Om ihåliga bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nella79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 144
N

nella79

Hej,
Jag undrar vad det är för "vits" med ett ihåligt bett. Ett sådant som nästan inte väger något. Varför brukar man använda såna under inridning men inte senare?
:bump:

Sv: Om ihåliga bett

Kan inte tänka mig att e är tillräcklig smala för att man vill använda dem på de flesta "normala" hästar (dvs de som gillar smala bett vilekt är de flesta).

Ihåliga bett är snällare på ett vis eftersom ´de är lättare, det bli inte lika mkt tyngd i munnen. Men efter som det är lättare så blir det oxå "otydligare" och mer rörligt. En orolig munna ska således inte ha ett ihåligt bett men kanske en känslig munn om hästen gillar lite tjockare bett.

Unghästar ska generellt ha så stabila bett så möjligt just för att de pillar så mkt med dem av sig själva och behöver "hjälp" med att komma överrens med bettet och bli lugna i munnen. Så jag skulle inte direkt satt in ett ihåligt det första jag gjorde. Hellre ett smalare med fasta ringar eller liknande.

Min häst som är väldigt orolig är munnen har funkat bäst på vanligt massivt bett. Funkar ej på tre delat.

Nu har jag testat ;) ett ihåligt dbett. och han går som en klocka.

men har också hört innan att ihåligt inte är något att rekommendera. men jag är glad att jag testade : )

Det är ju abra generllet, alla är ju indivdier så det bästa är ju om man som du testar lite olika och ser vad hästen säger;)

Hej allihopa!
Visst är hästens mun "kort om utrymme", men det finns hästar som trots envisa försök helt enkelt går bättre på tjocka, ihåliga bett. (Tro det eller ej, men så är det!!) ;)

Min fd ponny gick allra allra bäst på ett Pessoa med mundel i specialmetall (mkt mjuk och välformat) och ett tjockt ihåligt eggbett. Om jag så mkt som försökte att stoppa ett smalt bett i munnen på henne så blev hon stenhård och orolig i munnen DIREKT!Funkade inte alls.

Och kom nu inte och säg att det sitter i handen på ryttaren för jag har fått beröm från ett flertal instruktörer och tränare och andra hästkunniga att jag har en mjuk och fin hand. När hästen har det bett i munnen som han/hon "själv valt" så behöver jag knappt göra ngt med mina händer för att det ska fungera alldeles finfint. :)

Så visst, det finns dåligt med plats i munnen på hästen. Ryttarens hand har viss del i det hela (man ska ju inte ha hård hand), men i slutändan måste väl hästen själv få bestämma vad som är det rätta bettet för honom eller henne? :confused:

Tack för ordet! :banana:

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 002
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V