"Oljigt" Läderfett från förr....? Lumpen?

Ponnytant

Trådstartare
Kryptisk rubrik - vet!
För ca 100 år sedan (på 60-70-talet) när jag var "stalltjej" användes ett läderfett till träns/stigläder/seldon m m som var RIKTIGT fett. Vi smörjde och smörjde och resultatet blev ett riktigt "mättat" läder med härligt "oljig/vaxig" yta. Vi använde det INTE på sadelns sittyta , lillkåpa & vulster.

Beskrivning- Ljust blå metallburk med gulaktig text + ngn bild.
- Orden "fett", "blank" och eventuellt "vax" + någon bild eller figur.
- Innehållet gulaktigt "smörigt".
Jag har för mig att vi hade detta även hemma och att pappa använde det till kängor m m.

Känner någon igen? Går detta att få tag på idag?

Sv: "Oljigt" Läderfett från förr....? Lumpen?

Hette det "vikingfett" eller nåt sånt?

det första som dyker upp i huvudet är "Juchtenfett", men jag vet inte om det är det du tänker på?

Inte själva burken men resutatet och utseendet.

Jag har vanligt koister/fårister (får luktar apa) som jag köper från min sadelmakare.

Du menar inte ko-cho-line? men den är rödaktig....

Jag känner igen det första svaret - Viking..... tror jag:confused:. Är det ingen här som gjort lumpen? Får väl haffa någon "gubbe på stan" och fråga.......... He He.

Men OM det är Viking - finns den att köpa? Får väl googla lite djupare - men någon av er kanske vet? Kan ju passa på att fråga om era rekommendationer också. INTE läderbalsam och sådant.

jag vet att Juchtenfett använde min förra pojkvän när han gjorde lumpen iaf.. Vikingfett har jag aldrig hört talas om, tyvärr...

Det var det inte - men är det något som kan ge samma resultat?

Har en sån burk hemma någonstans tror jag. Blå och vit rund burk, med oranget innehåll. Är inte helt hundra, men jag tror att jag har sett det på ica.

Viking Vaxfett :D

3290182.jpg

Jag känner igen det första svaret - Viking..... tror jag:confused:. Är det ingen här som gjort lumpen? Får väl haffa någon "gubbe på stan" och fråga.......... He He.

Men OM det är Viking - finns den att köpa? Får väl googla lite djupare - men någon av er kanske vet? Kan ju passa på att fråga om era rekommendationer också. INTE läderbalsam och sådant.

Jag vet precis vilket det är du menar. Jag har det hemma och använder det till allt! Trodde det var fett uråldrigt men häromdagen såg jag det på Wedins :banana:

Jättetack Lea och Bonita4 - och alla övriga som svarat förstås! Var osäker på mitt eget minne (fett uråldrigt - jepp!) men kände förstås igen burken direkt! Nu vet jag iaf vad jag letar efter! Har dessutom fått ett par alternativ!

Det är verkligen guld, det där fettet! Jag har det på mina stövlar och de glänser som guld, tänkte jag säga men ni fattar ju vad jag menar :D

Om att gå över ån efter vatten.......................!
Jag meddelade maken att jag äntligen vet vad det är för "gegga" jag vill ha. Vad han svarar?
- Jasså det. Ja, det har jag en burk i källaren. Det är jättebra till lädergrejor. Det har jag alltid använt.
JO MEN TJENARE!
Jag har nämnt detta massa gånger när jag haft ambitionen att ta itu med seriös persedelvård och inte bara gå över grejorna med lädertvål&balsam. Jag har ju SAGT att jag trodde det funnits i 100 år och att man hade det till militärkängor. Hade han åtminstonde haft burken bland skoputsgrejorna hade jag väl råkat snubbla över det vid något tillfälle! Vi har varit gifta sedan 1983. Jodå - visst finns det nya sidor att hitta hos varandra! :)

Instämmer med Lea om Viking fett-teorin, mamma köpte också det när vi var små o det åkte på alla skor, finns fortfarande o fungerar jättebra.

Lite kuriosa med tanke på "det röda fettet"...
Har två små bustroll (idag 10 & 11) som peppade varandra till att "undersöka" saker när de var små.

Hade precis smort in skinnsoffan med fettet går iväg ut i köket..
Blir tyst som i graven, inget ljud hörs från bustrollen.
Anar oråd tystnad brukar innebära bus.
Mycket riktigt hade tagit burken med det röda fettet och satt och smorde in den tidigare vita tapeten.
mvh El

Hej igen!
Har fått frågor från personer som vet vem jag är och känner att jag får gå in med ytterligare ett inlägg.
Först - tråden är en efterlysning, ingen rekommendation.
Vidare tror jag att produkten jag sökte inte längre finns att få tag på. Det jag hittat är "Viking fiskarsmorning", och det var inte det...

Du som söker råd & tips hur man sköter sin utrustning - prata med med ex vis sadelmakaren - eller besök tråden för lädervård som sitter nålad överst under utrustning! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka