Bukefalos 28 år!

Olika kliniker helt olika bud?

Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Det hade jag nog också gjort, efter andra kollen.

Sen vet jag inte om jag missade, men röntgades hästen? Hur såg ledvätskan ut?
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

*kl*

Jag var in med min 5 åring till en stor klinik med lovprisade veterinärer då han börjat stå emot lite i ridningen. Behandling knä bak i två omgångar, ingen förbättring och hästen blev utdömd. Jag var inte redo att ge upp utan tog hästen till en annan klinik, längre bort, för en second opinion. Där behandlades framkotor och råddes att byta hovslagare och beslag, fick tips om en som skulle kunna få det bra. Jag åkte med hästen till sagda hovslagare som beskrev noga vad han gjorde och varför och vad som blivit fel med tidigare skoningar.

Resultat: Frisk häst på 3v...
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Det hade jag nog också gjort, efter andra kollen.

Sen vet jag inte om jag missade, men röntgades hästen? Hur såg ledvätskan ut?

Friröntgad båda bakbenen som femåring, alltså förra året.

Knän och haser båda bakbenen röntgade på "Klinik1" i höstas innan behnandlingen.

Röntgades inte nu i vår på "Klinik1", och inte på "Klinik2" eftersom det inte är säkert var felet sitter än så ville de vänta med röntgen.

Ingen har sagt något om ledvätskan nu. I höstas såg den bra ut.
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

*kl*

Jag var in med min 5 åring till en stor klinik med lovprisade veterinärer då han börjat stå emot lite i ridningen. Behandling knä bak i två omgångar, ingen förbättring och hästen blev utdömd. Jag var inte redo att ge upp utan tog hästen till en annan klinik, längre bort, för en second opinion. Där behandlades framkotor och råddes att byta hovslagare och beslag, fick tips om en som skulle kunna få det bra. Jag åkte med hästen till sagda hovslagare som beskrev noga vad han gjorde och varför och vad som blivit fel med tidigare skoningar.

Resultat: Frisk häst på 3v...

gudars, man blir ju illamående när man hör sånt där! tacka gudarna för att din häst har en matte som anade oråd!
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Min häst har heller aldrig visat något smärta eller obehag, aldrig haft ont i ryggen eller kroppen hos mig iaf. Genomgången av equiterapeut/kiropraktor och de hittade bara en liten muskelspänning över korset (inget ovanligt alltså).

Han är lite svårvärmd och tassar/står emot lite i början, men det är ju inte heller så väldigt ovanligt.

Sedan är ju han lite extremfall då han fick ett krampanfall vid ett ridpass och sedan har hältan/rörelsestörningen hållt i sig. Men min veterinär på kliniken böjde inte ens benen på honom då hon såg att hältan inte kommer från benen, utan från något i nacken/ryggen som sedan på röntgen visade sig vara artros i/mellan en halskota.

Så bara för att hästen inte visar obehag eller smärta lokalt (rygg/nacke) så kan felet mycket väl sitta där.
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Det där är tyvärr inte alls ovanligt.

Jag jobbar som tränare och stöter ibland på hästar som jag inte vill träna utan veterinärkoll iom att jag anser dem ofräscha. Jag rekommenderar gärna just min veterinär iom att jag vet att flera veterinärer/kliniker här i trakterna missar problem alt bara sprutar på måfå(alt behandlar framkotor och antar att felet sitter i dem och aldrig checkar upp rygg/bakknän/bäcken trots att jag iaf tror felen kommer därifrån ofta).

I veckan fick en sån häst som jag kopplades in då rehab skulle sättas in tas bort. Jag kopplades in som hjälp vid lastning och visning för veterinär då han redan var halt. Sen skulle jag sköta rehab då vet ok:at honom. Jag tyckte inte han var helt ok. Men tänkte först att det ev var svaghet/stelhet iom friskförklaringen. Men jag tyckte inte hästen var ok. Vi åkte in igen. Hästen röntgades och kollades.. Man hittade ngt och behandlade lite så där på måfå symptomen. Hästen friskförklarades igen. Jag tyckte fortf nej. Han kollades igen och friskförklarades direkt. Jag ville inte mer iom att jag inte höll med.
Hästen blev sen tokhalt. Då bytte ägaren vet till min och körde min linje.
Hon tyckte direkt han var halt. Röntgades om. Redan då skorna skulle av för det upptäcktes massa skit. Hästen visade sig sen ha kronisk fång, hovbenssänkning, rotation, hovbroskförbening, hålvägg. Och bak även artros i båda bak. Vet misstänkte även ev IR eller Cushing.
Hur man missat allt detta kan jag bara inte förstå. Och det är inte första hästen.

En annan jag har i heltidsträning kopplades jag in då han börjat resa sig och bli farlig då man red. Jag tyckte att han var ofräsch och rekommenderade en annan välkänd vet och klinik. Det var lite samma historia där med undersökningarna och behandling, om än absolut inte lika stora missar.
Men hästen blev inte bra trots behandling på behandling. Man behandlade bara benen runt om.
Jag bad min tränare om hjälp när hästen friskförklarats och jag fortfarande tyckte han var märklig. Hon rekommenderade den veterinär jag nu har. Och hon hittade genast KS och problem i bäcken, bakknän etc. Hästen behandlades och kunde sen sättas igång. Nu har han hållit för första gången så här länge i sitt liv. Efter sommaren utvärderas han av veterinären och tränaren ihop. Men det verkar gå åt rätt håll. Nu rids han iaf fullt och jobbar gärna.

Jag väljer utan tvekan min veterinär till rörelsestörningar och hältor. Och jag rekommenderar henne till de jag känner som har hältor. Hon har fått ordning på många, många hästar som andra inte hittar fel på. Iom att hon själv tävlat svårklass dressyr många år så fattar hon ridning och rörelser mer än många andra veterinärer.
Vissa veterinärer har "ögat", andra har det bara inte.
Dessutom är ju vissa, som min, mer utbildade inom rörelsemekanik, träning och vana vid just hältutredningar. Andra gör mer bara vaccinationer etc. Och är bäst på det.
Jag åker tex till en annan för att kolla tänder. Min hälto-vet är säkert bra på det med. Jag vet ju inte. Men min tandis är suverän.
Mao väljer jag vilken veterinär som gör vad. De är experter inom olika områden. Och har öga tränat inom olika saker.
Många på vår gård åker till veterinärer jag aaaaldrig släppt nära sin häst. Och de hästarna blir tyvärr sällan friska. De "rundsmörjs" ju också en del.
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Men alltså, de ser ju överansträngningar osv på röntgen, har de bara gissat och sprutat lite här och var..?? Kvittar ju om hästen varit friröntgad förra året, då var ju hästen frisk.

Och när de sprutade hästen tog de väl först ut ledvätska? Den brukar alltid min vet. kommentera, är där nåt fel har jag fattat det som att vätskan är "trög" och grumlig.
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Men alltså, de ser ju överansträngningar osv på röntgen, har de bara gissat och sprutat lite här och var..?? Kvittar ju om hästen varit friröntgad förra året, då var ju hästen frisk.

Och när de sprutade hästen tog de väl först ut ledvätska? Den brukar alltid min vet. kommentera, är där nåt fel har jag fattat det som att vätskan är "trög" och grumlig.

Ledvätska togs ut med nålen men den kommenterades inte. Borde vara för att den var normal?

Röntgen så ingen det första besöket på "Klinik2" för de inte vet var grundfelet sitter än och ville inte röntga alla benen då. Utan röntga när de vet mer vart det verkar sitta. Eftersom friröntgad så som de sa så det är ju ingen lös benbit eller sånt.

Så de ska som jag fattat det röntga när de fått ner hältställena till en mindre nivå. De ska ju fortsätta utredningen nästa gång, men ville börja behandla det värsta för att se vad som försvinner av det och vad som finns kvar. Istället för att behandla alla lederna i alla benen. Är väl samma med röntgen, att inte röntga alla lederna på alla benen utan röntga när de kunnat utreda vad allt verkar komma ifrån. Låter logiskt för mig?
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Jo, men för mig är det ologiskt att behandla en led som man inte vet om den är påverkad. Hästen kan ju lika väl ha trampat snett den dagen.

Jag har under våren behandlat en svag hälta på min häst, hemmahörande i bogen. Hon hade enbart 1-gradig hälta och inga direkta inflammationer i lederna, lite överansträngd bogled för att citera vet. Trots att hon inte hade något allvarligt fel var ledvätskan trög, det är väl mest det som får mig att tvivla på varför de behandlar en led som kanske är opåverkad. Men alla är såklart inte lika, för mig är det dock lite konstigt att behandla utan röntgen eller UL.
 
Sv: Olika kliniker helt olika bud?

Jo, men för mig är det ologiskt att behandla en led som man inte vet om den är påverkad. Hästen kan ju lika väl ha trampat snett den dagen.

Jag har under våren behandlat en svag hälta på min häst, hemmahörande i bogen. Hon hade enbart 1-gradig hälta och inga direkta inflammationer i lederna, lite överansträngd bogled för att citera vet. Trots att hon inte hade något allvarligt fel var ledvätskan trög, det är väl mest det som får mig att tvivla på varför de behandlar en led som kanske är opåverkad. Men alla är såklart inte lika, för mig är det dock lite konstigt att behandla utan röntgen eller UL.

Hoppar in lite. Men hur tänker du nu Lady Vip? En ledinflammation (som inte gett ledskador) syns ju inte på röntgen?

Påverkad är ju leder som ger initialhälta och böjprovshälta, och där bedövning i leden släcker. Dvs om hästen är halt på vänster fram, är halt från carpus på vä fram och bedövning av carpus släcker både initialhälta och böjreaktion så då har vi ju en i allra högsta grad påverkad led (ie en ledinflammation)?

Sen kan ju påverkan bero på underliggande ledskada, t ex triggas igång av en lös benbit. Då kan man ju behandla ihjäl sig och det kommer att komma tillbaka för benbiten ligger kvar och retar. Det är ju av sådana anledningar vissa kliniker röntgar inför första behandlingen. Andra röntgar först efter uteblivet behandlingssvar.

Att röntga alla leder i alla ben i en hältutredning är inte säkert det hjälper heller om hästen är halt från flera ben/leder. För du kan ju hitta småfynd, som i det läget är omöjligt att säga om det stör eller ej.

Ledvätska kan ju vara rent skit (minns min K, där veterinären konstaterade ang ledvätskan attt "Det är som diskvatten..."), men ledvätskan kan vara bra/normal även vid ledinflammtioner. När Lillen behandlades för ledinflammationerna av sin artros, så var ledvätskan normal. Detta trots att han gått med kotledsinflammationerna länge, inte svarade på upprepad kortisonbehandling etc. Men ledvätskan var som den skulle.

Så en led kan ju ha okej ledvätska och vara ren på röntgen och är likförbaskat påverkad, just för den ger hälta (vilket konstateras med böjprov och bedövning som släcker). Och då ska den ju behandlas? Sen utan rtg kan man behandla ett sekundärsymptom och inte förrän man får rätt på t ex en lös benbit och tar bort den får man bort problemet. Men på en friröntgad häst är de röntgenfynd man ev kan hitta ju ev artros/pålagringar eller traumaskador. Och där ändrar ju inte de fynden direkt behandlingsval.

Jag är röntgenfanatisk utav bara fan, men inte ens jag skulle se någon poäng med att i detta läge röntga TS häst i alla leder i bakbenen. Däremot carpus som det reagerade i, om det inte är röntgat i samband med friröntgen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 347
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp