Bukefalos 28 år!

Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

jag kom bara på... Tant Disciplin här :angel: ( med det menar jag att jag sagt att jag skall logga ut och inte gör det)

Men det jag kom på att du hålel rju med mig att hästen inte kan ridas med stöd på stång enbart för det använder du ju kapsonen till

Så vad har vi surrat om :rofl:

Däremot tänker jag ajaj när du rider med öppen hand
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Nej nej, jag vet. :laugh:

Menade bara att kanske just Bent är inte är ett toppexempel, eftersom han så tydligt tagit avstånd från traditionell dressyr. :idea: Och att det är lite orättvist att jämföra honom med Isabell Werth kanske.

Menade heller inte att du påstått att hans hästar lider! Nu villar jag nog in mig igen, men jag ville nog understryka att även BB har sina kvaliteter, även om man kanske inte själv tycker att hans ridning är på toppnivå. Eller att teorierna riktigt håller. Hästarna går t ex inte sönder, det är en av de grejer som ju är trevligt. Och han har ett fint ridhus!
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Ang den filmtråden (om det är den jag tänker på) tycker jag det är oerhört ojuste att ens tänka tanken som du gör...
Varför skulle vi vilja göra något sådant?
Nä ush.
Ta upp andra ryttare till diskusison, som inte ens vet att de är diskutterade.

JAg kan tycka det är okej för större tränare som ändå är offentliga till viss grad - men inte oskyldiga elever!

Fy på dig!
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag visste att du skulle göra det ;)

Men jag rider inte med ÖPPEN hand, jag bara håller inte hårt med alla fingrar. Tummen håller fast tygeln, resten av fingrarna får spela flöjt ... :D
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

:bow: :bow:

Vi har helt klart samma värderingar...
:)


Sen har ju inte jag det problemet riktigt... att föra bak vikten.. Så det är kanske därför vi gör annorlunda. Jag har istället en liten korv som gärna lyfter halsen och trattar på som han själv vill - men inte på bogarna...
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag håller med om att man måste lära sig genom att upffinna själv eller mao genom insikt :idea:
man kan ju aldig veta det man inte vet - förrän man insett själv

det är ena änden - den andra är att det går faktsikt inte lika bra med Selleri.

Bent skulle inte få många poäng på tävling inte ens godkänt - och själva tanken att någon i värmlandskogarna rider bättre AR än Bent själv får mig att bli :confused:

jag vet att du är väldigt diplomatisk och snäll så, och jag förstår moderatorer att de vill att folk skall skärpa sig och inte gå till personagrepp

men när saker är väldigt ologiska då måste man nog få protestera

Hoppas att jag blev begriplig när jag skrev under raj raj :D
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

:bow: :bow:

Vi har helt klart samma värderingar...
:)


Sen har ju inte jag det problemet riktigt... att föra bak vikten.. Så det är kanske därför vi gör annorlunda. Jag har istället en liten korv som gärna lyfter halsen och trattar på som han själv vill - men inte på bogarna...


men halloj... lyfter hästen halsen så... trattar den på bogarna
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag skulle vilja att du kom hem till mig och lärde mig dina tyska halvhalter. Jag vill veta hur dom funkar. Vet inte om jag gör något liknande - men jag använder ju helt klart kroppen, men jag tror inte på samma sätt som du. Undrar vad jag gör för halvhalter?

Det är en sak o läsa dom, och en helt annan att försöka göra dom. Det skulle vara spännande! Har du vägarna förbi Vbotten så :laugh:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Nej nej, jag vet. :laugh:

Menade bara att kanske just Bent är inte är ett toppexempel, eftersom han så tydligt tagit avstånd från traditionell dressyr. :idea: Och att det är lite orättvist att jämföra honom med Isabell Werth kanske.

Menade heller inte att du påstått att hans hästar lider! Nu villar jag nog in mig igen, men jag ville nog understryka att även BB har sina kvaliteter, även om man kanske inte själv tycker att hans ridning är på toppnivå. Eller att teorierna riktigt håller. Hästarna går t ex inte sönder, det är en av de grejer som ju är trevligt. Och han har ett fint ridhus!

jag håller med om att man skall vara snäll

men Om Biggan skriver att det är samma :confused:

och vad vet vi om att hästarna håller:confused:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Hmm,,,

Ja, kanske han gör - men inte så som jag upplever att han gör när han verkligen går på bogarna. Men allt är ju relativt ;)
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

VÄSTERBOTTEN :eek:

är du helt galen - äh kom och hälsa på mig istället - vi kan ha raj raj också :D
Du får låna kuse - och rida på min unghäst ifall hon busar :devil:

Seriös inbjudan resten kan vi ta på pm
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men är det tävlingar som avgör hur skicklig man är??

Jag var på tävling idag och tittade. Den ryttaren jag tyckte red bäst fick inte bäst poäng. Hästen råkade göra lite hopp och lite skutt, men ryttaren var fantastiskt fin på att rida.

Den som vann hade skänklar som fladdrade och lång häst. Visst, hästen gjorde inte någora fel i programmet - men inte såg det lika fint och harmoniskt ut. Så jag tycker att det är lite dumt att säga att en ryttare är inte bättre än sitt tävlingsresultat. Där ser jag nu ytterligare en anledning att INTE tävla, för mig iaf.. :crazy:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Absolut helt begripligt! Raj raj är roligt!

Självklart ska man reagera, men jag läste nog aldrig att någon skrev att just Bent höll internationell tävlingsklass? Jag tyckte det blev lite väl orättvist att jämföra honom med Isabell Werth, och det här forumet är ändå skapat för människor som är intresserade av AR.

Jag är inte diplomatisk, jag är konflikträdd. :idea:

Men, for the record, jag tycker också det blir konstigt när man jämför AR med tävlingsdressyr, och det är ju då det blir som att säga "det går lika bra med selleri". För selleri a la Bent hade de facto inte hållit på tävlingsbanan. Så är det bara.

Däremot.

Jag känner också till någon ryttare i mellansverige som brukar tas som exempel på att AR kan hjälpa en på tävlingsbanan, men mig veterligt tävlar denne ryttare inte på svår nivå, utan på MSVnivå? Och det är trots allt rätt många som tävlar på den nivån (inte jag!), utan att vara världsmästare. Så även om man förbättrar sina poäng något, innebär inte det något bevis för att AR är överlägset trad träning - även vanliga dressyrryttare förbättrar sig genom träning? I just mina trakter (södra Skåne, en bit från Immer) finns det inte jättemånga AR-ryttare, och ingen som tävlar, vad jag känner till? FÖr några år sen anordnades många AR-kurser och clinics härikring, men det verkar helt dött nu?
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men jag har haft lite liknande problem (varför pratar jag i imperfekt... Som om jag vore framme nu då... :o), trots att jag har vanligt dressyrstammat halvblod. Han har lätt att vinkla bäckenet (som jag upplever det - men som du säger, allt är förstås relativt) och trampa in under sig. Men det är inte korrekt placerad vikt bak, trots det (jag har dock fått för mig att en del ryttare utnyttjar detta till piaffträning?), eftersom halsen inte samtidigt ploppar ut. Han tar visserligen vikten bak,men hela rygg- och halskotpelaren trycker samtidigt bakåt. Eller så känns det bara som att vikten är bak? Jag vet faktiskt inte, för jag känner nog inte att han hamnar på bogarna? Det behöver ju inte betyda att han inte är på bogarna, bara att det inte känns så.

När det blir lite mer rätt, då tar han vikten bak OCH trycker sina kotor ut, fram i pannan som Susan tror jag skulle skriva det. Sen lyckas jag inte alltid hela vägen, det är "trögare" på vissa ställen (ibland nere vid manken, ibland precis bakom nacken, det är lite olika beroende på hur illa jag ridit tidigare) och jag når inte hela vägen till pannan.
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Ok. Om det var uppenbart att det var en uppvisning av en korrekt utförd rörelse som skulle visas och den inte alls var korrekt så förstår jag din reaktion av just den. Men det tar ju inte bort det faktum att de som tävlar och tränar enligt AR gör det och bedöms enligt samma kriterier som alla andra tävlande.
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag känner också till någon ryttare i mellansverige som brukar tas som exempel på att AR kan hjälpa en på tävlingsbanan, men mig veterligt tävlar denne ryttare inte på svår nivå,
De ryttare jag pratar om tävlar också MSV. Men min poäng var bara att man faktiskt kan träna enligt AR och ändå tävla. (vissa verkar tro att det inte går) De flesta som tränar enligt AR tävlar dock inte.
Så även om man förbättrar sina poäng något, innebär inte det något bevis för att AR är överlägset trad träning
Nej absolut inte, men det har väl ingen påstått heller? För vissa ryttare kan det vara en väg till förbättring och större utveckling men jag är övertygad om att det inte är så för alla. Jag tycker det finns många sätt att träna och det passar olika hästar och ryttare olika bra. Det viktiga är väl att man hittar ett sätt att träna som passar en som människa och som samtidigt utvecklar (stärker och gymnastiserar) hästen tycker jag. Det ena är inte bättre än det andra.
Alla vet nog att det finns många vägar som bär till Rom. :)
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Konstigt att AR ser helt annorlunda ut då på länkarna :angel:

Men det är väl bara i Värmland som AR -ryttarna ser likadana ut som Isabell Werth då :cool:

Men...Vad i hela friden pratar du om??:confused: Vill du inte förstå eller är du grälsjuk?? Jag har aldrig sagt att några ryttare här i värmland ser ut som världseliten i dressyr. Jag har bara sagt att de som tränar enligt AR OCH dessutom tävlar i dressyr blir bedömda enligt samma kriterier som övriga tävlande.
Sen tränar vi hästarna lite annorlunda än många tävlingsryttare men spelar det roll för dig hur vi tränar? Huvudsaken tycker jag är att både häst och ryttare utvecklas. I vilken takt det går spelar mindre roll för det viktiga är att få självbäriga, välbalanserade, starka och gymnastiserade hästar. (och därmed friska och hållbara)
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

[Bent skulle inte få många poäng på tävling inte ens godkänt - och själva tanken att någon i värmlandskogarna rider bättre AR än Bent själv får mig att bli :confused:

och mig får det att skratta.... Hur mycket än jag läser i tråden så hittar jag ingen som sagt detta. Vart fick du det ifrån??:laugh:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

De ryttare jag pratar om tävlar också MSV. Men min poäng var bara att man faktiskt kan träna enligt AR och ändå tävla. (vissa verkar tro att det inte går) De flesta som tränar enligt AR tävlar dock inte.
Nej absolut inte, men det har väl ingen påstått heller? För vissa ryttare kan det vara en väg till förbättring och större utveckling men jag är övertygad om att det inte är så för alla. Jag tycker det finns många sätt att träna och det passar olika hästar och ryttare olika bra. Det viktiga är väl att man hittar ett sätt att träna som passar en som människa och som samtidigt utvecklar (stärker och gymnastiserar) hästen tycker jag. Det ena är inte bättre än det andra.
Alla vet nog att det finns många vägar som bär till Rom. :)
Var hittar man dem?
Då lär de vara extremt duktiga iom att ökningar o även byten kommer efter piff o puff på deras utbildningsskala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp