Om att förbättra minet

Rie

Trådstartare
Jag fick upp reklam på min FBsida om Jonas von Essen där han gör reklam för sin minneskurs online.
Givet, vem vill inte förbättra sitt minne. Tror (hoppas!) nog att jag har normalminne för min ålder, men skulle inte tacka nej till att gradera upp det till minnet 5.0 i stället för 1.0.
Kursen skulle i och för sig vara kul att gå (eller kanske inte, om man inte lyckas med det som kursen går ut på... :crazy:) , men jag hittar inget pris någonstans....?
Gissar att priset är högt så det lär nog inte bli av, kanske den är för jobbig också? Överhettning i hjärnan som följd.....

Någon som har gått den och vad tyckte ni i så fall?
Eller gått någon annan minneskurs?
Och vad kostade de?
 
Jag fick upp reklam på min FBsida om Jonas von Essen där han gör reklam för sin minneskurs online.
Givet, vem vill inte förbättra sitt minne. Tror (hoppas!) nog att jag har normalminne för min ålder, men skulle inte tacka nej till att gradera upp det till minnet 5.0 i stället för 1.0.
Kursen skulle i och för sig vara kul att gå (eller kanske inte, om man inte lyckas med det som kursen går ut på... :crazy:) , men jag hittar inget pris någonstans....?
Gissar att priset är högt så det lär nog inte bli av, kanske den är för jobbig också? Överhettning i hjärnan som följd.....

Någon som har gått den och vad tyckte ni i så fall?
Eller gått någon annan minneskurs?
Och vad kostade de?
Eftersom jag är småskeptisk tror jag att jag skulle börja med att googla hur man förbättrar minnet (förbättra minnet forskning) och typ kolla wikipedia. Varpå jag skulle testa det som verkar belagt och sedan kolla om den här siten verkar luta åt metoder som är vedertagna eller om hon bara hittar på hej vilt. Kurser på internet kan ju vara ganska dyra.
 
Jag fick upp reklam på min FBsida om Jonas von Essen där han gör reklam för sin minneskurs online.
Givet, vem vill inte förbättra sitt minne. Tror (hoppas!) nog att jag har normalminne för min ålder, men skulle inte tacka nej till att gradera upp det till minnet 5.0 i stället för 1.0.
Kursen skulle i och för sig vara kul att gå (eller kanske inte, om man inte lyckas med det som kursen går ut på... :crazy:) , men jag hittar inget pris någonstans....?
Gissar att priset är högt så det lär nog inte bli av, kanske den är för jobbig också? Överhettning i hjärnan som följd.....

Någon som har gått den och vad tyckte ni i så fall?
Eller gått någon annan minneskurs?
Och vad kostade de?

https://kurs.jonasvonessen.se/courses/skaffa-ett-superminne/

1100 kronor kostar den. :)
 
Jag hade aldrig betalt för en dylik kurs, för det finns så oerhört mycket resurser tillgängligt gratis :laugh:

Exempel, här kan du läsa på om lite några olika tekniker som finns, för att därifrån googla fram övningar i den teknik som intresserar dig.
Här är en gratis e-bok om minnesteknik.
Artikel om olika typer av spel som kan hjälpa dig att förbättra minnet.

(Ovanstående googlade jag fram på mindre än två minuter, det finns givetvis mycket annat.)

Jag tror bästa sättet är att hitta en teknik som känns naturlig för dig. På så sätt blir det lättare att koppla den till ditt eget liv.
 
Jag hade aldrig betalt för en dylik kurs, för det finns så oerhört mycket resurser tillgängligt gratis :laugh:

Exempel, här kan du läsa på om lite några olika tekniker som finns, för att därifrån googla fram övningar i den teknik som intresserar dig.
Här är en gratis e-bok om minnesteknik.
Artikel om olika typer av spel som kan hjälpa dig att förbättra minnet.

(Ovanstående googlade jag fram på mindre än två minuter, det finns givetvis mycket annat.)

Jag tror bästa sättet är att hitta en teknik som känns naturlig för dig. På så sätt blir det lättare att koppla den till ditt eget liv.
Tack
 
Jag har inte gått kursen, men skulle absolut betala för en kurs av Jonas von Essen och räkna med att få det jag betalar för! Såg honom i Malou för ett gäng år sen och kan fortfarande världens till ytan 10 största länder i ordning tack vare hans minnesteknik.
Det finns ju klipp att se, börja där och se om det är något som hjälper dig, så kan du ju ta beslut om att betala för kurs utefter det sen. :)
 
För mig är en kurs - oberoende av vad ämnet är - en helt annan sak än att googla/läsa böcker/osv på egen hand. Jag har insett att jag behöver deadlines och feedback för att hålla mig motiverad :) !
 
Det finns, vad jag vet, ingen evidens för att det går att träna upp ens medfödda minnesförmåga. Det man kan göra är att lära sig strategier (visualiseringstekniket etc) och att därigenom bli bättre på det man nöter in (alla telefonnummer i telefonkatalogen).

Jag hade noga tänkt igenom vad jag skulle med det hela till och funderat över om det matchar innehållet i kursen. Behöver jag kunna lagra stora mängder rabbelkunskap så kan det absolut vara en idé. Vill jag bara lite vagt "få bättre minne" så hade jag lagt de pengarna på annat (en mobil med smidig anteckningsapp/diktafon/kamera är ett helt utmärkt minnesstöd).
 
Det finns, vad jag vet, ingen evidens för att det går att träna upp ens medfödda minnesförmåga. Det man kan göra är att lära sig strategier (visualiseringstekniket etc) och att därigenom bli bättre på det man nöter in (alla telefonnummer i telefonkatalogen).

Jag hade noga tänkt igenom vad jag skulle med det hela till och funderat över om det matchar innehållet i kursen. Behöver jag kunna lagra stora mängder rabbelkunskap så kan det absolut vara en idé. Vill jag bara lite vagt "få bättre minne" så hade jag lagt de pengarna på annat (en mobil med smidig anteckningsapp/diktafon/kamera är ett helt utmärkt minnesstöd).
Om jag har förstått det rätt (av det lilla jag läst om honom) är det just visualiseringstekniker han använder. Visst kan det vara suveränt att lära sig och vissa har ju behov av just en lärare som säger vad man ska göra. Däremot finns det ju, som nämnts, flera bra sidor som kan hjälpa om man inte har det behovet :)

@Rie kolla in appen Lumosity. Den hjälpte mig en hel del när jag behövde nya tekniker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp