Olja till klippmaskin?

Ninnurur

Trådstartare
Jag har gjort slut på den olja som kom mid klippmaskinen (Heineger) och behöver ju då ny nu när klippsäsongen drar igång. Har flera hästar som väntar på att bli klippta nu också så det är lite brådis. Frågan är ju då vad man ska köpa för någon?

Jag gissar att det på hästsportaffärer finns olja för just klippmaskiner men måste man ha just sådan eller fungerar det lika bra med någon annan olja? Vad är bäst? Vad ska man köpa?

Känner mig lite vilsen just nu eftersom jag aldrig behövt tänka på det tidigare så alla tips uppskattas! :)

Sv: Olja till klippmaskin?

Smörjolja finns i vanliga matbutiker. Liten vit flaska.

Det behöver alltså inte vara mer avancerat än symaskins/smörjolja? Det är ju toppen! :D

Jag har alltid använt smörjolja och min maskin är över 10 år och går fortfarande hur bra som helst. :)

Tyvärr så har gripen slutat göra smörjolja tror jag. Köpte den alltid för men den finns inte bland de vita flaskorna...
Jag använder olja till cykelkedjor... Betydligt billigare än de i hästaffärerna. På ebay kan man dock köpa orginaloljorna lite billigare i vissa länder.... men hur lönt är det att bara beställa olja...

Jag ska ändå till biltema så då borde jag kunna hitta smörjolja eller olja för cykelkedjor där? :)

det är inte så noga vad det är bara det inte är för låg viskositet.

att den inte får vara för tunn, typ 5-56. lite "klibbigare" alltså.

Ok. Men hur vet jag det? Om jag satsar på symaskins/cykelkedjeolja så borde jag vara på den säkra sidan?

Jag fick med mig en liten flaska när jag köpte klippmaskinen, och när den tog slut så köpte jag en "märkesolja" för Moser-klippare.. svindyrt för 200ml!!
I våras köpte jag en spray för klippmaskiner som smörjer, kyler, tar väck bakterier - billigt och 400ml (ca halva priset som oljan) Är jättenöjd med den, och så mycket enklare att använda än oljan.
kan pm:a om du är intresserad :)

Annars säger jag som andra, symaskinsolja :bow:

Jag kör med symaskinsolja till mina maskiner.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Corax
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 001
Senast: Angel
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
783
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈