Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att avknäppta hästar är vanligast eftersom dom förmodligen en gång i livet låg på framåt så kan jag sätta 1 miljon på att dom satt på ett skarpare bett , säkerligen pessoa eller graman.
Har en sådan häst nu, hopphäst givetvis, bara gramanriden, helt avknäppt och halsen 2cm kort och uppochned påvänd muskelatur.
Första gångerna jag tömkörde honom trillade han när han fick länga ut halsen,hade noll egen balans. Nu går han jättefint i alla gångarter på tömmen men än så länge söker han bara kontakt med lång hals och rätt pilbåge i skritt under ryttare. Får se om vi kan trava nästa vecka i rätt form.
Anledningen till min fundering är att jag har sett en del hästar som jag tycker ser avknäppta ut, och ryttaren är lyrisk till att den är så lätt och att de inte "har ngt i handen" och därmed är nöjd med att de lyckas "rida hästen bakifrån och fram" (fast inte..)
Sen så har jag hört att "man föredrar" mer tyngd i handen än en avknäppt häst.. så jag ville höra hur ni ser på det.
Anledningen till min fundering är att jag har sett en del hästar som jag tycker ser avknäppta ut, och ryttaren är lyrisk till att den är så lätt och att de inte "har ngt i handen" och därmed är nöjd med att de lyckas "rida hästen bakifrån och fram" (fast inte..)
Sen så har jag hört att "man föredrar" mer tyngd i handen än en avknäppt häst.. så jag ville höra hur ni ser på det.
Nä, precis.. jag är inte ute för att dumförklara någon, bara nyfiken på hur ni ser det hela. (inte heller de jag har sett rida så)Problemet är väl att det känns bättre än förrut - då blir man väl lyrisk - att man inte upplevt riktigt bra - kan man ju inte rå för
![]()
![]()
![]()
Jag vill hellre ha en avknäppt häst än en tung tror jag.
Eller alltså, jag vill ju inte RIDA hästen avknäppt utan om jag får en ny häst o jobba med väljer jag hellre den som inte vill ta stöd än den som hänger. Fast jag väljer iofs alltid den hästen som är "mjukast" att rida. Känsliga tokstollar e min melodi![]()