Olika rutiner kring startanmälan och vaccinationer?

Aha, men det går inte att lyfta frågan till ert distrikt då?
Maila frågan bara alltså.

Vårt distrikt har tävlingsmöte varje höstvinter där alla nästa års arrangerade klubbar går igenom tävlingsterminerna för nästkommande år. Där skulle ju en sån fråga kunna tas upp även om det är själva tävlingsdatum/klasser/osv som ska vara i fokus.


Tack för idén! :bow:
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på! Får absolut lyfta det inför årets möte, vilket väl dock är typ ½ år bort...
Får skriva upp det på mobilen så länge :p
 
Men alltså - om somliga klubbar nu vill ha den extra kollen, tänker ni börja lobba för att man inte ska ha den? Vår klubb har t ex inte alltid personal vare sig på parkeringen eller vid framridningen (tillräckligt stor parkering och tillräckligt stor framtidning, men inte så många funktionärer) så vi brukar vilja att folk passerar förbi sekretariatet och säger hej, så vi märker att folk saknas tidigare än när de ska släppas in på banan. Sekretariatet brukar inte ligga så långt bort från allting annat att det är ett problem annat än om man är jättejättesen, och i de fallen får man väl ringa och säga att man är där, tänker jag.
 
(Den ryttaren som trodde att hon anmält sig till en MsvC - eftersom TDB's sökning var så korkad att den visade tävlingar med Lätt C:2 när man sökte på Medelsvår C:2, och hon hade missat att läsa detaljerna - var åtminstone lite nöjd att hon var tvungen att gå förbi sekretariatet och där fick reda på vad för klass som pågick. Hon slapp åtminstone ta ut hästen på framridningen och där bli förvånad över nivån på konkurrenterna. :D )
 
Men alltså - om somliga klubbar nu vill ha den extra kollen, tänker ni börja lobba för att man inte ska ha den? Vår klubb har t ex inte alltid personal vare sig på parkeringen eller vid framridningen (tillräckligt stor parkering och tillräckligt stor framtidning, men inte så många funktionärer) så vi brukar vilja att folk passerar förbi sekretariatet och säger hej, så vi märker att folk saknas tidigare än när de ska släppas in på banan. Sekretariatet brukar inte ligga så långt bort från allting annat att det är ett problem annat än om man är jättejättesen, och i de fallen får man väl ringa och säga att man är där, tänker jag.
Jag tänkte mer att de kanske inte vet att de inte behöver ha den extra kollen.
Så kan det ju vara.

Vi har haft vacc-koll på alla ekipage fast vi inte behöver.

(Det blev ett väldans liv, ’för så gör ingen annan’ och det var oerhört onödigt att kolla alla. Men de fick vackert visa ändå och det gick ju bra :D)
 
Jag tänkte mer att de kanske inte vet att de inte behöver ha den extra kollen.
Så kan det ju vara.

Vi har haft vacc-koll på alla ekipage fast vi inte behöver.

(Det blev ett väldans liv, ’för så gör ingen annan’ och det var oerhört onödigt att kolla alla. Men de fick vackert visa ändå och det gick ju bra :D)

Är inne på samma spår som dig ang. första stycket. Personligen har jag främst märkt av fenomenet hos mer "konservativa" arrangörer som varit "gammalmodiga" även i andra avseenden (bara använt "gamla" Equipesystemet om ens alls, penna och papper så långt det gått, bara publicerat RM på egna hemsidan, tagit lång tid på sig att rapportera in resultatet etc.)
 
Nu var det några år sen jag var med och arrangerade tävling eftersom jag sa upp mej på den posten :cool:
Men då hade vi inte equipe, rapporterade resultat manuellt osv. Miniliten klubb som bedömde att vi kunde spara pengarna för Equipe och köra ’manuellt’.

(Att det tar tid ibland förresten med resultatrapportering, kan vara för att det är verkligen inte ’bara’ att rapportera in resultat manuellt och sen ska stora förbundet i sin tur få in resultaten där de ska vara, tar tid även om man gjorde som jag och satt hela natten för att få iväg resultaten)

Equipe kostar ju en slant att använda.

vi hade gjort bedömningen att spara dom pengarna innan. Sen sa jag aldrig mer utan Equipe och det har heller inte blivit (egna) tävlingar efter det...

Man kan ju ha koll på läget ändå vad som står i TR menar jag.
Men det kan säkert vara att vissa saker lever kvar av olika skäl. Som med vaccinationskontroll osv.
 
Bara en genuint nyfiken undran:
Jag jobbar återkommande i sekretariat, på både hopp och dressyrtävlingar. Mig veterligen är TR formulerat i stil med "så länge ekipaget inte är avanmält, anses det som startanmält" och "minst 5% av de startande ska uppvisa vaccinationsintyg". Att man på det sistnämnda vill ta till lite extra och ofta lägger sig kring 10-15% förstår jag helt och hållet. Däremot förstår jag inte det här med startanmälan. Särskilt på dressyrtävlingar är det väldigt vanligt att man måste "anmäla ankomst" i sekretariatet när man kommer. I vissa fall vill också arrangörerna att alla visar vaccinationsintyg, utöver den "obligatoriska" ankomstanmälan. Varför gör man så? Vad vinner man på detta? Mer än massa spring till sekretariatet som inte har stöd i TR alltså... Jag tänker att de i sekretariatet har nog att göra ändå, och att det för deras skull inte behöver vara ännu mer spring än det som TR kräver. Men det kanske bara är jag också...
Sådär var det ju förr, det första man gjorde när man parkerat var att knata iväg till sekreteriatet. Jag kan tänka mig att i en del fall så lever det kvar, förmodligen för att när man rekryterat nya frivilliga till sekretariatet har de fått lära sig av de som varit där innan - och vet kanske inte ens att det finns något som heter TR. Så har vi alltid gjort, liksom. ;)
 
Sådär var det ju förr, det första man gjorde när man parkerat var att knata iväg till sekreteriatet. Jag kan tänka mig att i en del fall så lever det kvar, förmodligen för att när man rekryterat nya frivilliga till sekretariatet har de fått lära sig av de som varit där innan - och vet kanske inte ens att det finns något som heter TR. Så har vi alltid gjort, liksom. ;)
Halvt KL
Precis! En annan kommer ju ihåg tiden (inte aaaallt för länge sedan) då vi vackert satt och väntade på fredagens dagstidning skulle komma ut. För där i stod det hur många som var anmälda och sedan fick du på fredagskvällen ringa mellan bestämda klockslag och få reda på vilket startnummer du hade. Timmen innan fick de som skulle göra ändringar/stryka sig ringa.
Det första du gjorde vid ankomst till tävlingsplatsen var ju att gå till sekretariatet, kolla hur de låg till tidsmässigt (kunde ibland bli väääldigt bråttom här:angel:), visa dina papper, kolla resultaten och snacka lite på läktaren.
Nu var det ett par år sedan jag tävlade men att gå till sekretariatet det första en gör är nog något som hänger kvar hos många. Jag ser inte heller felet med det? Det är ofta en del av tävlingsrutinen, en extra koll att inget ändrat sig (eller som för @Gnapp ;)), om det är något jag behöver veta osv.
Det var ju revolutionerande när klubbarna började ha egna hemsidor och kunde lägga upp startlistor där och så småningom även ryttarmeddelanden.
Så om ni tycker att sekretariatet har mycket att göra nu kan ni ju tänka hur det var ”förr”, då var verkligen allt manuellt och ”hands on”. Oftast gjordes bara stickprov även då på vaccinationer även om det stod i TR att detta skulle visas upp.
 
Sådär var det ju förr, det första man gjorde när man parkerat var att knata iväg till sekreteriatet. Jag kan tänka mig att i en del fall så lever det kvar, förmodligen för att när man rekryterat nya frivilliga till sekretariatet har de fått lära sig av de som varit där innan - och vet kanske inte ens att det finns något som heter TR. Så har vi alltid gjort, liksom. ;)

Jo, precis! Det verkar också sammanfalla rätt bra med att de i sekken antingen är extremt unga (läs: väsentligen yngre än mig) alt. Jättegamla. :cool:
 
Nu var det några år sen jag var med och arrangerade tävling eftersom jag sa upp mej på den posten :cool:
Men då hade vi inte equipe, rapporterade resultat manuellt osv. Miniliten klubb som bedömde att vi kunde spara pengarna för Equipe och köra ’manuellt’.

(Att det tar tid ibland förresten med resultatrapportering, kan vara för att det är verkligen inte ’bara’ att rapportera in resultat manuellt och sen ska stora förbundet i sin tur få in resultaten där de ska vara, tar tid även om man gjorde som jag och satt hela natten för att få iväg resultaten)

Equipe kostar ju en slant att använda.

vi hade gjort bedömningen att spara dom pengarna innan. Sen sa jag aldrig mer utan Equipe och det har heller inte blivit (egna) tävlingar efter det...

Man kan ju ha koll på läget ändå vad som står i TR menar jag.
Men det kan säkert vara att vissa saker lever kvar av olika skäl. Som med vaccinationskontroll osv.

Jo, jag vet hur det funkar med resultaten, har varit typ resultatansvarig på lokala/regionala tävlingar ;)

Jag delar din uppfattning om att det är mycket småklubbar där det gammalmodiga lever kvar. De som inte vill lägga pengar på Equipe och gärna där någon äldre varit "chef i sekket"/resultatansvarig de senaste 30 åren typ. :cool:
 
Vi vet att Equipe finns. Det är inte värt pengarna när man har en enda tävling, max 40 starter, per år, för oss (eller snarare, vi tycker inte det verkar vettigt att lägga den kostnaden på de max 40 ryttarna). I synnerhet när nätet inte alltid är så nåbart att man faktiskt kan lägga upp resultaten i realtid (vilket annars är något jag uppskattar väldigt mycket som ryttare). Det är inte bara att vi är gamla stofiler som inte fattar det här med data, ibland är det att det är vad som funkar bäst för oss. (Och det är klart att det är mest småklubbar med få tävlingar som skippar Equipe. Har man femhundra starter över året att dela upp kostnaden på är det en helt annan sak.)
 
Nu var det några år sen jag var med och arrangerade tävling eftersom jag sa upp mej på den posten :cool:
Men då hade vi inte equipe, rapporterade resultat manuellt osv. Miniliten klubb som bedömde att vi kunde spara pengarna för Equipe och köra ’manuellt’.

(Att det tar tid ibland förresten med resultatrapportering, kan vara för att det är verkligen inte ’bara’ att rapportera in resultat manuellt och sen ska stora förbundet i sin tur få in resultaten där de ska vara, tar tid även om man gjorde som jag och satt hela natten för att få iväg resultaten)

Equipe kostar ju en slant att använda.

vi hade gjort bedömningen att spara dom pengarna innan. Sen sa jag aldrig mer utan Equipe och det har heller inte blivit (egna) tävlingar efter det...

Man kan ju ha koll på läget ändå vad som står i TR menar jag.
Men det kan säkert vara att vissa saker lever kvar av olika skäl. Som med vaccinationskontroll osv.

Vår första tävling efter att hela tävlingsektionen sagt upp sig, så gjorde jag ett eget "tävlingsprogram" med hjälp av word, excel och funktionen "koppla dokument".
Efter det gick jag ut på nätet och kollade upp färdiga lösningar :D:rofl:

Jag är lite sur över equipes nya faktureringslösning. Vi har alltid haft årslicens och använt programmet även på klubbtävlingarna. Med nya lösningen där du betalar en lägre årsavgift och en avgift per startande så blir det helt plötsligt dyrare för oss :rage::rage::rage::rage:.
Vilket gör att jag inte längre kan köra klubbtävlingarna online utan kör dom som testtävling istället
 
Men nya regeln kom väl till för att sekretariatet har så mkt att göra ändå utan att behöva ha 50 Pers som står i kön för att visa vaccination. Sen om sekretariatet vill ha det systemet kvar finns ju inget som hindrar dom. Det är ju dock oerhört tidskrävande framförallt på hopptävling!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp