Olika nosgrimmors för & nackdelar samt remontgrimma på unghäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 188
M

makejo

Såg att det finns en tråd nu om nosgrimmans vara eller icke vara men vad är alla för och nackdelar med olika sorters nosgrimmor, byter ni ofta och varierar mellan dem? Hört även att man ska helst ha remontnosgrimma på unghästar.

Jag varierar mellan olika nosgrimmor och även mellan olika sorters bett. "Tandläkaren" sa sist att alldeles för många spänner nosgrimman för hårt och d orsakar småsår i kinderna på hästarna, den ska bara hjälpa till att hålla bettet på plats enligt denna person. och olika nosgrimmor o bett förebygger skador i munnen på hästen.

Sv: Olika nosgrimmors för & nackdelar samt remontgrimma på unghäst

Jag varierar mellan remont, pullar och engelsk nosgrimma. Aldrig aachen. Är lite allergisk mot den. Tycker att den trycker i kinden. Hästen gillar alla 3 nosgrimmor lika mycket. Jag har varje nosgrimma ca 1 gång i veckan var. Blir naturligt då jag har remonten vid hoppning, engelska vid dressyr och pullaren ute. Han rids varannan dag så det är vad jag brukar hinna med på en vecka.

Remonten älskar jag!! Det märks på hästen med att han älskar den. Den har ag för att han blir gapig i hoppningen och vill inte dra ihop munnen vid kinden med annan nosgrimma. Remonten tycker jag väldigt mild helt enkelt. Håller bra ordning på gapande munnar. Han vill gärna lägga munnen på sniskan när han gapar och då dras betten igenom.

Den engelska har jag bara vid dressyr och för att den är snygg. Behöver en nosgrimma för stabiliteten. Sitter ganska löst. Vill absolut inte dra åt nån nosgrimma som sitter precis på kindtänderna. Han får lätt sår i kinden.

Pullaren har jag ute för att kunna variera från remonten och kunna spänna hårdare än den engelska. Tycker inte att pullaren är nå revulotionerande. men den ger ganska bra stabilitet när han blir busig och vill dra iväg = gapar. :D Tycker den är mild om man vill dra åt lite till skillnad från engelsk och aachen..

Varierar sedan mellan rakt och 3-delat bett. Han älskar de raka betten men brukar rida han på 3-delat med för att variera. Dock inte lika nöjd. :)

Självklart ska man inte dra nosgrimmorna för hårt. Lagom är bäst :)

Senast ändrad:

Jag kör remont eller utan samt varierar mellan ett tiotal två-, tre- och odelade bett i olika material.

När jag rider ut har jag ett träns med pullarnosgrimma eftersom jag upplever att min häst blir lite lättare att få tag i när han börjar elda upp sig. Spänner den dock inte särskilt hårt (bara så att den inte hänger och dinglar) så kan ju bara handla om en placebo-effekt också.

På bana rider jag öht inte med nosgrimma, iaf inte med någon som går rakt över nosryggen, eftersom min gosse bara kör upp huvudet och lägger sig mot nosgrimman. Jag har testat med flera olika varianter, testat olika spänning osv. men det har aldrig funkat. Det går bara inte att få honom att fokusera. Han är genomkollad utan anmärkning också. Han beter sig likadant på sidepull, bitless bridle och hackamore så är lite lur på att det helt enkelt bara är någon vana han fått in från sina dagar på travbanorna. Inte för att avsaknaden av nosgrimma är något problem för mig. Han gapar inte och är mer avslappnad utan den så ser ingen mening med att ha en. Jag kör istället på en curbstrap på undersidan av bettet som en extra säkerhetsåtgärd, även om bettet jag rider på nu (rakt, ngt böjt bett med rörliga ringar) är helt rätt längd och ligger som det ska i hans mun.

Vad gäller bett har jag testat en mängd olika genom åren och försöker att variera regelbundet. Dock är de bett jag använder mest frekvent, eftersom han helt enkelt funkar bäst på dem, det oledade på bana och ett tredelat med D-ring när jag rider ut. Enstaka gånger har jag ett tvådelat med koppar i eftersom han tycks gilla smaken av det eller nåt. Tycker dock inte om att rida på tvådelat själv eftersom jag inte tycker att tvådelade bett ligger särskilt bra.

Min häst är riden på remont ända tills nu, då jag har börjat variera med aachen. Jag har fått lära mig att alltid rida med remont på unghästarna dels för att det lägger bettet stadigare i hästens mun, men sen för att det inte trycker på tänderna, eftersom den unga hästen håller på att byta tänder.

Jag har inget emot någon av nosgrimmorna, sålänge de är rätt inpassade och inte spänns för hårt. Heldre ett hål för löst i så fall.. Men remonten kommer nog alltid vara min favorit, eftersom den känns mest lämplig och snällast för hästen.

Jag varierar knappt inget alls på varken nosgrimma eller bett. Varför? Jo för min häst trivs betydligt bättre på en viss typ av nosgrimma och bett. Och att då variera med andra som han inte kommer till samma arbete på är bara idiotiskt tycker jag.

Lös engelsk nosgrimma och ett antaomiskt tvådelat med fasta ringar och låsning på leden är hans tydliga val och det respekterar jag :)

Ang tandläkares uppmaning att variera. Det är väl viktigare att poängtera att man ska rida hästen på vad den fungerar bäst på? Jag vet hästägare som haft 7 olika kombinationer av bett/nosgrimma/bettlöst och i efterhand erkänt att hästen bara trivdes på en av betslingarna. 1 dag i veckan var hästen tillfreds med ridningen. Det tror jag skadar betydligt mer än att ha samma betsling oftare.

Däremot är jag inte emot att variera. Jag hade gärna gjort det om min häst gillat det, och det kanske han gör längre fram i utbildningen. Men man måste ju som hästägare vara lite kritisk och inte bara köpa hela grejen rakt av :)

Senast ändrad:

Jo sånna människor finns det gott om, som varierar för varierandets skull..
Ett tag försökte jag variera mellan 2 och 3 delat bett, men eftersom hon inte trivs med det 3 delade så slutade jag med det.

Jag märker ingen skillnad på henne med remont & aachen, så jag varierar mellan dem mest för att jag har olika tyglar på tränsen, som jag vill ha vid olika situationer .. Orkar inte byta varje gång ju:angel:

Jag varierar bett under tävlingssäsongen pga det :angel: Eller gjorde iaf förra säsongen, på slutet började jag misstänka att han inte gillade bettet som satt på hopptränset (i princip likadant som det ovan jag beskrev som är favoritbettet men lite smalare, lite mindre anatomiskt och med lösar ringar + bettplattor) och flyttade över dressyrbettet istället.

Dock har jag och mamma samma dressyrträns och helt olika bett på våra hästar så när vi använder det båda två så blir det ändå flyttande ;)

Men jag tänker som så att har man ett annat träns men samma bett/nosgrimma så borde det ändå bli lite skillnader i höjd, hur nosgrimman är utformd osv. Eller så är det bara önsketänkande, för jag är egentligen FÖR att variera, har bara inte hittat något annat min häst gillar ännu :)

Jag brukar ofta rida utan. Men vill jag ha en större säkerhet om hästen är taggad eller vid vissa andra moment, så använder jag en engelsk eller remontnosgrimma. Har dem alltid mycket löst spända, mer än att man får in två fingrar, bara för att bettet skall ligga på plats men så munnen ändå inte låses igen.

Haha, ja precis, jag vill också hemskt gärna variera, så ska man vara petig så har jag ju faktiskt ett liiite grövre "dressyrbett" och ett liiite smalare "hoppbett".. Fast båda är ju smala 2-delade bett med fasta ringar..:angel:

Idag provade jag faktiskt att rida med ett rakt bett med lösa ringar, det funkade sådär.. Verkade trivas om jag bara red på fyrkanten eller någon stor volt, men gillade det inte alls i övergångar och tex öppna.

Vad är det för anatomiskt bett du använder? Jag har kollat lite på Sprengers 2-delade, som är "omvridet" så det bara kan vinkla sig till en viss grad, men det fanns inte i rätt storlek...

Ett från Shires Curved-serien är det :) På det svetsad pojkvännen dit en låsning efter att jag köpt Pessoas Magic System (som oxå är lite mer anatomiskt än "vanliga") som ju har låsning. Bombers är oxå anatomiska och finns även de med låsning :)

Har testar Dynamic RS med D-ringar oxå men tredelade tycker min lilla häst är för skarpt, trots att det var ett väldigt trevligt bett fö (små leder och väldigt välarbetat, och anatomisk :D).

kl

Jag varierar bett, men inte nosgrimman faktiskt. Rider på remont vilket han trivs bra på. Han tycker inte om engelsk och har aldrig provat en pullarnosgrimma...:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: palle
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 551
Senast: Jolo
·
Utrustning Hej! (japp nu ska jag tjata om träns igen... men det är ju så kul! :D ) Nu är det så att för några månader sen så köpte jag aurora...
Svar
3
· Visningar
1 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka