Om Hästen!

Qodrofenia

Trådstartare
Springer i från jobb... vad gör ni då?

hästen i fråga är kollad Ua av vet.tänderna fixade för någon månad sedan.Utrustningen passar.Rids på rakt svagt böjt tränsbett.Haft en lång igångsättning med klättring och mycket skritt i varierande tempo.
tänk er följande..
Skrittar på banan..hästen är lyhörd och lydig.flyttar sig fint undan både höger och vänster sidförande hjälper.ta förhållningar fint och står sluten på tygel när man gör halt.Man kan böja/ställa flytta på den och den stannar kvar och bär väldigt trevligt.Den ökar och minskar tempo för fina hjälper..Den ryggar med trevligt bjudning och gör detta rakt..
I trav..Hästen panik startar och tappar stödet.Man bryter då av och börjar om för att finna stödet igen..Berömmer massor när man funnit stödet.. och försöker sig på traven igen..Hästen går kvar..Känns jätte trevlig.. är taktfast i tre fyra hästlängder var på den börjar trippa och kasta sig framåt.Får givetvis väldiga problem med takten.Man skulle kunna tro att dem uppfunnit en egen gångart.I detta läge beter sig hästen som om den tror att den ska bli bestraffad vilket den givietvis inte blir..Den Slänger sig undan bettets inverkan och kastar sig undan skänkeln..Man klappar den lugnande och pratar lugnande med lång släpig röst.. och den kommer tillbaka till sig själv i gen..blir återigen taktfast och funkar igen några hästlängder.. man bryter därefter av så hästen får pusta ut..

byter varv..och tar tyglarna igen..Hästen blir spänd..Man talar till den med mjuk röst och den slappnar av på nytt..Man börjar trava..Det går inte att rida lätt..Hästen blir spänd och trippig..slänger sig och tappar sin balans..Man provar nedsittning.. hästen går som en klocka..tempot går att reglera för fina hjälper.Och hästen tänker i uppförsbacke..

Man byter varv.. och hästen börjar genast spänna sig igen.."tappar sin balans" Det blir panikartat där av..Den blir så här så fort den tappar balansen ..Det är först då den blir panik springig och svår att kontrollera..
Jag kan inte se att det är någon skillnad vare sig i höger eller vänster varv.Det blir lika i båda..Panikspringet startar när hästen tappar formen..
Hästen är rejält nerbettslad sen den kom till mig..Funkar inte på bettlöst har redan provat..

vad gör ni med en sådan häst?
Hur kan jag hjälpa hästen?
Den galopperar förövrigt höger och vänster galopp utan problem..

Sv: Om Hästen!

Man dricker en kopp lugnande the innan ridtur, och ger även hästen en slurk, sen fortsätter man precis som du redan gör.

Är det någon skillnad om hästen har en annan ryttare?

Han har inte blivit riden av någon annan sen han kom hit.. Har inte vågat släppa upp någon annan på honom..

Han är inte röntgad..
Han ömmar inte när man palperar ryggen..Och jag kan ju tycka att han borde "bråka" i galoppen.. vilket han inte gör.. om han hadde ont därifrån..Dessutom så funkar den bättre om man sitter ner i traven.."=Ökad belastning"

Men vem vet..

Senast ändrad:

Den har alltså varit skadad?

Som Mackan nämner, skulle nog åka till klinik först och främst. Hittar du inget fysiskt fel, så borde du ta hjälp av någon tränare.

Den har inte varit skadad.. bara avställd..

Kliniken blir det antagligen..Men magkänslan säger mig att det inte finns nått fysiskt fel..Det är snarare så att den varit med om nått som gör att den blir så här..

Jag tror oxå att jag kommer få kläm på det om jag ger det mer tid..Hästen har varit här ganska kort tid..och det är först nu som jag börjat "jobba" med den..Han är dessutom mitt i pälsfällningen och det gör honom inte rättvisa..

Jag tänkte att jag ska tömköra honom i morgon få se om jag får samma respons då ...

Senast ändrad:

Hur länge har du haft hästen ? Om hästen är kollad och inte har ont, så kanske den har ett gammalt dåligt minne vid travfattningar. Smärtminnen kan ligga kvar i kroppen/hjärnan långt efter att skadan/händelsen har inträffat/läkt. Min fundering är att det kan vara så att det också kan vara en tillits fråga. Att det blir bättre när hästen förstår att det inte kommer att göra ont/vara obehagligt och litar på dig och din hand. :)

jag bara gissar helt fritt, rätta mig om jag har fel, men hästen kanske är stel eller nåt liknande så den får problem med att hålla balansen i traven om den inte springer fort? Hästen kanske är jättekänslig för obalans och när du rider lätt i den där underliga extragångarten blir d kanske ännu svårare att hålla balansen. Sen när du sätter dig ner och "parkerar" så känner hästen kanske att d va lättare? Men att den fortfarande förknippar travande med nåt obehagligt och blir nervös igen så fort du börjar om. För att denna teori ska hålla krävs d ju massvis av saker tex att hästen är jättekänslig. Så jag kan ju ha absolut helt uppåt väggarna fel :angel: Men det är i alla fall en till teori :) Hoppas det löser sig!

Faktum är att jag tror precis det du skriver..Och ja! hästen är väldigt känslig...Men det blir totalt fel när han skuttar iväg och blir "blockerad"Han är dessutom en herre med åsikter..
Jag tycker att det vore lättare igentligen för honom med lättridning ..då kan han lättare följa min takt..och på så vis slappna av och finna stöd i det..Men det blir som sagt tvärt om..
Frågan är ju hur hjälper jag honom på bästa sätt..

D känndes bekant på nåt vis, min medryttarhäst är lite likadan fast inte på långa vägar sådär mkt. Jag säger som min ridlärare sa till mig: "vilket renoveringsobjekt du har hittat" ;) Tror du är på rätt väg ändå i och med att det går bra bitvis. Det gäller väl att fortsätta som du gör och låta hästen tala om när den tycker du gör rätt och bryta av när det blir bra. Ju mer jag läser ditt senaste inlägg desto mer lik verkar hästen vara "mitt" lilla travsto. Mycket nerv och mycket åsikter. Hon blev helt blockerad i fredags när hon blev ombedd om att göra något mycket jobbigt, fick lite halvpanik och blev Riktigt Arg, o sparkade fröken... :angel: oops liksom. Fortsätt som du gör så blir det säkert jättebra tillslut! Hästen måste bara få lite utrymme att få en sån där panikattack och tänka efter lite om huruvida det verkligen var farligt! :)

Tilläggsfundering om lättridningen: Eftersom du inte haft honom så länge kanske han inte fullständigt litar på att du är pålitlig nog att hålla hans balans åt honom utan han kanske tycker d är enklare om du sitter stilla och låter honom hitta balansen själv?

Senast ändrad:

Mitt gamla sto var precis likadan. Efter några år så accepterade vi helt enkelt att hästen har... dålig balans. Jag löste det genom att helt sluta rida lätt. Satt alltid ner. Har efter något år provat lättridning igen, och det funkar.

vilket renoveringsobjekt du har hittat

Komiskt att du säger det..För så där sa min tränare till mig om förra hästen jag hadde..:angel: :D

Ditt inlägg ger mer stöd än du anar..Man blir aninges villrådig när man kör på sånna här problem med hästen..Och man kan lätt tro man är ensam i världen om dem.:crazy:

Skillnaden mellan din häst och min.. är att min aldrig slår..Eller reser sig..han blir aldrig istadig på det viset..(och tur är väl det för då hadde jag antagligen settat som ett smäck i en trädklyka vid det här laget)

TACK!:bow:

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Mitt gamla sto var precis likadan. Efter några år så accepterade vi helt enkelt att hästen har... dålig balans. Jag löste det genom att helt sluta rida lätt. Satt alltid ner. Har efter något år provat lättridning igen, och det funkar.

Oki..Jag är mest rädd att jag ska anstränga hans ryggmuskler mer än vad som är bra..Jag vill ju göra det så lätt som möjligt att bära rätt..Och där tyckte jag att lättridning borde underlätta då han överlinje inte är helt oki ännu.. Men tji fick jag!

Det där med lättridnin är ju knepigt för som du säger, ryggmusklerna är i farzonen. Om hästen går i en bra avslappnad trav och är på tygeln (läs går fram till bettet på ett bra sätt) går det då att rida lätt ett steg eller två? Alternativt kanske rentav bara stå lite lätt i stigbyglarna. Men bara resa sig lite lite litegranna över sadeln, vänja in honom långsamt liksom. Det har jag märkt själv att när jag rider med väldigt långa läder så jag inte kommer så högt upp ur sadeln har travstoet lättare att balansera sig, eftersom jag inte kommer upp så högt över ryggen på henne. Det kan också bero på att jag har lättare att hålla balansen där, hon är som en oljad daggmask att sitta på:angel:

Hon brukar faktiskt inte sparka och krångla, det värsta hon har gjort hittills brukar vara att vägra röra sig när hon blir trött. Det gäller att ha tålamod och envishet i överflöd när man rider ett sto:smirk:

Nu har jag tömkört..Och ja! han har lättare att balasera sig utan mig på..Men även här märktes det tydligt att han lätt faller ur balans och blir vinglig och då springer han i väg..

Så nu ska jag försöka hjälpa honom genom att tömköra två gånger i veckan på rakt och böjt spår..Och förhoppningsvis blir han stadigare med tiden..
Dessutom tyckte han att tömkörning var vansinningt roligt..Han var väldigt lyhörd för min hjälper ..Han var väldigt "med" om man säger så.Så förhoppningsvis så kan jag hjälpa honom att finna sin balans från marken..och även hjälpa hans muskler att utvecklas till det bättre..

Tack alla i den här tråden :)

Jag kom på en sak till som spelar in i att han är så här just nu..Han FÄLLER sin vinterpäls..Och är ganska håröm .Förra ägaren varnade mig för det..Han blir extra känslig då..Han kan bli hängig och faller lätt ur och blir öm i huden och extra grining.Och hadde jag bara tänkt lite längre hadde jag fattat att hela den här grejen delvis ha med det att göra..

Polletten föll inte ner fören i morse då borstade på honom..En riktig krokodil var han..

I bland är man bra trög..:o

Har du provat att jobba hästen på töm i trav? Det kanske är lättare för hästen att träna sin trav utan ryttare och du kan se hur han rör sig och använder sin kropp. Om du inte är van att tömköra så hör om någon duktig kan hjälpa dig.
Nu såg jag att du börjat tömköra. Fortsätt med det och bygg upp muskulaturen så kommer det att gå bättre under ridning efter ett tag.

Hade tänkt starta en liknande tråd om min arab... Hon har vart helt hopplös att trava nu ett tag...:crazy: Tappar allt stöd och går både över tygel och bakom hand. Tyvärr har vi ingen ridbana som funkar nu, så det är skogen som gäller.

Vet. kommer på måndag eller onsdag och då ska han kolla leder och rygg på henne. Har med funderat på pälsfällningen nu. Men vill verkligen veta om det är nåt fysiskt eller om det är ett ridproblem rätt och slätt.

Dessutom har hon en rätt krånglig historia. Bara lullriden och inte gjort nåt vettigt på flera år, gått med för trång sadel, hårt spänd martingal och bettet nåt hål för högt. Martingalen var ägarens "lösning" på att hon körde upp huvudet...:crazy: Så som sagt, hon är van vid att det gör ont.:cry: Men det har gått mycket bättre än så här innan, i höstas t.ex, då kändes det som vi var på rätt väg. Har jobbat massor med att bara skritta, klättra, promenera m.m. Ska tömköra och longera inspänt i vår med. Och hitta tränare.

Kan ju säga att vi letar sadel med och nu har jag ridit bomlöst några gånger, och då blir ju inte min balans den bästa iom ovanan. Men det är inte huvudproblemet, så mycket vet jag. I skritt är hon avslappnad och fin, traven funkar inte alls. Galoppen är inga problem mer än att det går lite fort och hon ligger på lite. Men som sagt, vi behöver rida på bana mer...

Ursäkta trådkapningen...:o

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
459
Senast: Edla
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 710
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka