Öm i ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vindelkusken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 616
V

Vindelkusken

Min ponny blev väldigt öm i ryggen för några veckor sedan då de gick på bete och vädret var rätt så regnigt och blåsigt. Jag började då täcka med tunt fodrat regntäcke och linimentera ryggen efter träning. Tänkte att det skulle hjälpa om han höll sig varm osv... Har dessutom inte ridit sista veckan utan endast kört, tömkört och löshoppat. Nu undrar jag om det finns något annat jag kan göra? Det har inte gått över än för honom, men det är bättre... :)

Sv: Öm i ryggen

De första två kalla nätterna blev min häst väldigt stel och öm och ville inte alls bli riden. Så jag la på hennes magnettäcke plus regntäcke och dagen efter var hon helt underbar igen. Har du provat magneter någon gång?

Nej det har jag inte. Har funderat på antingen det eller back on track men det är ju svindyrt :o Han har aldrig visat nåt förr så därför har jag inte införskaffat något sådant...

Har hästen varit öm i ryggen i flera veckor tycker jag det är dags att låta en veterinär titta på det. Det kan vara så att den har fått inflammation i musklerna o behöver lite NSAID medicin

Ja kanske det. Det är det att jag inte vet hur "ärligt" det är heller... Jag ska prova känna idag när han står och äter, och inte är fullt medveten om vad jag gör. Annars visar han inga symtom vid träning och så... Det är bara när man drar över ryggmuskulaturen.

En häst visar inte smärta om det inte finns nån. Bara för att du känner när den äter betyder inte att den inte har ont, den är distraherad av annat under undersökningen. Det bästa du kan göra är o känna igenom ryggen när hästen står i stallgången o är fokuserad på det du gör.

Det är ju alltid ett detektivarbete när hästar har ont, och ryggont kan ju komma av många olika saker, tyvärr också om hästen har ont i benen typ kotledsinflammation. Och vice versa kan de få problem i leder om de går och spänner sig pga ont i ryggen.
Fick bara din häst ont i ryggen på betet, eller någon mer häst? Om ingen mer fick känning i ryggen, så är väl risken större att det är något mer än bara vädret. Om du har känt på ryggen dagligen även innan detta hände så att du är väldigt säker på att det bara är kylan/regnet så skulle nog jag avvaktat någon vecka till, och fortsatt att arbeta hästen utan sadel. 2-3 veckor utan sadel kan det nog ta att få bort det ryggonda, om det bara är ryggen.

Om du har någon massör, equiterapeut el dyl som kan känna igenom hästen kan det vara bra för att se om det bara är ryggen som är spänd, eller om det finns mer spänningar. Är hästen spänd i flera delar av mukulaturen så skulle jag nog åkt in till klinik för att kolla upp det.
Det finns ju också risken att om hästen har gått på bete och har gått upp/ner i vikt och muskler så kanske sadeln inte passar så bra längre.
Lycka till!

Kanske inte, men jag resonerade mest så att om hästen verkligen har ont så har den det även om fodervagnen rullar förbi ex...

Jo, det vill jag mena :crazy: Nu tror jag inte det handlar om nåt djupgående problem eftersom det uppkom efter en lång tids regnande och kyla, så jag tror det beror på att jag inte hade honom täckad då. Har dessutom inte ridit så mycket eftersom min huvudgren är körning. Men säker kan man ju aldrig vara. Jag får väl fortsätta hålla honom varm och torr och sen vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra just nu. Jag tror jag avvaktar ett tag till. Det har då blivit bättre iaf, det är jag glad för.

om det kom plötsligt, bara sådär över en natt eller så så ta ut en vetrinär och ta blodprov på han och se ifall an har någon infektion. när min häst fick ont i ryggen tog jag ut en kiroprakor och hon har blivit mkt bättre efter det (det var för övrigt min kiropraktor som sa det där med blodproven^^). Hon var spänd som f*n asså, helt hård över hela ryggpartiet korset och länden och nu efter två behandlingar (ca en månads mellanrum mellan behandlingarna) så är hon ungefär 70 - 80 % bättre i ryggen. min kiropraktor sa dessutom vad jag kunde ge henne för tillskott för att hon skulle bli bättre (muskelavslappnande och salttilsatser) och likaså vad jag kunde göra på henne för att hon skulle bli bättre (stretcha ryggen och rumpan). Jag älskar min kiropraktor och min häst trivs verkligen med att hon kmr ut och masserar och sånt så jag tkr att du kan ju ta ut en kiropraktor som kollar över din häst, det gjorde jag och min ögonsten mår SÅÅÅ mkt bättre nu. hoppas han blir bra...

Min ponny blev väldigt öm i ryggen för några veckor sedan då de gick på bete och vädret var rätt så regnigt och blåsigt. Jag började då täcka med tunt fodrat regntäcke och linimentera ryggen efter träning. Tänkte att det skulle hjälpa om han höll sig varm osv... Har dessutom inte ridit sista veckan utan endast kört, tömkört och löshoppat. Nu undrar jag om det finns något annat jag kan göra? Det har inte gått över än för honom, men det är bättre... :)

Ett bra sätt att ge värme på hästryggen är att smeta in ryggen med värmelera och sen täcka ordentligt med plastfolie och sedan lägga på ett täcke. Det ger mycket värme för hästen och kan hjälpa om det nu är så att den är stel, men du ska kanske kontakta veterinär också.

Taack för tipsen båda två :bow: Jag kanske överdriver lite (överbeskyddande?) för det är ju inte så att han känns stel och omedgörlig, och det märks inte när man arbetar eller så. Han kanske har nån muskelknuta eller nåt som jag lyckas träffa av när jag känenr över ryggen... :cool: Men fortsätter det så har jag ju inget annat val än att rådgöra med vet. Blir tokig av att veta att han står ute i regnet (dock täckad såklart), men jag tror jag tar in honom tidigare idag.

Taack för tipsen båda två :bow: Jag kanske överdriver lite (överbeskyddande?) för det är ju inte så att han känns stel och omedgörlig, och det märks inte när man arbetar eller så. Han kanske har nån muskelknuta eller nåt som jag lyckas träffa av när jag känenr över ryggen... :cool: Men fortsätter det så har jag ju inget annat val än att rådgöra med vet. Blir tokig av att veta att han står ute i regnet (dock täckad såklart), men jag tror jag tar in honom tidigare idag.

På muskelknutan kan du massera mjukt så kan kan knutan lossna

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 775
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur