Bukefalos 28 år!

Olika länders synsätt på hästens behov.

karamelldrottningen

Trådstartare
En grej som jag tycker är lite intressant är hur andra i världen ser på vår hästhantering och anläggningar. Vad tror ni? Har ni hört eller varit utomlands och fått nån lustig kommentar om hur vi sköter eller behandlar våra hästar?

Jag kan tycka att tex. i Tyskland får hästarna vara ute för lite (generellt sätt). Ni som varit i sådana länder, vad tycker ni? Hur ser de på hästeriet? Vad anser de vara hästens främsta behov?

När jag varit utomlands och nämt att jag är hästägare har jag ibland fått nån kommentar att jag måste vara ryskigt rik. ehh.. Om de bara viste att jag anses vara en av samhällets låginkomstagare. Men när man försöker förklara så går det helt enkelt inte in i huvet på dem. Har du häst är du rik. Punkt.

Nån av er som varit med om liknande situationer, berätta gärna!
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Flytta tråden om den ligger fel, jag är verkligen urusel på att lägga dem rätt. Förlåt på förhand :o.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

När jag har varit i både Enlgand och Irland så ansåg de att vi svenskar rider med för långa tyglar.
Dvs, de rider med så korta tyglar som det bara går, känns som man sitter med händerna halvvägs upp mellan öronen ungefär :p

vet inte ifall det kanske hör till den här tråden, men det var det första som slog mig :idea:
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag bor i USA och rider dressyr. Folk antar automatiskt att jag rider världscupen och diverse svåra grejer eftersom det är så ovanligt med dressyrekipage på lägre nivåer: hobbyryttare hoppar, rider western eller håller på med hunters. Inte dressyr! Visst finns det ridskolor där eleverna lär sig att rida dressyr, men det är mest i hästtäta områden som Virginia. Mystiskt... och sedan blir folk förvånade när hästarna inte håller efter att ha hoppat banor sex dagar i veckan året runt. Vårt svenska fokus på markarbete finns inte här. Folk blir nästan förvånade när jag tar ut stallets hopphäst och "rider i cirklar utan hinder" - det är ju en hopphäst! Skall du inte hoppa nu?
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

samma fråga från min sida, har sett hästhållning i sverige, tyskland, holland, norge men undrar hur det är med länder som kina, japan osv?
där borde det ju finnas rejäla skillnader, inte bara i hästsyn utan även vad gäller utfodring mm. Finns det exemeplvis samma vetskap om att hästar ska äta hö mm? Har hört någonstans att hästar äter ris istället för havre i japan, men vet inte alls om det stämmer, låter konstigt... :o
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Dagens humörhöjare! Ris istället för hö :rofl:. Hoppas att det bara är ett kontigt ryckte. Stakars hästar isåfall...
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag har oxå ridit i England (när jag var 14 år). Gissa om de tjatade om att jag skulle korta tyglarna :rofl:... Ont i armen fick man.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag jobbade ett tag i ett fint tävlingsstall på Irland. Hopphästar i miljonklassen... Men dom stackarna fick aldrig gå i hage :(. Fanns inte ens hagar på anläggningen. Det var skrittmaskin som gällde. Och så fick dom väldigt lite hö, kanske 3 kilo per dag. Dom fick nån konstig müsli istället sóm jag inte fick koll på vad det var.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Anledningen till att hästarna kommer in tidigare i det stall jag hade i Tyskland var helt enkelt för värmen och insekternas skull. De flesta hästar har dessutom småhagar kopplade till boxen. De togs ut vid åtta på morgonen och in vid klockan 13 sedan var de inne tills ägarna kom och red dem.

Tyckte det fungerade jättebra och jag såg inga tecken på att min häst skulle ha lidit av det, tvärtom trivdes hon väldigt bra och var hur glad som helst när jag kom på eftermiddagarna.
Skillnaden ligger nog i att i Tyskland är hästar och ridsport allmänt accepterat som något man kan livnära sig på, därför ses nog hästen lite mer som arbetsredskap snarare än som sällskapsdjur. Bra i många lägen men sämre i vissa fall.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Av det jag läst och hört så är hästen mycket mer ett arbetsdjur i andra länder. Kanske främst i icke-europiska länder men även runt om i Europa. Man har t.ex. inte alls samma personliga kontakt med hästarna, hästarna får klara sig själva i mycket större utsträckning. Hästen är ett redskap, ett transportdjur och en födokälla. Jag tror inte det är många procent av jordens alla hästar som får uträknade foderstater för att ta ett exempel.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag har ridit lite här o var på NyaZeeland... men där måste jag säga att jag tycker det var ganska lik hästhållning som här. Kanske lite mer basik stall o så på de smågårdar som bara hade ett par hästar för nöje.... Och många fler anordnade träffar där man red tillsammans eftersom Allemansrätten inte existerar. SÅ runt ridningen var det annorlunda men själva hästhållningen var liknande eller möjligen något enklare (läs: inte lika kontrollerade former som här...)
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag bor i USA och rider dressyr. Folk antar automatiskt att jag rider världscupen och diverse svåra grejer eftersom det är så ovanligt med dressyrekipage på lägre nivåer: hobbyryttare hoppar, rider western eller håller på med hunters. Inte dressyr! Visst finns det ridskolor där eleverna lär sig att rida dressyr, men det är mest i hästtäta områden som Virginia. Mystiskt... och sedan blir folk förvånade när hästarna inte håller efter att ha hoppat banor sex dagar i veckan året runt. Vårt svenska fokus på markarbete finns inte här. Folk blir nästan förvånade när jag tar ut stallets hopphäst och "rider i cirklar utan hinder" - det är ju en hopphäst! Skall du inte hoppa nu?

Har samma erfarenheter av USA och "lätt nivå ridning". Bodde där i 11 år och hjälpte till på ett stall mot fri ridning. Var den enda som red dressyr, och red en av deras hästar som inte passade i verksamheten. Fick även tävla henne, då de tyckte att jag var en stjärna :rofl: Var ute på ngra dressyr tävlingar lätt klass och nivån var oerhört låg, man kunde kajka sig igenom programmen och vinna/placera sig i topp utan att hästen presterade ens i närheten av vad jag skulle förvänta mig för att bli placerad så högt.

Har även ridit på flera andra ställen jag varit på. Bland annat Costa Rica, Mexico och Tunisien. Hästarna var i mkt gott skick i uthyrnings stallen (värre var det hos privat folk i Tunisien). I Costa Rica gick de ute mycket i flock i stora fina hagar, väldigt likt vår hästhållning. I Mexico gick de ute men mindre tristare hagar (finns inte så mkt bete i Mexico). I Tunisien hade de inga hagar där jag var alls, hästarna stod dock i rymliga uteboxar med halvdörrar.

I USA där jag vistats mest som sagt i många år, har det varierat från stall till stall, även inom samma delstater, ang. hästarnas kvalitet, skötsel och utevistelse. I stallet där jag red hästen jag tävlade, fanns inga hagar alls, hästarna var aldrig ute fritt utan stod på box samt reds mycket i skog och mark, underbara ridvägar. I ett par andra stall jag red i regelbundet, gick de ute i stora flockar dygnet runt (ligghall), och reds massor i skog och mark. Ytterligare ställen jag ridit på regelbundet var mer lika vår hästhållning, fina stall, rymliga boxar, och hagar där hästarna gick dagligen. så det varierade väldigt mycket inom samma delstat/grannstater som sagt. I Californien upplevde jag att hästarna mest stod inne, bara sandpadockar eller möjlightvis ngn mager gräshage för ett fåtal hästar. Oftast stod de inne, samt reds.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Har jobbat i ett fälttävlansstall i England. Det var bara fullblod där, fd galoppörer.
Hästhållningen mycket lik vår svenska, liksom fodringen. I "mitt" stall förekom inget färdigfoder, men allsköns olika sorters kraftfoder som blandades ihop till dagens giva beroende på vad hästen skulle göra/hade gjort.

Har ridit mycket i Spanien också, men har ingen detaljkoll på utfodringsrutinerna. Väldigt lite stråfoder dock, där jag var mest gavs "alfalfa" vilket var skitdyrt för hästägarna och gavs sparsamt. Vet faktiskt inte vad de fick för kraftfoder, bl a majs tror jag?
Inga hagar! Förekommer, men är rätt ovanligt i södra Spanien.
Tuff hantering av hästarna, men jag har inte mött en enda som inte var otroligt väluppfostrad (hingstar inkluderat).
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag bor i Schweiz, som ju är väldigt litet och tättbefolkat jämfört med Sverige. Här finns helt enkelt inte tillräckligt mkt mark (alternativt man måste vara lika rik som Bill Gates) för att ha stora betesmarker. Har aldrig hört talas om ngn som släpper sina hästar på sommarbete som man gör i Sverige (förutom i Jurabergen, men det är ganska avlägset för de flesta). Man har sommarhagar med bete, men hästarna är inte ute dygnet runt (kanske dels pga värme och insekter).

De flesta har ingen vinterhage (marken räcker inte till att riskera att förstöra betet med att hagen blir upptrampad), utan man har en LITEN hårdgjord rasthage (eller kanske använder ridbanan). Obs: De har ganska hårda MAXstorlekar på såna rasthagar :eek: (Jag får tex göra max 140 kvadratmeter till två hästar.) Lösdrift är vanligare än i Sverige, men lite annorlunda. Istället för en stooor hage med ligghall har man en hårdgjord rasthage i anslutning till ett öppet stall. Har man inte lösdrift har man ofta separata minirastgårdar för varje box. Det finns säkert folk som inte ens har det till sina boxhästar => de står inne hela vintern (även om jag aldrig sett det).

Om du är inackorderad är det oftast fullservice som gäller (kanske med viss medhjälp) => stallhyrorna blir därefter. En normal stallhyra (lösdrift, fullservice inkl grovfoder) kostar över 4000 kr/mån. Men jag har känslan av att det är mindre svartpengar här, dvs man betalar 7,6% moms etc. + att lönerna är högre generellt.

Det verkar finnas ganska mkt barfotahästar jämfört med Sverige (endast en känsla, har inga fakta på detta). Däremot är det väldigt få som rider barfota - de var ganska tidiga med att tillverka boots etc.

Man äter mkt hästfilé här! Finns i alla restauranger. Ska visst vara väldigt mört och fint... Föl/unghästar av den inhemska rasen Freiberger som inte anses tillräckligt bra blir till mat. Tror att de har ett ganska bra liv fram till dess dock, de flesta föds upp i Jurabergen där det finns stora betesmarker. På stora områden sätter man upp stängsel där hästarna inte får gå in (trädgårdar etc) och i övrigt strövar hästarna runt som de vill!

Oj va långt det blev! Hoppas ngn orkade läsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

iofs så skrev jag ju ris istället för havre, men som sagt det var bara nåt jag hört och kanske inte stämmer alls ;)
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag är i Syrien nu, dom tror inte man kan sadla o tränsa själv, groomarna gör det jobbet:crazy:
De fattar inte heller när man berättar att hästarna hemma går på bete på sommaren, här är ju bara öken.
De fodrar helt annorlunda än hemma i sverige, nästan enbart krafftfoder till vissa av hästarna.
De går inte i hage för de kan skada sig så de skrittas några timmar för hand istället varje dag.
Finns hur mycket som helst att ta upp...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag bor i Schweiz, som ju är väldigt litet och tättbefolkat jämfört med Sverige. Här finns helt enkelt inte tillräckligt mkt mark (alternativt man måste vara lika rik som Bill Gates) för att ha stora betesmarker. Har aldrig hört talas om ngn som släpper sina hästar på sommarbete som man gör i Sverige (förutom i Jurabergen, men det är ganska avlägset för de flesta). Man har sommarhagar med bete, men hästarna är inte ute dygnet runt (kanske dels pga värme och insekter).

De flesta har ingen vinterhage (marken räcker inte till att riskera att förstöra betet med att hagen blir upptrampad), utan man har en LITEN hårdgjord rasthage (eller kanske använder ridbanan). Obs: De har ganska hårda MAXstorlekar på såna rasthagar :eek: (Jag får tex göra max 140 kvadratmeter till två hästar.) Lösdrift är vanligare än i Sverige, men lite annorlunda. Istället för en stooor hage med ligghall har man en hårdgjord rasthage i anslutning till ett öppet stall. Har man inte lösdrift har man ofta separata minirastgårdar för varje box. Det finns säkert folk som inte ens har det till sina boxhästar => de står inne hela vintern (även om jag aldrig sett det).

Om du är inackorderad är det oftast fullservice som gäller (kanske med viss medhjälp) => stallhyrorna blir därefter. En normal stallhyra (lösdrift, fullservice inkl grovfoder) kostar över 4000 kr/mån. Men jag har känslan av att det är mindre svartpengar här, dvs man betalar 7,6% moms etc. + att lönerna är högre generellt.

Det verkar finnas ganska mkt barfotahästar jämfört med Sverige (endast en känsla, har inga fakta på detta). De var ganska tidiga med att tillverka boots etc.

Man äter mkt hästfilé här! Finns i alla restauranger. Ska visst vara väldigt mört och fint... Föl/unghästar av den inhemska rasen Freiberger som inte anses tillräckligt bra blir till mat. Tror att de har ett ganska bra liv fram till dess dock, de flesta föds upp i Jurabergen där det finns stora betesmarker. På stora områden sätter man upp stängsel där hästarna inte får gå in (trädgårdar etc) och i övrigt strövar hästarna runt som de vill!

Oj va långt det blev! Hoppas ngn orkade läsa.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

KL
Jag tycker så synd om de hästar som inte får gå ut i hage varje dag! :( Och som knappt får nåt grovfoder. Det är så onaturlig hästhållning det kan bli. Och tyvärr existerar sånt även i Sverige. Och bland elitryttare. :cool:

Vad våra kära hästar måste ställa upp på... Det otroliga är att vissa klarar detta liv utan skador eller sjukdomar! Vad kan det bero på?

Det handlar nog mycket om landets miljö och natur. Resurserna helt enkelt. Och mycket okunskap om hur hästen funkar som djur.
 
Sv: Olika länders synsätt på hästens behov.

Jag ar i Canada och USA (Florida) och haller pa med Standardbreds (travare och pacers) men det finns aven en del ridhastar.
Generellt gar de flesta Standardbredsen ut dagligen, dock oftast sjalva (Betank att 90 % ar tva och tre aringar och av dessa ar ca 60% hingstar och 35% ston) Inte sarskilt mkt skydd med tanke pa hur de lever rovare i hagen. Sedan joggas de varje dag och manga gar pa skrittmaskin.
Ridhastarna gar sallan ut och om de gor det ar det antingen sjalv, inlindad i bomull eller 4-5 hastar i en minimal rasthage. de allra flesta ar rejalt overgodda i jamforelse med Standard bredsen. Rids inte ofta och kvaliten pa ridningen ar lag. Mycket rida fort och hoppa med svindyr utrustning och jeans i short chapsen (ser valdigt sallan ridbyxor).

I forhallande till priserna tycker jag hastarna ater hyfsat bra. Manga har "fri" tillgang pa ho. Hur det sedan kommer sig att hasten vagrar ata mer an 4-5 kg/ dygn ar for mig obegripligt. Mina lamnar varje morgon och de far anda bara 3-4 kg ho och ca 6-8kg kuber (innan uppblotning).

En sak som ar ganska speciell ar att nar du hyr en box ingar det ingen dorr. Du far vackert se till att ha egna stall gates med dig. Samma galler for krubbor och vattenhinkar. Har annu aldrig sett en vattenkopp inomhus (garden i Canada har vattenkopp ute modell storre i alla vindskydd.
Det finns inga trad i hagarna. Skulle det mot formodan finnas trad dar man bygger en hage hagnar man in dem. Mkt, mkt sallan man ser ett "oppet" trad i en hage, oavsett djurslag.
 

Liknande trådar

C
Dressyr Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online)...
2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: VulkanoRosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp