om en häst är lite bukig

För mycket energi i förhållnde till mängden protein!
Är hästen överviktig i bukigheten behöver man i första hand minska energin.
Är hästen underviktig / omusklad / har tunn överlinje och hals behöver den i första hand mer protein.
 
tack! :bow:
har inte fått analys på detta hösilaget men ska köpa nytt nästa vecka och det är analyserat så då kommer jag bomba er med lite frågor :devil:
 
Men det behöver inte alltid vara proteinbrist heller. Det kan vara avsaknad av rätt ridning också, samt mask.
 
Eller hög andel växttråd i grovfodret, t.ex sent slaget grovt hö.
 
hon är väldigt glansig och fin och nyligen avmaskad så jag tror inte att det kan vara det.. hon rids inte så mycket eftersom att hon bara är 3½ år så jag tvivlar på det också.. hm.

Det är tidigt slaget hösilage. men jag upplever det som grovt..
 
Hur rider man fel så hästen blir bukig, spänner man sadelgjorden för hårt eller?
 
Hihi nej du.. ;) Man rider så att hästen inte behöver använda nämnvärt mkt av sina bukmuskler. Alltså, hästen formrids inte, eller formrids inte korrektl
 
Just det tänkte jag att du skulle svara. Rätt är att hästen använder bukmuskulaturen och inte ryggen när den bär en ryttare. Men rätt form.... det är bara snack för att dressyrmupparna ska känna sig viktiga. Det finns ganska många typer av hästar som inte rids eller inte rids i form som ej är bukiga.
 
Både mage och rygg ska ju användas- och de samverkar.. Jag är ingen speciell dressyrnisse om du trodde det. :smirk:

Sedan kan hästen få sina bukmuskler genom annan motion också förstås. Men OM hästen är bukig- kan det bero på detta.
 
Sedan finns det ju hästar som är födda bukiga också... Jag får ofta höra att min häst ser eländig ut, med sin "mage". Förvisso drar hon upp den något när hon rids (lika mycket som en "vanlig" häst, vilket innebär att hon är bukig ändå), men det är väl som min veterinär säger "skulle det bara komma an på magen har du en perfekt fölmärr här".
Så det går inte att få alla hästar att se ut som vinthundar...
 
Och så har vi min som har kronisk bronkit(nu symptomfri) som tärt en hel del på magmuskulaturen.. Hon får ha lite kulmage helt enkelt. :smirk:
 
Om hästen arbetar i rätt form eller inte har ju INGENTING med dressyr att göra! Rätt form kan alla hästar gå i, och vilken som är den rätta formen avgörs ju av vad hästen används till. Form=hästens arbetsställning.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: CarroT
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Idaw83
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp