om en katt älskar en jättemkt vad beror det på?

O

oh_darling

jag har haft min perserhona (nu 11 år) sedan jag var liten. dvs vi köpte henne som kattunge och jag har växt upp med henne. redan när jag var liten kunde hon tex. "sakna" en jättemkt när man gick hemifrån. mamma har berättat att så fort jag gick hemifrån kunde katten springa runt o jama och kraffsa på ytterdörren.

i princip så länge jag kan minnas har jag o katten haft jättebra kontakt. hon brukar följa efter mig hemma. dvs hon ska alltid vara i samma rum som jag. hon ska alltid sova PÅ mig eller bredvid. så fort jag skriker kommer hon springande som en "räddare" och jamar o ser orolig ut. hon kommer väldigt ofta o "buffar" på en och vill bara ligga i ens knä. hon älskar när jag kelar med henne. ibland vill hon bara hoppa upp på min axel så jag ska bära runt henne som en bebis.
okey tillräckligt med egogrejer nu, men det är faktiskt så hon beter sig. och bara mot mig! vi är flera i huset men hon bryr sig inte om dom. hon har kattkompisar, men hon verkar älska mig mer än dom. och jag undrar vad det kan bero på egentligen?
jag har aldrig hållt på med telepatigrejer med henne (kan inget sånt), har aldrig räddat henne från faror eller så.
utan bara behandlat henne som en katt man älskat.

undrar bara hur det kan bli så "mycket" med denna katt när jag varit likadan med andra katter o ingen har reagerat så mkt som hon gjort på mig???

vad har ni för erfarenheter av sånt?
 
Vad mysigt :) Vad det beror på? Katten gillar väl dig helt enkelt, eller så är det kanske som med vår ena katt "mammakänslor". Du har ju haft katten sen du var liten.

Det är en ynnest att få stor kärlek :love: från en katt.


Så är vår ena katt mot hunden, hon blev omhändertagen av vår
stora leonbergertik när hon var kattunge
smatuffisdaisy.jpg
xdatuffsov7.jpg


och tog i sin tur hand om nästa hundvalp vi skaffade.
Hon pysslade om valpen och hade rena mammakänslorna.
xbatuffda4.jpg
xbatuffstenar1.jpg

Hunden är 2 år nu och katten blir rastlös när han går ut.
Katten hälsar på hunden och har riktiga goseorgier med honom
det första hon gör när hon kommer in efter att ha varit ute.

Jag blir rent avundsjuk ;)
Katten sover ju hellre med hunden än i min säng.
xbatusoffa2.jpg
 
Precis så är min katt också. När jag var liten låg hon på min kudde om nätterna och tvättade mitt hår. Hon uppfostrade mig också, så fort jag var arg och skrek kom hon och bet mig i tårna. Var jag ledsen däremot tröstade hon mig i stället.
Vi har fortfarande väldigt starka band, och jag bävar inför den dag jag måste flytta ifrån henne eller hon dör (hon är trots allt drygt 15 år).

Tycker att du ska vara glad och bara njuta över att ha en sån bra relation till din katt! :love:
 
Ungefär så är det för mig och min katt också :)
Fast från början (när jag var ca 8 år) lekte jag för mycket med henne och var säkert för hårdhänt så hon undvek mig. Då slutade jag följa efter henne för jag tyckte inte det var kul längre. Ett halvår efter det var hon efter mig istället och sedan dess har vi vart iskiljaktiga vänner :love:

142108_36919.jpg


142108_38607.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp