Om bomlösa...

unki

Trådstartare
Varför är inte bomlösa sadlar byggda så att ryttaren hamnar mitt i sadeln (som i engelska sadlar)?
Är det bara jag som tycker att det verkar dåligt att det mesta trycket blir längst bak på hästryggen (där den är som svagast)?
Finns det någon bomlös sadel som placerar ryttaren mitt i sadeln?

/ unki som gillar idén med bomlöst men som har svårt att förstå vissa delar.:cool:

Sv: Om bomlösa...

Precis som barbacka sitter jag där hästens rygg placerar mig, samma i den bomlösa sadeln

Så hamnade jag också den första gången, men sen lärde jag mej att inte sadla så långt fram och nu sitter jag där hästen är som mest musklad bakom manken...

Nej, men det stämmer inte för mig. Inte en chans att jag hamnar så långt bak när jag rider barbacka som jag gör i de bomlösa som jag har provat. De är ju så långa, och så hamnar jag längst bak i det och då hamnar jag ju jättelångt bak *snurrigt*:angel:

Menar du att det kan vara så att jag har sadlat för långt fram och det är det som är hela grejen :confused: ;)
Jobbigt i så fall, hur ska jag kunna ta reda på om det är så nu då när jag redan har sålt min barefoot :eek:

Förresten så tycker jag att på de flesta bilderna som jag har sett så ligger sadeln i nedförsbacke med lägsta punkten längst bak.
Har alla dem också sadlat för långt bak?

Om ryttaren hamnar för långt bak brukar det bero på att sadeln är för stor/lång eller att man sadlat för långt fram...

Ska se om jag hinner ta några bilder i helgen...

Fast ja det kanske beror på hur din häst ser ut i ryggen också, min har sin djupaste punkt ganska strax bakom manken så det blir nog självklart att han placerar mig i mitten av sadeln :D

men det låter som om du har en alldeles för stor sadel?

Har inte kvar den längre, men det är möjligt att den var för stor.
Jag själv är ganska liten(stl 36 på byxor) och hästen har inte så lång rygg helller. De flesta bomlösa verkar ju vara rätt långa, eller?
Men nu har jag börjat kolla på startrekk dressage cc och den verkar ju väldigt intressant!:)

Var man ska sitta beror på var hästen har sin bärpunkt. Den är olika för olika hästar. Min häst har sin bärpunkt väldigt långt fram, dock finns det inte en enda sadel som placerar mig där (varken bomsadel eller bomlös). Min häst verkar dock gilla att jag hamnar längre bak i min Torsion. Så lyssna på din häst först innan du börjar tänka för mkt ;)

En orsak till att du hamnar längre bak är kanske att stigläderfästena sitter längre bak på Barefooten. Det ska de göra för att du ska få en korrekt lodrätt sits, vilket är svårt i många allroundsadlar.

Prova att länga lädrena och sätt dig mer lodrätt så kanske det blir bättre!

Nu har jag ju inte sadeln kvar så jag kan prova, men jag tyckte nog att den lutade så att lägsta punkten var längst bak, så då hamnade jag ju där oavsett om jag hade stigläder eller inte. Men kanske är det som palle säger att den var för stor för mig och/eller hästen.
Förresten så tyckte jag även att stiglädrena satt FÖR långt bak. Det fick mig ur balans att ha benen så långt bak som de placerade dem.
Jag har ju bättre balans barbacka till och med. :crazy:
Men nog gnällt :p nu ska jag spara ihop till en star trekk dressage cc istället.:D

Min häst har lite problem i ländryggen, inget allvarligt men han har ofta lite spänningar där så jag tror inte att han uppskattar att ha mig där tyvärr.

Jag tycker att jag hamnar ganska mitt i:
HPIM5499.JPG

Jaa, jag håller med dig. Startrekk dressage verkar vara annorlunda. Jag syftar främst på torsion och alla kopior. Btw så får du gärna svara på min andra tråd om star trekk dressage. :)

Nu har jag försökt mej på att fota lite...

4815286.jpg

För långt bak så sadeln tippar framåt och ryttaren hamnar bakom hans "djup" där man ska sitta

4815287.jpg

För långt fram så man kommer att sitta på bakvalvet. Så här sadlade jag dom första gångerna tills jag kittade "rätt" sadelläge.

4815288.jpg

Om sadeln ligger på det här stället så sitter man där han är som mest "djup". Dels hindrar man inte hans rörelser, tvärtom, dels så känns det bara helt underbart "rätt".
MEN jag måste pga mina reumatism och skadade höfter och andra leder ha stiglädrena lite längre FRAM än vad som egentligen är tänkt. Jag har därför monterat "nya" stigläderfästen framför dom som redan fanns, det gör att jag sitter på ett lite annorlunda vis då jag sitter lite längre fram i sadeln, men om jag skulle använda dom redan ditsatta stigläderfästen skulle jag behöva sitta halvvägs upp på bakvalvet om jag inte skulle vara totalt ledbruten efter ridturen, eftersom mitt bäcken inte går att "rotera" tillräckligt.

Jag har provat sadeln på stallets övriga hästar och ingen har reagerat med obehag eller på något annat vis än att dom har fått markant bättre gång.
Ponnyn hade omedelbart protesterat om han hade tyckt att jag satt "fel" eller "konstigt".

Torsion med kopior SER ganska lika ut, men KÄNNS ganska olika att rida i. Jag har haft en Knights Bareback som jag sålde eftersom jag valt ett för kort säte. Den satte mig inte i bakvikt, men jag hamnade ändå på bakvalvet eftersom jag underskattat storleken på min rumpa :o
Sedan har jag provat en Barefoot, som jag fick kämpa varenda sekund i, för den fullkomligt föste mig bakåt. Nu har jag en Torsion, som inte alls sätter mig långt bak. Om man läser på tex Yahoos bomlösa (engelskspråkiga) grupp, så är det ungefär lika många som älskar Torsion men inte kan rida i Barefoot som tvärsom, så det har säkert både med hästens och ryttarens kroppsbyggnad att göra!

Aha, intressant. Det är ju lätt att tro att de är ganska lika eftersom de ser så lika ut. Det var en barefoot jag hade.

Kanske att jag sadlade för långt fram, det är inte helt omöjligt.
Men barefooten är ju så lång och min häst har inte så lång rygg. :crazy:
Är pfiffen kortare?
Jag tyckte förresten också att stiglädrena satt för långt bak, det fick mig ur balans och bidrog säkerligen till att jag hamnade längst bak i sadeln.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka