Olja mot bristningar?

Fibusen

Trådstartare
Funkar det? alltså när bristningarna redan sitter där? Fick barn för strax över året sen,och har 3-4 rejäla ränder på magen,breda och fula,och djupa. Funderar på om sån där olja,typ bio-oil? Någon som testat? Eller är det försent nu att börja?
 
Sv: Olja mot bristningar?

nej, det fungerar inte, bristningar går inte att laga när de väl finns där.
De går egentligen inte ens att förebygga med oljor och sånt.
 
Sv: Olja mot bristningar?

Hjälper tyvärr inte ett dugg. Inte innan de uppkommer och definitivt inte efter de redan uppkommit :(
Det är hormonellt och inget man kan påverka.

Som en liten tröst så bleknar de med åren.

//Zoya, som är helt zebrarandig på magen.
 
Sv: Olja mot bristningar?

Nej det går inte om det redan uppstått bristningar.
I förebyggande syfte ska man hålla huden elastisk och undvika snabba ökningar av kroppsmassa.
Att smörja in kroppen med mineraloljorna kommer inte göra något bättre.
 
Sv: Olja mot bristningar?

I förebyggande syfte ska man hålla huden elastisk och undvika snabba ökningar av kroppsmassa.
Jag gick inte upp ett hekto när jag fick mina första bristningar - på låren i puberteten...
Antingen har man anlag för det eller inte.

säger hon som gett rutmage en ny betydelse - bristningar på både längden och tvären efter graviditeterna...
 
Sv: Olja mot bristningar?

Självklart har vissa mer anlag för den typen av skador på huden. Men det kan i ditt fall kanske varit att du växte både på längden och bredden runt höften i just puberteten?!(bara gissar inte anklagar)
Vissa får det inte ens när de genomgår graviditet!
 
Sv: Olja mot bristningar?

Vissa får det inte ens när de genomgår graviditet!

Nej precis och det handlar helt och hållet om vilka anlag, gener och hudkvalitet du har och inte hur mycket du smörjer in dig med olika krämer eller oljor. Har en bekant som fick tvillingar när hon var 42. Hon gick upp över 30 kg och var enorm men har idag en platt, fin mage och inte en enda bristning.
Själv gick jag som 23-åring upp 13 kg när jag var gravid med sonen och har sedan dess en mage full med bristningar.
 
Sv: Olja mot bristningar?

Självklart har vissa mer anlag för den typen av skador på huden. Men det kan i ditt fall kanske varit att du växte både på längden och bredden runt höften i just puberteten?!(bara gissar inte anklagar)
Vissa får det inte ens när de genomgår graviditet!
jag växte varken på längden eller bredden när bristningarna på lårens insidor kom, var tämligen färdigvuxen då och kan inte påstå att vikten ökade heller. (det kom senare...)
 
Sv: Olja mot bristningar?

Jag frågade en plastikkirurg.
De sa att man tar inte bort med laser.
Det enda man kan göra, är att drapera magen och skära bort överflödet.
På så sätt försvinner en del bristningar, beroende på var de sitter såklart!

Lite OT, men ändå inte :)
 
Sv: Olja mot bristningar?

Självklart har vissa mer anlag för den typen av skador på huden. Men det kan i ditt fall kanske varit att du växte både på längden och bredden runt höften i just puberteten?!(bara gissar inte anklagar)
Vissa får det inte ens när de genomgår graviditet!

Jag fick bristningar i brösten när jag fick bröst och mina bröst är inte stora. Några bristningar på låren också. Jag har aldrig burit på några onödiga kilon. Graviditeterna har inte givit mig några bristningar trots 14-17 kg viktuppgång. Det tolkar jag som att det är hormoner som verkar. Tonårhormonerna gav mig bristningar, men inte graviditetshormonerna. Viktuppgång verkar inte ha spelar någon som helst roll.
 
Sv: Olja mot bristningar?

Jag gick upp 8 kilo under min grav,var inte alls särskillt stor,och första "bristningen" kom i v 10,alltså innan magen ens börjat växa. Kom som ett blårött märke i huden,höll sig så fram tills v 32 kanske,då började bristningarna komma,har som sagt 4-6 ränder som är långa och breda,värst är den som kom där redan i v 10,den är DJUP!
 
Sv: Olja mot bristningar?

De bleknar med tiden.
Jag har vant mig vid mina, får fortfarande nya i omgångar...
 
Sv: Olja mot bristningar?

Bristningar går aldrig bort.

Efter första barnet fick jag knappt några bristningar men med andra barnet såg hela magen ut som en stor blixt O_o Smörjde magen konstant med andra barnet då det kliade konstant och nej det gav ju uppenbarligen ingen effekt :D
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 719
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp