Om detta må ni berätta

Thaliaste

Trådstartare
Det finns personer, även här på Buke, som stöttar ifrågasättandet av att Förintelsen har ägt rum. Två helger i rad, med start idag, vill NMR marschera genom Stockholm för att splittra vårt samhälle och så hat mot de utpekade.

Förutom att jag idag ska sprida så mycket kärlek, mod och styrka jag bara kan så kommer jag också lyssna igen på Tauba Katzenstein som sommarpratade i somras om sin tid i getto och koncentrationsläger. Hon berättade särskilt om sin mamma och sin mormor, för att ge dem en plats i historien. Så att det inte kan ifrågsättas att de faktiskt en gång har funnits.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077303?programid=2071

Nu finns snart inte många som Tauba kvar, och då finns ingen som kan berätta med egna ord om sina egna upplevelser. Då är det upp till oss som är kvar att se till att vi inte glömmer vad som faktiskt har hänt.
 
Det finns personer, även här på Buke, som stöttar ifrågasättandet av att Förintelsen har ägt rum.

Att folk är så jävla korkade och så fruktansvärt obildade 2018 är tamejfan helt jävla otroligt. Jag skäms å deras vägnar eftersom de själva har så låg IQ att de inte har begrepp att varken ta till sig av bildning eller skam. Och dessutom inte har begrepp att inte visa hur jävla korkade de faktiskt framstår...
 
Vi ska inte heller glömma bort alla inbillade "fiender" med familjer som raderades ut av "kamrat" Stalin och hans skräckkommandon och sändes till Gulag och andra "mysiga" ställen att arbeta ihjäl sig i gruvor och andra ställen. Han var lika "duktig" som den "käre" Adolf och lika paranoid. Detta förträngs också av vissa och jag har tom. hört vissa som menat att det var nödvändigt. :banghead:
Vissa är dumma på riktigt! :meh:
 
Vi ska inte heller glömma bort alla inbillade "fiender" med familjer som raderades ut av "kamrat" Stalin och hans skräckkommandon och sändes till Gulag och andra "mysiga" ställen att arbeta ihjäl sig i gruvor och andra ställen. Han var lika "duktig" som den "käre" Adolf och lika paranoid. Detta förträngs också av vissa och jag har tom. hört vissa som menat att det var nödvändigt. :banghead:
Vissa är dumma på riktigt! :meh:

Om det inte vore så tragiskt ämne så skulle det nästan vara komiskt hur otroligt förutsägbart det här är, har ni fått något slags kollektivt tics eller? Så fort någon är kritisk mot nazism eller dess nutida arv, så kommer det inom några minuter "aaaa men kolla på DOM då...!!".

Möjligen kan ni också vara inspirerade av PK-public service också: "Det här var ett övergrepp mot mänsklighetens värdighet. Det finns också andra övergrepp."
Men jag tror ni har missförstått kontexten till att de säger så.

Jag föreslår att du startar en tråd om det du vill diskutera, du har ju varit här länge så du borde veta hur man gör :up:
 
https://www.levandehistoria.se/material/om-detta-ma-ni-beratta

För er som inte känner till det här kan man beställa gratis bok från levande historia om förintelsen med vittnesmål och citat. Det kanske är mer intressant nu att beställa den som ljudbok med filmklipp den möjligheten fanns inte när jag beställde den från början. Men ska nog göra det nu. Jag vet att det i första utgåvan iallafall fanns väldigt detaljerade vittnesmål som säkert inte lämpar sig för att låta barn läsa den på egen hand det kan vara bra tänka på. Men detta kanske används i skolorna? Jag har inte barn i skolåldern så jag har inte koll på det.
 
Jag fick för ganska många år sedan möjlighet att lära känna en äldre dam som var överlevare. Vi pratade och pratade. Det hon berättade för mig har verkligen påverkat och präglat mig enormt.
Hon berättade hur hon bar sin yngre syster under rocken de sista dagarna och tack vare det var hon vid liv idag. Hon berättade om ångesten och skulden när hon låg bredvid sin döda sängkamrat och tog hennes matranson. Hon berättade om sadism, övergrepp och så fruktansvärda händelser att jag knappt kan tänka på det.
95 år gammal hade hon ständig nattlig ångest, hon gömde mat (trots att hon inte var dement, snarare kristallklar). Hon fick panikattack varje gång hon skulle duscha även om hon VISSTE att hon var i sitt eget badrum på Kungsholmen i Sverige.

Vi får aldrig glömma!!!
 
Är på väg ut från stan nu. När jag kom hem inatt byggdes det kravallstaket runt mitt hus och sköts raketer i parken. Har pratat med vänner som bor i samma avspärrade område som jag som stannar inne idag. Nu på morgonen börjar det välla in poliser och nazister, jag gick förbi alla precis nu på väg till bilen och blev helt tårögd. Fy fan säger jag bara. Fy. Fan.
 
När ska vår regering och riksdag spotta upp sig och förbjuda nazistiska organisationer?!
Det är på gång. De siktar på att det ska träda ikraft i mitten av 2020.

"Förbjud rasistiska organisationer"

"Rasistiska organisationer kan och ska förbjudas i lag. Det anser regeringen, som hänvisar till en paragraf i Regeringsformen som inte tillämpats tidigare.

– Vi bör ta fram en lagstiftning som gör det möjligt att förbjuda nazistiska och rasistiska organisationer. Det utrymmet finns i regeringsformen i dag, att införa ett sådant organisationsförbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

– Det är ett ganska stort steg att ta. Vi har inte haft den här typen av lagstiftning tidigare i Sverige. Andra länder har haft det, men inte Sverige. Men nu tycker vi, att nu får det vara nog när det gäller den här typen av aktiviteter. De utgör nu, tycker jag, ett allvarligt hot mot enskilda människor, så det här måste vi vidta mer kraftfulla åtgärder mot, för att få stopp på.

Regeringen kommer nu att ta fram direktiv till den utredning som ska utarbeta lagförslaget. Det ska göras i nära samverkan med oppositionen och kan vara klart till hösten. Förbudet kan då träda i kraft i mitten av nästa mandatperiod, enligt Morgan Johansson. Alltså någon gång under 2020. Han räknar med ett brett stöd i riksdagen.

– Jag tror det. Och det här utrymmet i regeringsformen, när det gäller att möjliggöra ett förbud mot den här typen av organisationer, det fanns det mycket bred samsyn kring."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6997982
 
En natt när jag jobbade med bevakning av synagogan i Stockholm kom det en tant gående. Klockan var runt 02 och jag frågade henne vad hon gjorde där. Hon skulle träffa några vänner sa hon. Jag var ganska säker på att det var fel tid och hon erkände det tillslut men oron drev henne dit. Vi kom överrens om att jag skulle köra hem henne. Där i bilen kom det fasansfulla. Jag har aldrig pratat med en överlevare innan, vi hade aldrig sånt i skolan. Där satt denna lilla tant, med tatuerade siffror på armen, och berättade om resan till förintelselägret, om hennes familj som delades upp, om hur hon såg delar av familjen fösas in i gaskammaren och hon aldrig såg de mer, hur de bodde, åt osv. Det var så vidrigt så jag kommer aldrig glömma det. Hon hade en bror i livet (som vi ringde på natten) som också bodde i Stockholm.
 
Nu är alla i min direkta släkt som upplevde det döda men förintelseförnekelse är verkligen en helt bisarr mänsklig företeelse. Svårbegripligt att människor som kan knyta sina egna skor 2018 kan tro på att det är hittepå. Det är flat earth nivå på det.
 
Det är på gång. De siktar på att det ska träda ikraft i mitten av 2020.

"Förbjud rasistiska organisationer"

"Rasistiska organisationer kan och ska förbjudas i lag. Det anser regeringen, som hänvisar till en paragraf i Regeringsformen som inte tillämpats tidigare.

– Vi bör ta fram en lagstiftning som gör det möjligt att förbjuda nazistiska och rasistiska organisationer. Det utrymmet finns i regeringsformen i dag, att införa ett sådant organisationsförbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

– Det är ett ganska stort steg att ta. Vi har inte haft den här typen av lagstiftning tidigare i Sverige. Andra länder har haft det, men inte Sverige. Men nu tycker vi, att nu får det vara nog när det gäller den här typen av aktiviteter. De utgör nu, tycker jag, ett allvarligt hot mot enskilda människor, så det här måste vi vidta mer kraftfulla åtgärder mot, för att få stopp på.

Regeringen kommer nu att ta fram direktiv till den utredning som ska utarbeta lagförslaget. Det ska göras i nära samverkan med oppositionen och kan vara klart till hösten. Förbudet kan då träda i kraft i mitten av nästa mandatperiod, enligt Morgan Johansson. Alltså någon gång under 2020. Han räknar med ett brett stöd i riksdagen.

– Jag tror det. Och det här utrymmet i regeringsformen, när det gäller att möjliggöra ett förbud mot den här typen av organisationer, det fanns det mycket bred samsyn kring."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6997982

Hoppas nu det kommer något fungerande förslag också, jag ser risken att detta kommer bli ett alldeles för urvattnat förslag, eftersom man måste sätta tydliga linjer för vad som är ok och vad som inte är ok, vilket kommer leda till kryphål, etc...
 
Är på väg ut från stan nu. När jag kom hem inatt byggdes det kravallstaket runt mitt hus och sköts raketer i parken. Har pratat med vänner som bor i samma avspärrade område som jag som stannar inne idag. Nu på morgonen börjar det välla in poliser och nazister, jag gick förbi alla precis nu på väg till bilen och blev helt tårögd. Fy fan säger jag bara. Fy. Fan.

Träffade på ett par riktigt ”koola” killar nyss.
Så märkligt att de ser sig själva som ngn slags ”elit”. Hur kunde ”judarna” ta över både mediasektorn, kultursektorn och finanssektorn om NMR nu är så överlägsna? :p De som ju gått livets hårda skola
 
Jag fick för ganska många år sedan möjlighet att lära känna en äldre dam som var överlevare. Vi pratade och pratade. Det hon berättade för mig har verkligen påverkat och präglat mig enormt.
Hon berättade hur hon bar sin yngre syster under rocken de sista dagarna och tack vare det var hon vid liv idag. Hon berättade om ångesten och skulden när hon låg bredvid sin döda sängkamrat och tog hennes matranson. Hon berättade om sadism, övergrepp och så fruktansvärda händelser att jag knappt kan tänka på det.
95 år gammal hade hon ständig nattlig ångest, hon gömde mat (trots att hon inte var dement, snarare kristallklar). Hon fick panikattack varje gång hon skulle duscha även om hon VISSTE att hon var i sitt eget badrum på Kungsholmen i Sverige.

Vi får aldrig glömma!!!
:cry::cry::cry:

Jag lyssnade på en överlevare för några år sedan och glömmer inte hur hennes röst bröts när hon pratade om sin syster och föräldrar. Det må vara närmare åttio år sedan detta hände men såren är fortfarande färska. Det är inte många kvar av dessa överlevare som ger ansikten åt offren och desto viktigare blir det att vi kommer ihåg åt dem :heart De som åker runt och föreläser och/eller ställer upp på dokumentärer är helt fantastiska som orkar och gör detta för att folk inte ska glömma och sluta bry sig.
 
Ska snart bege mig ut... tror att det kan bli ganska stökigt idag. NMR är kanske ett hundratal men motdemonstranterna lär bli tusentals. Jag tycker att det är bra att folk går ut och visar sitt motstånd. Dock lär det säkerligen locka vänsteraktivister som mest är ute efter att skapa våld. Förra gången kastade de sten och smällare på polishästar tex. För mig är de inte ett dugg bättre än NMR. Riktigt svinigt beteende.
 
Vart mer exakt ska de gå? Och när? @Singoalla ? Här utanför cirklar polishelikoptrar och såg ett gäng NMR:are gå över bron nyss.
 
Ska snart bege mig ut... tror att det kan bli ganska stökigt idag. NMR är kanske ett hundratal men motdemonstranterna lär bli tusentals. Jag tycker att det är bra att folk går ut och visar sitt motstånd. Dock lär det säkerligen locka vänsteraktivister som mest är ute efter att skapa våld. Förra gången kastade de sten och smällare på polishästar tex. För mig är de inte ett dugg bättre än NMR. Riktigt svinigt beteende.
De som kastar sten och smällare är kriminella våldsverkare och ska förhoppningsvis gripas och lagföras för det. Men ”inte ett dugg bättre”? Jag tycker nog att det är värre att delta i en nazistisk rörelse (vilket inte ursäktar stenkastarna).
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 651
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp