Bukefalos 28 år!

Olycks - råttan Sawyer!

J

Jeffa

Jag har gjort en massa upptäckter på min ena råtta Sawyer.
Han har en böj i slutet av svansen och jag tror att han har brutit den fast så hade han när jag köpte honom.
Det andra jag upptäckt är små sår på nederdelen av kroppen.
Först upptäckte jag ett litet sår vid knät.
Sedan upptäckte jag ett till litet sår i närheten.
När de två såren typ läkt upptäckte jag ett sår vid munnen och nu vid örat :eek:
Det vid munnen är läkt men han har liksom nått på örat fast annars ser öronen fina ut båda två, innuti och så.
Han har även börjat rossla liksom i bland.
Det är inte hela tiden utan bara i bland när han nosar väldigt mycket eller blir rädd eller liknande...
Är det något som bör behandlas eller?
Burkompisen är helt frisk, inga sår, inget rosslade eller någonting och båda är brorsor.
 
Sv: Olycks - råttan Sawyer!

Jag skulle sätta dom i olika burar & ta Sawyer till en vet. så snabbt som möjligt...kan vara nåt smittsamt som gör att han rosslar, men det kan en vet. utreda.
 
Sv: Olycks - råttan Sawyer!

Mjo...fast förut var det Stifler som rosslade och nu har de bytt...jag är ganska säker på att det är en liten förkylning p.g.a. drag i mitt rum.
För jag ska ju på semester en vecka i morgon med råttorna så...
Han äter och dricker i alla fall...
Men om det inte går över eller blir bättre så tar jag honom till en vet när jag kommer hem men problemet är ju sedan att jag tror bara de tar emot hund och katt här i närheten...
Jaja...kan ju finnas hos veterinären lite längre bort.
 
Sv: Olycks - råttan Sawyer!

Är såren inte bitsår så kanske det är skabb? Båda ska isf behandlas med ivomec eller sebacil, hittas hos vet.

Kolla öronen på bilden på Lolita. Ser öronen ut så så är det definitivt skabb (de behöver alltså inte se ut så för att ha skabb, men gör de det s har de det garanterat) Syns inte så bra men kolla noga på närmsta örat ;)

DSC01713.jpg
 
Sv: Olycks - råttan Sawyer!

gul_zebra skrev:
Är såren inte bitsår så kanske det är skabb? Båda ska isf behandlas med ivomec eller sebacil, hittas hos vet.

Kolla öronen på bilden på Lolita. Ser öronen ut så så är det definitivt skabb (de behöver alltså inte se ut så för att ha skabb, men gör de det s har de det garanterat) Syns inte så bra men kolla noga på närmsta örat ;)

DSC01713.jpg

Nej, båda har jätte - fina öron, runda fina kanter utan missfärgningar, sår eller liknande.
Men jag tror de skapar sår på varandra när dom bråkar i bland.
För nu har Stifler ett jack vid ögat, antagligen efter Sawyers klo.
Och såren de har är som rivsår, ett litet streck liksom.
Men det läker bra och det ena såret har blivit en skorpa nu.
Rosslandet är helt borta, som jag trodde så var det väl bara något tillfälligt.

Nu har jag beställt en sån där sele från Kicki, eller vad hon heter, också! Finns det någon chans att de kan smita om man har en sån sele? Hur hårt törs man spänna, utan att de gör ont men ändå så pass hårt att de inte kan kravla sig ur den?
 
Sv: Olycks - råttan Sawyer!

Ok.

Alla är olika, min kära Sivert kan inte ta sig ur selen alls, flickorna har aldrig försökt men på de kan den bli lös efter ett tag så man får spänna åt ibland.
Svårt att säga, men det ska vara rätt hårt iaf så inte selen åker av. Du märker nog det när selen ska på sen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 445
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 355
Senast: Sar
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 470
Hästvård Kanske ska ta det från början. Jag köpte min häst för två år sedan. En jättefin varmblodsvallack som var elva år. Han hade startat på...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: hermulen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp