Om jag vill bli Veterinär?

Fjording-galning

Trådstartare
Om jag vill bli veterinär, hur gör jag då?

Vad ska jag gå för något på gymnasiet och vad behöver jag ha för betyg/poäng?

Här i Sverige är det väl bara i Uppsala man kan läsa till Veterinär?

Är det någon som vet var man kan läsa utomlands? Tex Danmark, Tyskland eller England? Namn på något ställe eller hemsida?

Är det någon här som läser till veterinär eller är veterinär?
Vad går ni/har gått för utildning? Är det mycket praktik? Ingår all praktik i utbildningen eller måste man ha mer praktik sen? Går man som lärling?

Kan man specilcera sig på häst redan på tex slu-utildningen eller gör man det senare?

Massor av frågor blev det...:o Hoppas det blir minst lika många svar!:bump: :love:

Sv: Om jag vill bli Veterinär?

Har för mig att det krävs ganska många behörigheter, så natur eller något liknande är nog att föredra.
20.0 är de poäng som krävs för att komma in vad jag vet...

Själv har jag har gått naturhumanistiskt gymnasium och är behörig, men hade för dåliga betyg för att komma in :crazy: .

Detta är även min livs dröm ;)

Men gå in på www.slu.se eller www.ams.se så kan du läsa om behörigheter mm. Jag kan bara säga att det är inte lätt. I danmark kommer du inte in på upplästa betyg tex från komvux, och nu har de väl även gjort det svårare för svenskar att komma in med??

Du ska gå natur eller tekniska linje på gymnasiet för att få behörighet. Sedan är det 20,0 som gäller! Alltså MVG rätt igenom.

I nuläget är det lottning på 20,0, detta kan dock bli bättre då platsantalet ökar från 75 till 100 i höst.
Du måste gå naturprogrammet för att få rätt behörighet.

Det finns bara en utbildning i Sverige som ligger i Uppsala. Du får din legitimation direkt när du gått klart de 5,5 åren. Utbildningen innehåller mycket praktik men den ligger i nuläget nästan bara i åk 4-6. Utbildningen har precis gjorts om och jag har inte stenkoll på alla ändringar, men man kommer kunna inrikta sig mer än jag kunde (gick ut i januari). Har för mig att det är två terminer valbart mot en termin som jag hade, då kan man välja tex häst.
De ställen som jag vet andra har utbildat sig på är England, Tyskland, Danmark ffa (men de ska mycket riktigt göra det svårare för svenskar att komma in då vi tar ca 50% av deras platser och sen sticker tillbaka till Sverige), det finns också en engeslkspråkig utbildning i Ungern, men kan man inte ungerska blir det ju problem vid praktiken..

Du ska veta att det är en väldigt tuff utbildning som kräver 100% av dig alla dagar i veckan. Fritid existerar i princip inte och utbildningen är lång. Det är dock värt det :)

Dom ska ju göra om intagningen & poängen nu...

För att komma in behöver du ha läst ma D, B kurserna i Biologi, fysik och kemi samt ngt mer, sv B? Dvs är Naturvetenskaplig linje inriktning natur bäst, om man inte vill läsa på komvux sen. Du bör vara bra på matte för tempot är högt!

Hur som helst, om du har läst tom ma E kommer du att få meritpoäng för det. totalt kan man få max tre meritpoäng. Anledningen till detta är att ngn som läst tex ma E och får vg i dagsläget har sämre chans att komma in än ngn som istället valt en "lätt" och onödig kurs, som t ex vinprovning och fått mvg. De vill ha bort poängjakten. Dessutom ska man ta in fler på intervju på de flesta högskolor eftersom många smarta människor kommer in utan att för den sakens skull passa(de kanske har svårt för den pedagogiska biten). Dessutom minskar det troligen antalet som hoppar av. Så chanserna att komma in kommer öka för den grupp som är bäst kvalificerade, men minska för de som inte passar.

Oj, måste man var en sådan stjärna för att kunna komma in...:crazy:

Har man tid till sina pollar alls under en veterinärutbildning? Eller blir det för mycket plugg?:confused:

Har man tid till sina pollar alls under en veterinärutbildning? Eller blir det för mycket plugg?:confused:

Det undrar jag också över! Ska gå ut gymnasiet nu till våren och jag funderar på hur mycket jag är beredd på att satsa. Jag vill inte sluta med ridningen för att jag pluggar!

Det beror nog på hur lätt man har att lära. Jag är utbildad veterinär, visserligen med examen för ganska längesedan, men jag gav definitivt inte 100% av min tid alla dagar...
Det varierar mellan kurserna hur mycket tid man måste lägga ner. Om du har hyfsat lätt för dig och går på föreläsningar och praktiska moment behöver du inte läsa så enormt mycket vid sidan av (men en del går inte att komma ifrån). Jag hade flera kurskamrater med egna hästar och det gick bra för samtliga, så visst är det möjligt att hinna med sina djur också.

Däremot tycker jag att du ska ta en ordentlig funderare över veterinäryrket som sådant. Har du testat att jobba extra på en hästklinik eller liknande? Om man älskar hästar (djur överhuvudtaget) och är det minsta känslig så kan det vara bättre att välja något annat yrke. Jag vill inte avråda dig, men ett gott råd är just att försöka få praktik på en hästklinik under en tid, för att se hur det hela fungerar i verkligheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 302
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka