Olympic Jessica

det är en kanonsadel för det priset. Jag hade en sådan tidigare och den var skön, hade djupt säte,bra stöd, bra läder, kilbossor.
Min häst har kort och rätt rak rygg, jag ångrar lite att jag sålde den men den blev för smal.

Jag har en sådan till min häst som har en lång och ganska rak rygg med hög manke. Den ligger jättebra på honom och jag tycker att den är jätteskön att rida i. Ger bra stöd för skänkeln utan att hålla benen på plats. Den enda nackdelen är att den har bred midja vilket innebär att den är bred att sitta i för mig. Skulle föredra en sadel med smal midja. Den är bra för hästen, bred tunnel och cutback. Ca pris för en ny är 9.500:-.

Hur är bomvidderna? Vad tillsvarar t.ex en 30, 31, 32, är det smal, normal, vid? Eller? Är dom "stora" i stl eller "små"? :confused:

Jessica började säljas för några år sedan till ett lågt pris. En absolut medelmåttig sadel som var ok för det priset.

Pga priset (ca7000kr) blev de snabbt populära och priset höjdes.
Här hemma ligger sadlarna nu på ca 10 500kr och då skulle jag titta på andra sadlar tex Zaldi, Prestige...som har ett bättre arbete bakom sig.

Den har ullstoppade kilbossor, djupare säte ordentliga stöd, halvdant läderarbete och halvdana sömmar som ibland är lite sneda och så...en sadel som går att jämföra med HDR.

Hade en sådan till min kallblodstravare förut.
Gillar den sadeln skarpt!
Min häst har normal manke och bred rygg. Sadeln låg perfekt på henne tills hon breddade sig ännu mera ( hade stl 32). Så jag sålde den. *saknar*
Provade även sadeln på en arab & en varmblodstravare. Låg mycket bra på dem oxå!

Jag har en Olympic Jessica just för tillfället. Den ligger perfekt på min häst, som är ganska bred och har relativt mycket manke. Jag tycker den är ganska skön att rida i, men det finns betydligt skönare sadlar. Det är en hyfsad sadel för ett hyfsat pris ;)

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21