Olika sorters ull, någon kunnig?

super

Trådstartare
Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här!

Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten, herre och hans sadel är sydd speciellt till honom och har fungerat perfekt i ca 1,5 år. Var skadad några månader i våras, rullat på en sten i hagen med fraktur på höftbensknölen, så blev inte riden då.

Men iaf sadeln är stoppad med silikoniserad syntetull och har tills nu varit mjuk och fluffig i stoppningen.
Nu har då hästen börjat protestera mot sadeln och jag kände på stoppningen och den har blivit väldigt hård och platt.

När den var ny så hade han gått ner lite i vikt från det den beställdes till den kom så tog ut sadelmakare som kikade och tyckte att vi skulle stoppa den lite mer, jag var mer inne på en omvärmning.

Men hur som helst efter att sadelmakaren stoppade den så blev hästen precis som nu jätte sur så slutade med att vi fick ta ur stoppningen igen och istället värma om den och då fungerade det utmärkt tills nu.

Nu till frågan, har pratat med sadelmakaren igen och vad jag förstår så har vi två val, ta ur all stoppning och börja om eller toppstoppa med risk att det blir lite hårdare som prinsessan avskyr.

Eller ska jag prova byta till naturull? Är äkta ull lättare att hålla fluffig eller vad skulle ni göra?
Eller kommer jag få räkna med att göra en helomstoppning en gång om året?🙉
 
Jag har också en känslighetsminister med två måttsydda sadlar...
Där är det bara naturull som gäller, byte av all stoppning varje år och toppstoppning av den utbytta efter ca. tre månader.
Är de inte fullt lika känsliga kan det funka med toppstoppning två gånger eftersom naturullen går ihop lite fortare än den syntetiska.
 
Jag har också en känslighetsminister med två måttsydda sadlar...
Där är det bara naturull som gäller, byte av all stoppning varje år och toppstoppning av den utbytta efter ca. tre månader.
Är de inte fullt lika känsliga kan det funka med toppstoppning två gånger eftersom naturullen går ihop lite fortare än den syntetiska.
Tack! Ja jag har väl insett att det iaf denna gång kommer krävas en helomstoppning. Kommer oxå att begära att det ska stoppas i naturull.
Har fått tips på en annan sida om Gotlandsfårull eller Jacobs fårull som tydligen ska ha längre fibrer än vanlig ull och lättare att få fluffig. Jag vet inte om sadelmakaren har detta hemma och hen har haft fullt upp så har inte velat störa samt så hinner det inte komma hem till på söndag iaf när jag åker med sadeln så får se vad det blir för naturull helt enkelt.. Hoppas innerligt att prinsessan blir nöjd!:nailbiting::nailbiting:
 
Jag har också en känslighetsminister med två måttsydda sadlar...
Där är det bara naturull som gäller, byte av all stoppning varje år och toppstoppning av den utbytta efter ca. tre månader.
Är de inte fullt lika känsliga kan det funka med toppstoppning två gånger eftersom naturullen går ihop lite fortare än den syntetiska.
Delvis kl
Jaha så har vi gjort en helomstoppning men den blev inte så mjuk som när den var ny så hästen avskyr sadeln. Sadelmakaren är uppgiven och vet inte vad hen ska göra. Så vad gör jag nu, har ju inte råd att betala för en till helomstoppning. Vad gör man om sadelmakaren ger upp? Kan ju inte åka runt och betala alla sadelmakare för jobb som inte blir bra.🤔 Samtidigt så förstår jag ju att hen vill ha betalt för sitt jobb.
 
Jättetråkigt...
Och ännu tråkigare att sadelmakaren inte vill "göra allt" för att hjälpa hästen, kan jag tycka.
Jag inser att jag är GALET bortskämd med en sadelmakare som gjort allt och lite till för att min häst ska trivas optimalt med bägge sadlarna hon byggt till honom.
 
Jättetråkigt...
Och ännu tråkigare att sadelmakaren inte vill "göra allt" för att hjälpa hästen, kan jag tycka.
Jag inser att jag är GALET bortskämd med en sadelmakare som gjort allt och lite till för att min häst ska trivas optimalt med bägge sadlarna hon byggt till honom.
Sadelmakaren tycker att hen har gjort allt och menar att det inte går att ta ut mer ull för då blir den för tom. Men faktum är att den inte är lika mjuk som den var när den var ny. När jag hämtade sadeln så sa jag på en gång att jag tyckte den var för hård, framförallt framtill men Sadelmakaren höll inte med men hästen är ju inte heller nöjd.
 
Om det tas ut lite stoppning så att bossorna blir mjukare och använder med ett fårskinns schabrak då.
Sadelmakaren anser att det inte går att ta ut mer ull. Hästen gillar inte fårskinnspaddar.. Han gillar sin Winderen padd men den hjälper bara till en viss del.
 
Sadelmakaren anser att det inte går att ta ut mer ull. Hästen gillar inte fårskinnspaddar.. Han gillar sin Winderen padd men den hjälper bara till en viss del.
Så himla jobbigt! Jag har ingen lösning men fattar att du måste bli helt uppgiven och desperat över detta😫
 
Sadelmakaren tycker att hen har gjort allt och menar att det inte går att ta ut mer ull för då blir den för tom. Men faktum är att den inte är lika mjuk som den var när den var ny. När jag hämtade sadeln så sa jag på en gång att jag tyckte den var för hård, framförallt framtill men Sadelmakaren höll inte med men hästen är ju inte heller nöjd.
Det måste ju gå att få samma stoppning som vid ny, känner jag? Kan inte Erreplus kanske hjälpa med detta om man hör av sig till dom och frågor? Känns ju inte som en stoppning som är som den originala från dom borde vara så svår. Man blir ju ytterst fundersam till sadelmakarna ibland om det blir såhär, om hästen inte är nöjd och du ser stor skillnad.
 
Det måste ju gå att få samma stoppning som vid ny, känner jag? Kan inte Erreplus kanske hjälpa med detta om man hör av sig till dom och frågor? Känns ju inte som en stoppning som är som den originala från dom borde vara så svår. Man blir ju ytterst fundersam till sadelmakarna ibland om det blir såhär, om hästen inte är nöjd och du ser stor skillnad.
Jag har fått tips om en så hoppas hen ringer upp. Nej precis vill bara ha den som den var när den var ny så hästen blir nöjd igen. Problemet är att det verkar som dom inte tror på mig när jag säger att sadeln är problemet utan dom vill gärna skylla på att det är fel på hästen. Men han är nyligen kollad och jag vet ju hur pipig han är men ingen verkar lyssna känns det som.😭😭
 
Uppdatering. Pratade med en annan sadelmakare som är väldigt van vid att jobba med Erreplus som jag har och hen menade att den ullen i Erreplus är väldigt speciell och eftersom hästen uppenbarligen har gillat den så rek hen att byta till den igen. Pratade med "min" sadelmakare men hen var inte intresserad att hjälpa till men var schyst och strök sin faktura istället. Så åkte till den andra som stoppade med orginalullen och ikväll har jag provridit. Hästen var väldigt skeptisk till en början men efter lite övertalning så släppte det och all bjudning kom tillbaka. Red bara ett jätte kort pass och ställde inga andra krav än att han skulle bjuda fram och när han gjorde det så avbröt jag. Så enormt lättad så jag blev nästan grinfärdig!
 
Uppdatering. Pratade med en annan sadelmakare som är väldigt van vid att jobba med Erreplus som jag har och hen menade att den ullen i Erreplus är väldigt speciell och eftersom hästen uppenbarligen har gillat den så rek hen att byta till den igen. Pratade med "min" sadelmakare men hen var inte intresserad att hjälpa till men var schyst och strök sin faktura istället. Så åkte till den andra som stoppade med orginalullen och ikväll har jag provridit. Hästen var väldigt skeptisk till en början men efter lite övertalning så släppte det och all bjudning kom tillbaka. Red bara ett jätte kort pass och ställde inga andra krav än att han skulle bjuda fram och när han gjorde det så avbröt jag. Så enormt lättad så jag blev nästan grinfärdig!
Yes! Härligt att höra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp