Olyckan på Gröna Lund (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Enbart bygel i 90 km/h känns faktiskt väldigt undermåligt vid en eventuell händelse. Det är ju en herrans tur att tvärnitar, urspårningar och liknande är så pass ovanligt.
Jag tycker inte att det är ett för stort krav att ställa att alla typer av åkattraktioner i högre hastigheter har ett trepunktsbälte. Tom A-traktorer som går i 30 km har numera detta i händelse av olycka.

Själv åker jag inte karuseller längre sedan en skräckfärd i Lisebergbanan för över 25 år sen där jag hängde och slängde lös och fick hålla fast mig för mitt liv. Det gick bra. Som tur var. Men var det säkert- nej.
 
Liseberg har ju en attraktion som är byggd av samma tillverkare och har ungefär samma hastighet och höjd. Även där sitter man endast fast med (individuell) båge över höft/lår. Inget jag tycker känns särskilt osäkert. De som arbetar vid attraktionen är också duktiga på att trycka till bågarna när det behövs.

Med det sagt, 2006 skedde en olycka med denna bergbana då hjul lossnat från rälsen och tåget åkte bakåt in i väntande tåg på stationen. Undrar vad utredningen därifrån kom fram till och om det problemet är länkat till det som hände idag?

I det fallet visade utredningen att ett kedjelås brustit och att det var därför tåget började rulla bakåt och in i ett stillastående tåg på stationen. Huruvida det har något med hjulen att göra överlåter jag åt teknisk kunnig person att uttala sig om.
 
Enbart bygel i 90 km/h känns faktiskt väldigt undermåligt vid en eventuell händelse. Det är ju en herrans tur att tvärnitar, urspårningar och liknande är så pass ovanligt.
Jag tycker inte att det är ett för stort krav att ställa att alla typer av åkattraktioner i högre hastigheter har ett trepunktsbälte. Tom A-traktorer som går i 30 km har numera detta i händelse av olycka.

Själv åker jag inte karuseller längre sedan en skräckfärd i Lisebergbanan för över 25 år sen där jag hängde och slängde lös och fick hålla fast mig för mitt liv. Det gick bra. Som tur var. Men var det säkert- nej.

Och med tanke på hur trepunktsbälten funkar (och inte funkar) skulle jag aldrig i livet vilja åka bergodalbana med enbart sådant som höll mig fast.

(Däremot inte sagt att det inte finns andra, säkrare, system än enbart bygel över höften).
 
Enbart bygel i 90 km/h känns faktiskt väldigt undermåligt vid en eventuell händelse. Det är ju en herrans tur att tvärnitar, urspårningar och liknande är så pass ovanligt.
Jag tycker inte att det är ett för stort krav att ställa att alla typer av åkattraktioner i högre hastigheter har ett trepunktsbälte. Tom A-traktorer som går i 30 km har numera detta i händelse av olycka.

Själv åker jag inte karuseller längre sedan en skräckfärd i Lisebergbanan för över 25 år sen där jag hängde och slängde lös och fick hålla fast mig för mitt liv. Det gick bra. Som tur var. Men var det säkert- nej.
Nej jag förstår inte riktigt varför man kan tycka att det är säkert nog, är det verkligen så orimligt att ha ett bälte över överkroppen för säkerhets skull.
 
Jag pratar om berg och dalbanans konstruktion och hur ovanliga olyckor varit på nöjesfält i Sverige historiskt.
Det är människor som upprätthåller säkerheten på grönan genom drift och underhåll av berg och dalbanan. Den mänskliga faktorn är den svagaste länken i säkerheten, om den brustit får utredningen visa på.

Jag jobbar inte på grönan och jag försvarar inte grönan. Är du här på buke för att trolla?
Återigen: jag talar inte om just denna olycka utan om att det är väldigt hög hastighet utan något som håller fast överkroppen.

Varför skulle jag trolla bara för att jag inte håller med dig? Du verkar inte förstå vilka krafter det handlar om i så hög hastighet. Du försöker förringa det till känsla, men det är ett faktum.
 
Eller ett ännu bättre bälte då. Tex 5-punkt. Men man ska inte kunna slungas ur eller sitta löst.
3 punkt eller 5 punkt + bygel som extra säkerhet känns ganska rimligt. Eller som i andra åkattraktioner där det finns bygel över axlarna också (ingen aning om det är lämpligt). Att inte ha något alls för överkroppen känns i varje fall olämpligt, jag trodde inte det såg ut så fortfarande.
 
Det har gått bra i 35 år.

En kan ju gissa att de som konstruerade berg- och dalbanan visste vad de gjorde.
 
Det har gått bra i 35 år.

En kan ju gissa att de som konstruerade berg- och dalbanan visste vad de gjorde.
Olyckor kan alltid ske även om de visste vad de gjorde. Därför bör det finnas säkerhetsutrustning (bälte/byglar) anpassad för den hastighet åkattraktionen håller.
 
Om det gått bra i 35 år, men inte det 36:e undrar jag direkt på hur underhållet skötts.
Jag tyckte det lät lite med krav på oberoende besiktning enbart en gång om året om jag förstod rätt? Med tanke på hur mycket den troligtvis används under sommaren. Vad grönans egna kontroller dagligen/veckovis/månadsvis består av känns ju väldigt oklart.
 
Nej min kompis höll fast mig, jag såg inte förrän efteråt på foto hur illa det var.

Att 90 km/h är fort och att det är stora krafter det handlar om är ingen känsla. Vet inte om du jobbar på grönan eftersom du mest verkar vilja försvara deras säkerhet? Fundera på hur ett bilbälte är utformat och varför.
Fast om du Verkligen varit på väg att flyga ur sätet i nitto kilometer i timmen hade nog inte vännen lyckat hålla dig på plats, då hade du åkt ur i alla fall.
Med det sagt menar jag inte att det inte kan vara otäckt eller att det är en dålig idé med ytterligare säkerhet.
 
Fast om du Verkligen varit på väg att flyga ur sätet i nitto kilometer i timmen hade nog inte vännen lyckat hålla dig på plats, då hade du åkt ur i alla fall.
Med det sagt menar jag inte att det inte kan vara otäckt eller att det är en dålig idé med ytterligare säkerhet.
Det var inte i 90 km/h? :confused: det var antagligen ren tur att jag inte flög ur. Det var inte heller otäckt, jag hade jättekul och det var först efteråt jag insåg hur illa det kunnat gå. Kompis höll såklart inte hela min vikt utan drog i mig så jag hölls under bygeln.

Jag var där och jag har sett foton på det, vet inte varför du ifrågasätter?
 
Det var inte i 90 km/h? :confused: det var antagligen ren tur att jag inte flög ur. Det var inte heller otäckt, jag hade jättekul och det var först efteråt jag insåg hur illa det kunnat gå. Kompis höll såklart inte hela min vikt utan drog i mig så jag hölls under bygeln.

Jag var där och jag har sett foton på det, vet inte varför du ifrågasätter?
Det var mest för att du skrev om 90km/h i inlägget jag citerade, men jag antar att en helt vanlig bana går runt 60 i alla fall? Jag ifrågasätter bara för att om det vore så lätt att glida ut från bygeln skulle vi höra om folk som flög ur bergochdalbanor kors och tvärs - något som i princip inte händer. Det är ju delvis därför den här olyckan väcker sådan upåståendelse.
 
Det var mest för att du skrev om 90km/h i inlägget jag citerade, men jag antar att en helt vanlig bana går runt 60 i alla fall? Jag ifrågasätter bara för att om det vore så lätt att glida ut från bygeln skulle vi höra om folk som flög ur bergochdalbanor kors och tvärs - något som i princip inte händer. Det är ju delvis därför den här olyckan väcker sådan upåståendelse.
Det finns ytterligare ett vittnesmål i tråden om en som hållit på att åka ur.

I ett nytt stycke skrev jag om 90 km/h och bälte/byglar för dessa hastigheter. Jag höll på att åka ur för att jag var så tunn, inte pga hastigheten. Jag har inte skrivit att det är så lätt att glida ur? Bara att jag höll på att flyga ur en gång. Var ingen berg och dalbana men vet inte vad det heter. Den stoppades i alla fall, personalen skyllde på att jag var för kort vilket inte stämde, jag var för tunn så jag hölls inte fast alls av bygeln. Min betydligt större kompis drog i mig tills folk uppmärksammade vad som skedde och personalen stoppade. Jag själv tyckte inte det var nåt problem alls och tyckte alla överreagerade tills jag såg bilderna :crazy:

Antar att det är meningslöst att skriva för har redan fått höra att jag trollar så...
 
Det blev problemet för mig, vet inte om det var just den berg och dalbanan men i nån höll min kompis i mig för hon blev rädd att jag skulle flyga ur. Jättemärkligt att det fortfarande är lika dåligt. Ett under att det inte sker fler olyckor.
Här @Sel ser du mitt första inlägg om när jag höll på att flyga ur, klicka på det så ser du vad jag svarade på

Trodde inte jag skulle behöva detaljbeskriva hur min kompis höll fast mig och att hon naturligtvis inte höll hela min kroppsvikt utan drog i mig för att hålla kvar mig under bygeln. Kan vi släppa detta nu?
 
<snip> jag var för tunn så jag hölls inte fast alls av bygeln. Min betydligt större kompis drog i mig tills folk uppmärksammade vad som skedde och personalen stoppade. <snip>

Nar jag var ung var jag ocksa for tunn for att hallas fast av bygeln. Jag blev tillsagd (jag vill minnas att det var pa Grona Lund) att jag inte kunde aka den "vad det nu var" just vor att jag inte holls fast ordentligt och fick lamna akattracktionen)
 
Det har gått bra i 35 år.

En kan ju gissa att de som konstruerade berg- och dalbanan visste vad de gjorde.
Men att det har gått bra i 35 år - dvs att ingen har slungats ur - har väl förmodligen med att göra att ingen vagn har spårat ut på det här sättet förut? Nu när man vet att det KAN hända, och att då folk faktiskt KAN slungas ur vagnen, så borde det väl signalera att det kanske är dags att se över hur folk sitter fastspända?
 
Om det gått bra i 35 år, men inte det 36:e undrar jag direkt på hur underhållet skötts.
Det är en rimlig fundering imho. Samtidigt tänker jag att det kan finnas brister som inte är möjliga att upptäcka vid en vanlig genomgång/inspektion med okulär besiktning. Jag tänker främst på materialutmattning efter 35 års drift. Det kommer i så fall att visa sig tidigt under utredningen.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 861
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 712
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp