindre boxarna och de större får ta de största boxarna förutsatt att hästarna trivs någerlunda bra när de står brevid varandra. Annars har det väll ingen betydelse men någon kvadrat meter hit och dit ,det är ju inte så väsentlig skillnad på 9 resp. 10,5 kvadratmeter tycker jag.

Bra hagar och mycket utevistelse bör prioriteras. Hade min häst tidigare i ett stall där boxarna var ca 9-10 kvm och det fungerade. Nu står hon i ett stall där hennes box är runt 15 kvm vilket jag givetvis tycker är att rekommendera så klart , men bra hagar och utevistelse är mycket viktigare en större boxar.

Jag tycker inte att det ska vara några väsentliga kostnadsskillnader på en kvadrat meter hit och dit. Däremot kan jag förstå om man har en inackorderingskostnad för ponny och en för häst men då har det ju oftast mer med att det kostar med i drift att ha en stor häst jmf. med t.ex. en c-ponny . Och då faller det sig väll också naturligt att i den mån det går så ställer man de mindre hästarna i de mindre boxarna och vice värsa för de större.

Kallhyran i vårt stall är 750 kr inkl. el, varm och kallvatten. Fritt nyttjande av ridhus, ridtält och två uteridbanor som är belysta och väl tilltagna med bra underlag. Finns även lite faciliteter att utnyttja. Morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och eftermiddagsfodring vardagar samt morgonfodring och lunchfodring helger. Om det nu har någon betydelse.

Tjänster kan köpas mot tillägg och var och en betalar sitt eget strö och foder. Däremot så ordnas oftast gemensamma leveranser av detta.

Visst är det bra att ha väl tilltagna boxar t.ex. att man alltid har 12 kvm som minst för en stor häst. Men de flesta som bygger nytt tar ju även ut måtten mer en de 9 kvm. Har man redan stall så tycker jag prioriteringen trots allt borde läggas på bra hagar och skötsel av dessa och att man kanske lägger ner mer pengar på dränering etc. en att bygga ut redan befintliga boxar (såvida de håller måttet enligt bestämmelserna ) .

Senast ändrad:

Som stallägare och boxuthyrare vill jag bara säga att arbetet för mig är det samma, även kostnader vad gäller ström, anticimex, försäkringar, staket, betesklipp, paddockslitage, ut och insläpp mm.mm. Därför har jag samma pris på stor box som liten spilta....(som används i nödfall, annars höförvaring...) Däremot försöker jag matcha häststorlek med boxstorlek.

Vi driver en helt annan typ av verksamhet, men ev. dilemma är detsamma. Här har vi som du har det, till skillnad att man kan stå på kö till det man tycker är bättre.

Det är ju inte alltid större är bättre, var i stallet, grannhästar osv. har betydelse också för att just "min" häst (och jag) ska trivas.

Min vill t.ex. inte gärna ha gallerdörrar då han tycker det är obehagligt när man öppnar och stänger de (försvinner in i hörnet) så vi har valt en mindre box med vanlig dörr och öppen överdel.

Däremot skulle jag inte vilja betala riktigt samma pris för en spilta, fast å andra sidan skulle stallet där jag inte kunde få en box ha massor av annat som jag prioriterar, så det vette tusan ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka