Olycka på väg hem från jobb - vad gäller?

SiZo

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag inte skadade mig.

Jag cyklade på grusuppfarten till arbetsplatsen och råkade hamna i ett hål så djupt att jag höll på att trilla omkull. Allt flög ur cykelkorgen. Lås, nycklar..... Och telefonen.

Det kostar i runda slängar 2000 kr att fixa skärmen. Är detta något som kan gå på en försäkring som arbetsgivaren har? Kan få ny telefon på abonnemanget men är så nöjd med den jag har så det känns slösaktigt att inte laga den.

Jag har redan använt typ 10 000 mer än jag fick in denna månad pga långväga flytt så jag är sådär halvsugen på att lägga ut pengarna själv.
 
Jag tror att du är rätt bra försäkrad, men inte dina prylar. Jag blev av med min mobil på jobbet, tjuven fastnade på film, men jobbets självrisk var så hög att den inte ens täckte telefonens värde.
Ja jag anar att det kan vara så.

Gud så knepigt. Hittar liksom ingen telefon som matchar det jag vill ha. Och den jag har säljs inte längre. Otroligt bra kvalité på den. Tre år gammal och 57% kvar på batteriet när jag la mig igår.
 
Olycka på väg till och från jobbet ska anmälas som arbetsskada - färdolycksfall. Sen beror det på var du jobbar om/vilken försäkring som finns och vad den täcker. Börja med att rapportera till din chef och HR/motsvarande hos er. Hälsningar HR
 
Olycka på väg till och från jobbet ska anmälas som arbetsskada - färdolycksfall. Sen beror det på var du jobbar om/vilken försäkring som finns och vad den täcker. Börja med att rapportera till din chef och HR/motsvarande hos er. Hälsningar HR
Statlig myndighet så jag tänker att jag borde vara väl försäkrad. Men jag har som sagt inte skadat mig.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte skadade mig.

Jag cyklade på grusuppfarten till arbetsplatsen och råkade hamna i ett hål så djupt att jag höll på att trilla omkull. Allt flög ur cykelkorgen. Lås, nycklar..... Och telefonen.

Det kostar i runda slängar 2000 kr att fixa skärmen. Är detta något som kan gå på en försäkring som arbetsgivaren har? Kan få ny telefon på abonnemanget men är så nöjd med den jag har så det känns slösaktigt att inte laga den.

Jag har redan använt typ 10 000 mer än jag fick in denna månad pga långväga flytt så jag är sådär halvsugen på att lägga ut pengarna själv.
Hör med ditt eget försäkringsbolag. Beroende på vad du har för telefon och ålder på den etc kan du nog få hjälp där. Själv fick jag hela kostnaden ersatt, men det normala är väl att man får betala självrisken åtminstone.
 
Statlig myndighet så jag tänker att jag borde vara väl försäkrad. Men jag har som sagt inte skadat mig.
Om du har allrisk/drulle i din hemförsäkring kan det täcka, dock har du ju en självrisk.
Jag spräckte skärmen på jobbets parkering. Min självrisk låg på 1500kr.

Olycka på väg till och från jobbet gäller dig, var jag vet gäller det inte dina saker. Krockar du din bil på väg till jobbet ersätter inte arbetsplatsensförsäkring kostnaden för reparation av din bil, det gör din bilförsäkring. Däremot kostnader för dina skador.
 
Hör med ditt eget försäkringsbolag. Beroende på vad du har för telefon och ålder på den etc kan du nog få hjälp där. Själv fick jag hela kostnaden ersatt, men det normala är väl att man får betala självrisken åtminstone.
Den är som sagt över tre år gammal. Självrisken är dessutom 1600 så det gör ingen större skillnad.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte skadade mig.

Jag cyklade på grusuppfarten till arbetsplatsen och råkade hamna i ett hål så djupt att jag höll på att trilla omkull. Allt flög ur cykelkorgen. Lås, nycklar..... Och telefonen.

Det kostar i runda slängar 2000 kr att fixa skärmen. Är detta något som kan gå på en försäkring som arbetsgivaren har? Kan få ny telefon på abonnemanget men är så nöjd med den jag har så det känns slösaktigt att inte laga den.

Jag har redan använt typ 10 000 mer än jag fick in denna månad pga långväga flytt så jag är sådär halvsugen på att lägga ut pengarna själv.

Det tror jag tyvärr inte. Jag har tidigare använt min bil i tjänsten (mot milersättning) och frågade min dåvarande chef om företaget ersätter om bilen får punktering när jag använder den i tjänsten. Svaret jag fick var att om jag råkar ut för en olycka i tjänsten så är jag försäkrad men inte min bil. När dåvarande chefen dessutom la till att hon ansåg att punktering är p.g.a. slitage och att det händer förr eller senare så slutade jag helt att använda bilen i tjänsten. Nu får de förse mig med en bil om de ger mig arbetsuppgifter där jag behöver det.

Men kolla med din hemförsäkring. Det finns en chans att de kan göra något.
 
Då är du väl försäkrad men inte dina saker 🙂 Färdolycksfall bör anmälas ändå. Och i ditt fall kanske gropen kan åtgärdas så ingen värre olycka sker?
Vi har instruktionen att rapportera alla hazard spots, inkl på resa till/från jobbet för att kunna plocka undan risker innan de resulterar i olyckor. Så jag håller med.

Men för trasig privat telefon tror jag inte det finns något på arbetsgivarens sida som går in.

Trist med utgifter men bra att du klarade dig utan skador!
 
Skärmen flimrar bara mer och mer.... Blir att kolla på ny i helgen.

Har ni tips på någon med riktigt bra batteritid, ip 68 och allmänt skitbra så tipsa gärna.

En ny telefon ska inte behöva laddas på 2-3 dygn tänker jag. Så har ni en idé om vad jag är ute efter!
 
Skärmen flimrar bara mer och mer.... Blir att kolla på ny i helgen.

Har ni tips på någon med riktigt bra batteritid, ip 68 och allmänt skitbra så tipsa gärna.

En ny telefon ska inte behöva laddas på 2-3 dygn tänker jag. Så har ni en idé om vad jag är ute efter!

Finns det ens smartphones som inte behöver laddas en gång per dygn? Det är ju inte telefoner längre utan datorer.
 
Finns det ens smartphones som inte behöver laddas en gång per dygn? Det är ju inte telefoner längre utan datorer.
Min huawei p30 pro klarade två dygn med lätthet när den var ny. Trots tung användning.
Nu klarar den ett dygn trots att den är över 3 år gammal. Två om jag inte använder den så mycket.

Jag vill inte byta ner mig.
 
Min huawei p30 pro klarade två dygn med lätthet när den var ny. Trots tung användning.
Nu klarar den ett dygn trots att den är över 3 år gammal. Två om jag inte använder den så mycket.

Jag vill inte byta ner mig.

Min dotter har haft en Huawei med extra kraftfullt batteri. Men vanliga smartphonebatterier är inte så kraftfulla tyvärr. Då får du leta efter en annan specialare för det är nog det din är.
 
Om där fanns ett sånt hål på uppfarten till din arbetsplats, en statlig myndighet dessutom, är ju felet deras. Det kunde ha slutat ännu värre. Du borde ersättas helt, utan att behöva lägga ut för självrisk. Hoppas också att hålet fylls igen!!
 
Jadå, mycket handlar om hur man använder dem, min jobbtelefon klarar flera dagar utan problem, men då använder jag den inte särskilt mycket.

Ja, det är klart. Men en normalt använd smartphone behöver ofta laddas dagligen. Om jag hade använt min smartphone som om den var en gammal vanlig mobiltelefon hade ju batteriet hållit längre än ett dygn. Men då hade jag ju inte behövt köpa en smartphone heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp