Olika sorters knoppar?

banjo

Trådstartare
Det finns ju olika sorters knoppar, men jag har aldrig fattat skildnaden på dom. Någon som kan förklara? Och visa gärna bilder! :)

Och vilken sorts knoppar vore bäst att göra i en tjock ponny-man?

Sv: Olika sorters knoppar?

Det finns ju olika sorters knoppar, men jag har aldrig fattat skildnaden på dom. Någon som kan förklara? Och visa gärna bilder! :)

Och vilken sorts knoppar vore bäst att göra i en tjock ponny-man?

de vil jag oxå veta... jag har en stor häst som har tjockman från öronen å bak på halva manen resten är JÄTTE tunn.... hur gör man då?

Min ponny har en urtjock man, så jag brukar dela på den och göra på båda sidorna.
Först delar jag upp manen i så många delar som jag vill ha, sen drar jag en mittbena med en kam i varje tofs, och gör två tofsar av varje. Sen flätar jag hårt och rullar upp.

De två typer av knoppar jag fått lära mig att göra är vikta och rullade.Det syns inte så tydligt på avstånd om knoppen är vikt eller rullad men jag tycker att de rullade är snyggare.De är liksopm rundare och så syns inte gummibandet.

Om ponnyn har väldigt tjock man kan det vara svårt att knoppa.Kanske skulle rycka den?

det är tydligen ganska vanligt med knoppar på båda sidor, även fast jag själv tycker att det kanske inte är så jättesnyggt ;)

jo det får man. de enda regler som finns i dressyr-TR ang flätning är att det inte får finnas blommor, rosetter etc i man/svans.

men du ska ju inte rycka där manen är tunn :confused: utan bara där den är för tjock...

jo de förstår jag väl... men hur mycket då?? inte lika mycket som där den e tunn väl??? min fråga var väl igentligen om det går att knoppa då när den är så ojämn....

så det blir lagom tjockt att fläta. hur man vill ha det beror på vad man gör för flätor.

min pålle har tunnare man uppe vid nacken (dels för att den är så naturligt och dels för att PF råkade slinta med klippmaskinen i vintras :o :D) och jag brukar bara klippa manen där, inte rycka alls.
Knopparna blir ngt mindre men gör man knoppar av samma typ hela vägen (jag gör rullflätor) ser det snyggt ut iaf.

ja det är rullade knoppar, även kallade flyingeknoppar.

Man gör en (hård, ganska tjock) fläta. Fäster med gummiband längst ner.
Sen drar man ut en ögla av gummibandet och håller ut den samtidigt som man rullar in flätan i öglan, så att öglan till slut hamnar uppe vid toppen på mankammen, där gör jag ett extra varv med gummibandet kring hela och sen är det klart.
(Väldigt svårt att beskriva i text hur man gör, bäst att se i verkligheten)

hmm jag hade tänkt att lägga in en enkel skiss, men photobucket ligger nere just nu verkar det...

här kommer en skiss, ska föreställa knoppen från sidan, när den är färdig.
det röda och gröna ska föreställa gummibandet, varv 1 och varv 2.
knopp.jpg

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: Lillefrun
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10