Sv: Olika typer av bettlöst?
Jag har provat många varianter av bettlöst: sidepull, bosal, bitlessbridle, halsring, ponnyhackamore, storhästhackamore, repgrimma och olika typer av kapsoner.
Sidepullen tycker jag är svår att få till att sitta bra, åker lätt upp mot ögonen! eller på sniskan.
Bosal och repgrimma är svårt (för mig) att böja i, men funkar bra i skogen.
Hackamore går ej heller att böja bra med +att jag inte heller gillar hävstångsffekten. Och jag tycker de är ganska skarpa.
Kapsoner är olika skarpa beroende på om det är platt vaderat nosjärn, ovaderat "kantigt" nosjärn eller tex cykelkedja. På mitt sto föredrar jag det senast eftersom det blir lagom mjukt. (Cykelkedjan är läderklädd och glider ngt på nosen). Kapson är till för att böja hästen och min uppfattning är att de fungerar bra på de flesta.
Bitlessbridle vet jag många som är jättefötjusta i. Själv tycker jag att det är alldeles för "segt" för att kunna ge och ta emot snabba signaler. Jag tycker dock att det fungerar bra när jag rider i skogen och bara tar tygelkontakt ngn gång var tionde minut. :smirk:
Här handlar det nog mycket om ridstil!
Halsring är det som fungerar bäst på mitt sto eftersom jag tvingas använda min kropp för att böja och styra.
Men det är inte så kul när hästen kommit på att den kan dra ner huvudet och äta gräs utan att matte har någon möjlighet att göra ngt åt det
Det finns säker fler varianter som jag missat att prova.......och det finns säkert helt andra åsikter om de jag tagit upp också...
Vad man gillar beror nog mycket på ridstil och individ. De finns ju de som rider dressyr i bitlessbridle och tycker att det funkar super!