Olika sorters knoppar?

Sv: Olika sorters knoppar?

Ser inte det tokigt ut? :crazy: Har du bild? :)

Jag tycker inte det ser knepigt ut, det blir bättre knoppar eftersom manen är tunnare. Vill inte rycka manen, knopparna blir så spretiga då när det växt ut lite. Har ingen riktigt bra bild, men en från sidan och en där han skakar på huvudet och allt blev halvtmisslyckat, men man ser lite av båda raderna:angel:

sidan

Skakar på huvudet

:rofl: haha. het bild alltså :rofl:
den som ändå kunde tyda den labyrtinten :angel:
Förstod inte riktigt. Beror kanske inte på din fina teckning, utan mer på att jag är lite trög kanske :p

om hästen har tunn hals så tycker jag att det är finast att bara ha ungefär 8 knoppar, är halsen tjock tycker jag ungefär 15 knoppar.. ju färre knoppar man har, ju större ser halsen ut, och tvärtom :) men jag tror inte att det spela nån roll om hästen har tjock eller tunn man..

det ska vara ojämnt antal för att det ska bli riktigt snyggt :D
jag gör 9 eller 11 på min (ser till att manen är välryckt före)

Men hörru. Jag gör mina flyingeknoppar med bara ett varv. det röda alltså. Fattar inte varför man gör två varv? För de ska hålla bättre eller? Mina sitter som berget ändå. :D

jag gör två varv så att de håller, har svårt att få in hela flätan i öglan om jag bara ska göra ett varv (tjocka flätor) - då måste man ju dra åt gummibandet jättehårt kring snutten på flätan...
men det går givetvis att göra med ett varv åxå :idea:
ska nog testa det nån dag och se om det blir ngn skillnad! :)

jag gör två varv så att de håller, har svårt att få in hela flätan i öglan om jag bara ska göra ett varv (tjocka flätor) - då måste man ju dra åt gummibandet jättehårt kring snutten på flätan...
men det går givetvis att göra med ett varv åxå :idea:
ska nog testa det nån dag och se om det blir ngn skillnad! :)

Litet tips! Istället för att använda snoddarna som du (med en extra snodd som säkring) gör enligt bilden....

Låt den första snodden stänga flätan med många varv. Sedan tar du en ny snodd och fäster i flätans slut med ett litet varv... och rullar upp din falska Flyingeknopp som tidigare... då har du mer snodd när du skall fästa rullen och kan fästa rullen med två varv när du rullat upp den.

jag har också väldigt dålig koll på knoppar men rent spontat skulle jag säga hellre få än för många om du förstår mitt resonemang :p

min ponny har en jätte tjock man, men jag gör som vanligt flyinge knoppar på den, brukar bli ca 9 st. och jag brukar få beröm för dom :D

min ponny har en jätte tjock man, men jag gör som vanligt flyinge knoppar på den, brukar bli ca 9 st. och jag brukar få beröm för dom :D

Hur får du till bara 9 knoppar på en tjock man? Skulle jag göra nio knoppar på den tjocka manen min ponny har skulle de bli stora som kanelbullar..:angel:

Till Banjo
Hästen på bilden har ganska kort hals så jag skulle nog fösöka göra så många knoppar som möjligt eftersom halsen ser längre ut då.
#många knoppar ger längre hals
#få knoppar ger kortare hals

Håller helt med dig angående antalet knoppar och intrycket av halsens längd!

Hälsningar Monika

Nej jag använder bara en snodd, men drar den två varv runt "roten" på flätan så att den sitter riktigt ordentligt.

Hej!

Jag har också tävlat dressyr med en yvig ponnyman att tämja inför varje gång! Dessvärre tävlade jag ju en ponny som stod på ridskolan, och att klippa och rycka manen var inte jättepopulärt på den tiden... Dessutom låg manen på båda sidor, typ lika mycket på varje, så det var en del att göra... Men efter att ha provat flera olika människors knoppar kom vi på att han kunde ha fisknät! Och det blev verkligen jättefint! (Vi fick t.o.m. kommentaren "snygg frisyr" av domaren på protokollet)

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: Lillefrun
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10