Olika typer av bettlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Swannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 508
S

Swannie

Jag har ridit mitt halvblod med ponnyhack en längre tid nu, efter att ha upptäckt att han hade gamla bettskador som aldrig fått läka ihop. Sedan trivdes vi så bra bettlöst att vi fortsatte, men det känns som att hacket är ett ganska klumpigt instrument, plus att jag inte är jätteförtjust i hävstångseffekten.

Vad har ni märkt för någon skillnad, om ni provat olika former av bettlöst, vad har ni fastnat för och varför? Sidepull, bosal, hack etc?
Är det någon som provat bitless bridle??

Sv: Olika typer av bettlöst?

Men hallå - är det INGEN som har några erfarenheter av bettlöst och vill dela med sig? :confused: :confused: :confused:

Jag vet bara att min förra häst gick inte att hålla ens med vanligt hack!

Nu ska jag testa bitless eller sidepull på min lite mer känsliga dam.

började rida min arab för tre veckor sedan med hackamore och det var verkligen en aha upplevelse. Hon går så himla bra på det och jag tycker jag fått en ny häst, mycket lugnar och tillfreds. har för skojs skull satt på bett igen, men då är min gamla fjolla tillbaks, nej för mig är valet enkelt numera.... Hackamore så klart:rofl: Fick låna ett bettless bridle igår, men det tyckte varken hon eller jag om.

Jag rider med bitless bridle och sidepull och tycker de är bra. Bitless är bättre än sidepull om man vill jobba hästen mer, det går lättare med det, tycker jag och min häst i alla fall... Ett bitless är mer tacksamt att ha kort tygel på...

Jag rider med sidepull eller Portugisiskt Ridkapson.
Det fungerar hur bra som helst.

Och jag vill på det bestämdaste slå hål på myten att en stark häst måste ha en massa skrot i munnen för att man ska få stopp på den.

Jag har en PANSARVAGN! Hon är stor och hur stark som helst. Och bettlöst är det som verkligen får stopp på henne om hon får för sej att springa för fort.

:)

Men bettlöst kräver mycke eftergift. Om man blir stum i handen så fungerar det inte alls bra och är inte snällt mot hästen.

Jag har ridit en ponnykorsning på sidepull vilket fungerade toppen för henne, hon var dock under inridning.

Även ridit på hackamore, den med långa hävstänger, hästen gick mkt bättre men det kunde ju bero på andra saker som skarpare och haft ont i munnen innan bytte pga sår

gillar sidepull bättre än hack

Jag rider alla mina hästar (ett äldre halvblod, ett spralligt fullblod och en hoppponny) på bittlessbridle. Jag tycker att det är jätte bra, inte för skarpt men de lyssnar väldigt bra ändå och verkar verkligen trivas med det. Superbra både i skogen, vid hoppnig och vid markarbete. Rekomenderas! www.bitlessbridle.com

Jag har provat många varianter av bettlöst: sidepull, bosal, bitlessbridle, halsring, ponnyhackamore, storhästhackamore, repgrimma och olika typer av kapsoner.

Sidepullen tycker jag är svår att få till att sitta bra, åker lätt upp mot ögonen! eller på sniskan.

Bosal och repgrimma är svårt (för mig) att böja i, men funkar bra i skogen.

Hackamore går ej heller att böja bra med +att jag inte heller gillar hävstångsffekten. Och jag tycker de är ganska skarpa.

Kapsoner är olika skarpa beroende på om det är platt vaderat nosjärn, ovaderat "kantigt" nosjärn eller tex cykelkedja. På mitt sto föredrar jag det senast eftersom det blir lagom mjukt. (Cykelkedjan är läderklädd och glider ngt på nosen). Kapson är till för att böja hästen och min uppfattning är att de fungerar bra på de flesta.

Bitlessbridle vet jag många som är jättefötjusta i. Själv tycker jag att det är alldeles för "segt" för att kunna ge och ta emot snabba signaler. Jag tycker dock att det fungerar bra när jag rider i skogen och bara tar tygelkontakt ngn gång var tionde minut. :smirk:
Här handlar det nog mycket om ridstil! ;)

Halsring är det som fungerar bäst på mitt sto eftersom jag tvingas använda min kropp för att böja och styra.
Men det är inte så kul när hästen kommit på att den kan dra ner huvudet och äta gräs utan att matte har någon möjlighet att göra ngt åt det :rofl: :rofl:

Det finns säker fler varianter som jag missat att prova.......och det finns säkert helt andra åsikter om de jag tagit upp också... ;)
Vad man gillar beror nog mycket på ridstil och individ. De finns ju de som rider dressyr i bitlessbridle och tycker att det funkar super! :bump:

Halsring - har jag aldrig hört talas om! vad är det egentligen? hur fungerar det?

Swannie skrev:
Halsring - har jag aldrig hört talas om! vad är det egentligen? hur fungerar det?

En rund ring som man har runt hästen hals (typ rockring fast i styvt rep). Man håller i den med en eller två händer och styr genom att lyfta den och trycka den mot halsen/bogen. Samma principer som vid enhändig ridning på blank stång.

Har för mig att det finns färdiga halsringar att köpa på postorder (ngt westernställe?). Annars är de lätta att tillverka av lassorep.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka