Olika i vardagen

Att ha olika nivå för vad man anser vara normal städning/renlighet i ett gemensamt hem är verkligen otroligt tärande!

Jag har både varit den med lägre nivå och då konstant känt mig oduglig, kritiserad, dålig, äcklig (detta oavsett om jag tyckt sambons nivå vore önskvärd eller sjukligt pedantisk) och känt att hur än mycket jag försöker så duger det inte. Men även varit den som blir stressad, irriterad, trött, undrar HUR SVÅRT KAN DET VARA, och känner att jag drar hela lasset alternativt blir en tjatig morsa till sambon som inte verkar se eller bry sig.

Ingen borde verkligen behöva känna på något av visen, särskilt inte i ens hem, den plats om någon där man ska kunna känna sig avslappnad och trivas. Utifrån det är jag också otroligt skeptiskt till att någon ska kunna/vilja eller orka genomföra en varaktig förändring till den nivå (oavsett uppåt eller neråt) som den andra parten trivs med... Och tänker att oerhört många par hade mått mycket bättre som särbo!
 
Ingen normalt funtad människa tycker väl att det är fräscht, mysigt och hygieniskt att bo i sanitär misär. För sanitär misär är det när använda blöjor ligger framme, när mat står framme, när disk torkar in, när man aldrig plockar och städar.

Extremt få vill bo så. Det är liksom inte ens i närheten av normalt, eller ens bara lite rörigt.

Normalt funtad? Normalt att bo? Alla vill inte leva efter normen på samma områden.

Poängen är att det inte behöver vara tecken på respektlöshet bara för att någon städar lite. Skulle snarare tro att det är ovanligt att "respektlöshet" som är orsaken.
 
Svarar allmänt, orkar inte citera

Varför vi skaffat barn ihop?
För att jag trivs med honom, han är en bra och engagerad förälder (hade barn med sig in i relationen). Våran relation är bra på många sätt, han medför ett lugn och en stabilitet jag inte har.

Han hjälper till hemma men med andra saker. Lagar mat 99% av gångerna, det mesta med barnen (mycket för att min sport tar mycket tid), gräsklippning. Däremot är det inte jämt och jag kan leva med att det inte är jämt om det är priset det får kosta om han accepterar min tidskrävande hobby. Men att plocka undan efter sig, det är ett minimum och en sten i skon eftersom det får mig att må dåligt. Och för att han är hemma större delen av veckorna pga sitt jobb.

Angående särbo så var jag nyfiken på hur olika lagt upp det. Hur det fungerar i praktiken. Jag är sållades inte ute efter hur Vi skulle göra utan hur Du gör. Jag känner ingen som är särbo med barn och har aldrig stött på det. Att någon annans upplägg inte funkar för oss fattar jag också.
Jag tycker det låter härligt att din sambo lagar nästan all mat, gör det mesta med barnen + hushållssysslor (dit jag även räknar gräsklippning och snöskottning).
Matlagning ligger på mig i vårt hus och fy tusan vad tid det tar. Hade mycket hellre tagit städet. ;) Städa kan man ju göra när som, men maten tar tid och kan inte dras ut på hur länge som helst. Ungar måste ju ha mat, annars blir det grinigt.
Jag har ofta en känsla av att jag gör "allt" hemma. :) Det tror jag att de flesta känner.
Vi har båda tids och pengakrävande fritidssysselsättningar.
Tror det är lätt att irritera sig på andra och själv har man ursäkter för varför något är på ett visst sätt?

I helgen vrålade jag åt ungdomarna efter de hade stekt frukost. Det var flottigt på spisen och pannan odiskad. I övrigat avdukat och torkat. -Det skall diskas och torkas av, marsch ned och fixa! Nu! Basta!

I morse stod samma panna vid spisen, avtorkad, men inte diskad. Spisen och kaklet var inte heller rent.
Jag drog snabbt på pytt i panna i går. Hade inte ont av att det inte var skinande rent i dag eller att pannan var odiskad, jag hann helt enkelt inte bättre.
Men hade det varit ungdomarna hade jag blivit tokig är klart. ;)

Nu har ni pratat och jag tror att det kommer att bli mycket lättare. :) Tycker det låter som ni har det rätt bra ändå.
Nästa gång du blir irriterad, sätt upp en liten summering på all tid ni var och en lägger på barn, mat, handling, städ, gräsklippning, underhåll osv.
Ofta är det jämnare än man tror. Eller som i mitt fall, jag tycker att jag gör mest, men i själva verket är det inte alls med sanningen överensstämmande. :O
 
Fast det handlar ju snarare om vad man anser att man behöver göra. Att du anser att man måste ha en viss nivå på städningen betyder inte att man måste det.

Detta tycker jag också är viktigt, det finns verkligen en stark tendens till att se det som att den som vill ha en högre nivå på ordning och renlighet är den som har rätt och det är den andra som ska anpassa sig. Så har jag nog också tänkt i tidigare förhållanden, oavsett vilken av sidorna jag varit på. Medan det egentligen förstås är ett enormt spann av olika nivåer som ryms inom både det socialt acceptabla och det hälsosamma. Att någon tycker att det är äckligt att middagen står kvar på bordet t.ex. betyder ju inte på något vis att det är osanitärt på riktigt, och att någon tycker att kläderna bör vara färgsorterade i garderoben betyder inte att det objektivt sett är bättre att de är det.

Den enda nivån som är "rätt" egentligen är ju den man själv, och i en relation då helst båda, är nöjd och trivs med. Sen är det förstås något helt annat om båda vill ha det på samma nivå men låter den ena sköta det i praktiken...
 
otroligt skeptiskt till att någon ska kunna/vilja eller orka genomföra en varaktig förändring till den nivå (oavsett uppåt eller neråt) som den andra parten trivs med... Och tänker att oerhört många par hade mått mycket bättre som särbo!
Håller med. Är skillnaden så stor i synen på ordning att det uppstår stora konflikter av det, kan jag inte se att parterna någonsin kommer att mötas i balans. Den som är mest ordningsam kommer aldrig släppa totalansvaret, den som är minst ordningsam kommer aldrig att känna att det duger. Om det nu skulle vara så att en absolut vill ha en relation med varandra ändå, så borde särbo vara det mest logiska alternativet.
 
Ofta är det jämnare än man tror.
Det tror jag inte. När man läser undersökningar av det där verkar resultatet ofta vara att det inte är så jämnt som männen tror.

Uppfattningarna om vem som gör mest skiljer sig mycket riktigt åt:

https://www.metro.se/nyheter/svenska-kvinnor-sa-mycket-av-hushallsarbetet-gor-jag-_L6hRxfja

Men eftersom kvinnor lägger en timme mer om dagen på hushållsarbete än män så verkar det sannolikt att kvinnornas uppfattning om arbetsfördelningen är den som stämmer bäst.

https://www.metro.se/nyheter/ojamli...-till-dolda-forluster-for-kvinnor-7VNXWS6oX__
 
Det tror jag inte. När man läser undersökningar av det där verkar resultatet ofta vara att det inte är så jämnt som männen tror.

Uppfattningarna om vem som gör mest skiljer sig mycket riktigt åt:

https://www.metro.se/nyheter/svenska-kvinnor-sa-mycket-av-hushallsarbetet-gor-jag-_L6hRxfja

Men eftersom kvinnor lägger en timme mer om dagen på hushållsarbete än män så verkar det sannolikt att kvinnornas uppfattning om arbetsfördelningen är den som stämmer bäst.

https://www.metro.se/nyheter/ojamli...-till-dolda-forluster-for-kvinnor-7VNXWS6oX__

Fast bara för att någon lägger ner mer tid betyder inte att de gör mer arbete. Olika människor jobbar i olika tempo.

Dessutom gör "den som vill göra mer" ofta saker som den andre anser inte behövs.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 595
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp