Olja till smal häst?

Lyrisk

Trådstartare
Har hört och läst lite här att det ska vara bra att ge olja till smala hästar.

Dock hade vi förut en shettis som inte gick upp i vikt, som vi provade ge olja
(ca 1dl om dagen har jag för mig) men i samma veva som vi började med detta märkte
vi att hon vart jättepigg, så pigg att hon knappt var ridbar.. :crazy:
(Det kan ju ha varit annat, tex sadel som byttes o sådär, men vi slutade med oljan
på en gång för att vara på den säkra sidan..)

Kan det ha haft något samband?

För nu är det nämligen så att vi har en femåring, halvblod/fullblod som inte går
upp i vikt! Vi vill få mer massa helt enkelt, men inte mer energi. För energi har hon,
så det räcker och blir över ändå ;)

Kan olja vara något att prova?
Isåfall, hur mycket?

Sv: Olja till smal häst?

:p :p Det sägs ju att hästar blir piggare av olja och att man kan ta bort krafft mot olja..men jag vet inte riktigt..jag har samma problem som du, min häs behöver också gå upp i vikt men behöver inte mer energi...

Har du en balanserad, uträknad foderstat i övrigt till hästen? Vad är det för värden i grovfodret?

Det kan vara proteinbrist - grovfodret kan innehålla en låg mängd protein och då hjälper det inte att tillföra olja och andra energirika fodermedel. Då krävs proteintillskott av nåt slag!

Men det kan helt enkelt också vara att hästen får i sig för lite energi (MJ) och ni behöver öka mängden foder.
Hur mkt hö får den idag? Hur mkt av annat?

Som det ser ut idag så äter hon uppdelat/dag;
  • ca 10kg hö
  • 1kg (12dl) Krafft grov
  • 3dl betfor
  • ca 2,5 liter lusern (sån som ser ut som hackat hö)
  • 3,6 liter krossat korn
  • mineraler, vitlök och multivitamin

Tyvärr så vet jag inte värdena såhär på rak arm, men jag ska höra med ägaren hur det ser ut.

Tack för svar (även Bellina) :)
Då ser det inte ut att bli olja till hästen.
Knepigt det här med svårfödda hästar, vi verkar suga dom till oss,
hade som sagt tidigare en shetlandsponny (!) som inte heller tog sig.
Vi får fortsätta fundera helt enkelt. :p

Ojla är som sagt ett energifoder och kan i viss utsträckning ersätta delar av kraftfoder, dock får de fin päls och bra tarmflora av det. :)

Vi ger kli till våra hästar som är svårfödda, främst de med mkt fullblod i sig. Det gör att de håller det där lilla hullet man gärna tappar annars =)

Jag läste i en undersökning att en dl olja innehåller lika mycket energi som ett kilo havre. Någonting att betänka för de som har heta hästar.

Oh my! :eek:

Inte konstigt att shettisen knappt var ridbar!
Ett kilo havre i en sån liten kropp, plus allt annat hon åt :o

Kli alltså? Det ska jag kolla upp, hon har ju en del fullblod i sig som sagt :p

hur stor är din häst??
enligt mina kunskaper ger du henne aldeleds för mycket mat.
har man en smal häst är det viktigaste man ska tänka på att inte ge mycket mat. den ska max ha 1,5kg hö per 100kg häst
och 0,2hg foder per 100kg häst
jag skulle rekomendera att du funderade på detta jag lovar att det hjälper.
för får de för mycket mat får de arbeta så mycket att de gör av med mer än de samlar på sig...

Ja du, kilon är jag dålig på att uppskatta, men hon är ca 165cm hög, ganska nätt (fullblod/halvblod), och som sagt rätt så smal.
Sen är hon ju under både tillväxt och "inridning" (muskelbygge), så enligt vårt tycke får hon inte för mycket, men vi kan ju ha fel?
Vi får kolla på det. :)

LillaMilla skrev:
Som det ser ut idag så äter hon uppdelat/dag;
  • ca 10kg hö
  • 1kg (12dl) Krafft grov
  • 3dl betfor
  • ca 2,5 liter lusern (sån som ser ut som hackat hö)
  • 3,6 liter krossat korn
  • mineraler, vitlök och multivitamin

Tyvärr så vet jag inte värdena såhär på rak arm, men jag ska höra med ägaren hur det ser ut.

Utan att veta värdena i höet skulle jag ge mera LUSERN!
Är det Kraffts lusern hack ni ger?
Och istälelt för korn skulle jag ge nåt mera lättsmält...

Är det Groov 90 el. 125 ni ger?

Om du återkommer med höets värden är det betydligt lättare att se vad som kan tänkas fattas.

Men äter inte hästen mer än 10kg hö? Vill den inte eller har ni bara erbjudit den 10kg?

Borde inte stämma..om jag inte minns fel innehåller olja drygt 30 Mj per kg (ts) och havre runt 12...så tre dl olja blir sama som ett kg havre (grovt räknat). Men sen är olja skonsammare energi för hästen än spannmål rent generellt.

black_famous skrev:
hur stor är din häst??
enligt mina kunskaper ger du henne aldeleds för mycket mat.
har man en smal häst är det viktigaste man ska tänka på att inte ge mycket mat. den ska max ha 1,5kg hö per 100kg häst
och 0,2hg foder per 100kg häst
jag skulle rekomendera att du funderade på detta jag lovar att det hjälper.
för får de för mycket mat får de arbeta så mycket att de gör av med mer än de samlar på sig...
max 1,5kg hö/100 kg häst :confused: Var har du hört det? menar du inte MINST??

Jag håller med. Hon måste ju ha skrivit fel?! Finns ju ingen maxgräns för grovfoder! Tvärtom......

Det är Groov 125.
Lusernet (från krafft) är hon inte särskilt förtjust i, vi provade ge mer, men då ratar hon, samt provade vi ge lite mindre hö för att hon skulle äta mer lusern, men det funkade inte heller.

Ang. höt så får hon på kvällen 3-4kg, ger man fyra så ratar hon lite, så vi tar lite mittemellan.
Övriga givor får dom ute i hagen, då är det på tre hästar sex kilo hö morgon, lunch, resp. em.
Kan tillägga att hon är ranghög, så om något får hon i sig mer, men vi tycker det funkar bra med det, alltså att hästarna delar rättvist :)

Vad skulle man kunna ge istället för korn?

Hon har faktiskt rätt. Har man en mager häst som man ger massor med stråfoder så går det åt väldigt mkt energi att att bearbeta det.
Magra hästar brukar jag ge en blandning av lucernhack och hippoalfa och inget annat. Bara väldigt koncentrerad mat, inet en massa "tomt" stråfoder utan bara det nödvändigaste för att hästen ska funka.

Okej - hästen vill alltså inte gärna äta varken hö eller lusern.
Hmm...

Är det NÅT den GÄRNA äter?

Du skulle kunna byta ut kornet mot olja och sojamjöl kanske. Och öka mängden lite - så att det blir mer energi och protein än motsvarande 3.6liter korn ger...

Hur mkt är 3.6liter i kilomått?

ptjaa.. hon gillar betforn och krafften :p
Och vad kan kornet väga? Krossat är ju ganska lätt, två kilo kanske?

Jag har fått jättemånga bra tips och råd av dig, tack för att du tar dig tid :bow:

Ska överlägga med ägaren och se vad hon säger, samt få rätt på hövärdena, så återkommer jag då!

Tusen tack :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 560
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 978
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 466
Senast: axel
·
Foder & Strö Ja, vad gör jag för fel? Jag sliter mitt hår på denna häst! Skrev ett inlägg för en tid sedan om min magra häst som jag vill få upp i... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka