Varmblod90

Trådstartare
Jag är himla sugen att börja träna lydnad med Atlas, ska börjar lite smått med kontaktövningar här hemma.
Han är väldigt lyhörd och lyssnar på mig. Han har nog ärvt en del från sin mor som tävlar lydnad.
Så därför tänkte jag att jag ska börja lite smått här hemma och se om han skulle tycka det är kul. Men så kommer problemet...
Om det skulle visas sig att han skulle tycka det är skit skoj så är jag typ feg att börja på en brukshundsklubb och gå kurser och än värre att börja tävla. Jag har extrema tävlingas nerver och kan tex bli riktigt nervös på en hundutställning ^^
Min rädsla för att börjar gå på kurser är att jag är orolig hur alla människor är, tänk om det är sånna kaxiga typer som ser ner på collierasen?
Ja jag vet, jag oroa mig för mycket, men tyvärr är jag sån. Speciellt för allt som är nytt.

Men i alla fall, kan inte ni som håller på med lydnad berätta lite om när ni började och hur det gick osv? Berätta lite om era lydnads år så att säga:laugh: Lägg gärna in lite bilder/filmer :laugh:
Kanske jag kan hämta lite inspiration från er :)

Väldigt tacksam för svar :bow:

Sv: Om lydnad

Men inte ska du vara rädd!! När jag gått kurser i lydnad har det varit allt från vorsteh-korsningar till rabiata lagottos till min hund som har varit i princip okontaktbar i perioder i sitt liv.

Jag började träna lydnad precis som du, med kontaktövningar hemma, tränade stadga vid ligg och sitt med att hoppa runt och bete mej som en apa osv. Den jag har nu är min första hund så jag tryckte alltid ner mej själv genom att tänka att vi inte kunde nånting och att det var pinsamt att ens visa sej på hundklubben.
Gick någon allmänlydnadskurs, läste lite om lydnadstävlingar på internet och började så smått drömma om att kanske nångång kunde vi alla moment i ettan.

Så gick vi en kurs, det gick uselt. Jag grinade mer än en gång och sa att jag nog ger upp nu, för jag orkar inte kämpa mer när hunden uppenbarligen inte har något intresse av att göra nånting med mej utan bara vill nosa.

Men jag fortsatte trots allt att traggla, vi hann med ännu en kurs och så helt plötsligt en dag, så lossnade allt!
Nu har jag tävlat tre gånger med två första pris och ribban höjs allt efter att vi lär oss mer och mer saker. Nu har jag planer på att starta 2:an, om jag hade hört någon berätta detta för mej för ett år sen hade jag kastat bak huvudet i ett totalt gapflabb.

Jag är precis som du, livrädd för att tävla. Innan varje start säger jag att "jag skiter i det" och har sån dödslängtan att jag mer än gärna hade velat bli påkörd av en bil.

Men ingenting kan mäta sej med den känslan man har när man går ut på planen och allting stämmer (som den gången när Goliat fick en 9 på linförigheten, detta moment är det vi kämpat till tårar med!).

Lycka till, våga gå kurs!!:bump:

Om det känns obekvämt så gå en privat kurs då.
Här hos oss finns massor av privata tränare och där brukar det vara flera olika raser som man inte ser så ofta på bk.

Ajust, här är förresten en bild på mej och min hund!
058.JPG
:D

Jag vet, jag borde inte vara rädd. Men jag har som sagt alltid varit sån, rädd för allt nytt. Men det börjar bli bättre, och har blivit bättre med åren.

Hoppas jag har lika bra kämpaglöd som du hade :) Det lät ingen vidare kul för er ibörjan, men det ser ju fint ut på bilden nu i alla fall. Tur att du inte gav upp ;)

Jag fundera oxå på att börja gå en sån allmänlydnadskurs. Kanske är en början liksom =)
Vad gör man på en sån kurs? kan vara intressant att veta :D

Om det känns obekvämt så gå en privat kurs då.
Här hos oss finns massor av privata tränare och där brukar det vara flera olika raser som man inte ser så ofta på bk.

Det står inget om att de ger ut privatkurser på deras hemsida, på den bruksklubben jag har. Men det är väl oxå mycket dyrare?

Säger som pricilla inte ska du vara rädd!!

De allra flesta är snälla och det är jätteroligt att gå kurs! Du har ju dessutom en hund som verkar tycka om att träna! Var överlycklig för det och låt inte dig själv stå i vägen för er!

Jag tragglar med en omotiverad (och dessutom ganska gammal) hund, men svalde ändå alla tankar om att bli utskrattad och alla alla andra hade schäfrar och mallar och var jätteduktiga, och anmälde oss till en kurs. Det var jätteroligt och vi lärde oss massor och fick en helt ny motivation och träningslusta som vi båda hade tappat flera ggr om innan.

Och jo de andra hade schäfer och malle, och det gick så uselt på första tillfället att jag band hunden vid en stolpe och satte mig och tittade på istället :P. MEN de andra var snälla och peppande och tränaren var helt enkelt guld värd! Resten av kursen gick jättebra och vi fick många varma leenden för att vi kämpade på (och för att jag var den enda som kastade mig ner i leran och gosbrottades av lycka med hunden för att han faktiskt gjorde ngt rätt :P)

Det privata har inget med brukshundklubben att göra.

Jag ska pm:a dig exempel på två privata hundtränare hos mig så vet du på ett ungefär hur det ser ut.

Visst lite dyrare men ibland är det värt det, det kan vara lite lugnare och färre deltagare, man får mer för "pengarna".

Det är så olika hur man är.

Klart du ska börja träna lydnad, det är jättekul! Man får en väldigt bra kontakt med sin hund och jag har märkt att min är väldigt uppmärksam på mig. Dessutom tycker hon att det är jätteroligt!

Man börjar ju att träna och det finns ju inget tvång att tävla, men går träningen bra kan du vara med på träningstävlingar, känns det också bra kan du anmäla till en riktig tävling.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att anmäla dig till en brukshundklubb! Tränarna är nog bara glada att se människor som vill träna och aktivera sin hund.

De "tuffa bruksmänniskorna" går ju inte nybörjarkursen i tävlingslydnad ändå så jag tror inte du kommer stöta på dem!;)

Förutom brukshundklubben finns det privata instruktörer som undervisar i både grupp och enskilt.

Jag började träna lydnad med min hund när hon var ett halvår och 1,5 år senare började vi tävla. Jag vågade inte riktigt förut för jag tyckte att det var en så stor grej, trodde att alla var jätteduktiga och visste precis hur allt gick till men när jag väl började så var det jättekul och jag märkte att "alla andra" inte alls var mycket bättre än vi. Vi började tävla i september och har lp1.

Åk runt och titta på tävlingar så ser du hur det går till!

Här är en träningsfilm (lydnadsklass 1) som är ett år gammal, det var innan vi började tävla. Vi har nästan fått bort tugget på apporten helt samt att jag inte accepterar skällgnällandet:

http://www.youtube.com/watch?v=hUgybl00KGM

Fast vad är du rädd för?! ;)

Att någon skall "se ner på" din hund?
Att du skall göra "fel"?
Att din hund beter sej illa?

I så fall kan jag lugna dej med att ALLA som kommer nya till en kurs känner samma sak! :D

Man går ju på kurs för att LÄRA SEJ! Man bör ju inte vara fullärd när man kommer för vad är då är man ju anmäld till fel kurs?

Samla mod, anmäl dej och jag är säker på att du kommer tycka det är jätte skoj!

/Swat

Ps. Bor du i närheten får då gärna komma och titta när vi tränar för att få lite inblick i hur det kan se ut! Vi har hundar på alla olika nivåer ;)

tänk om det är sånna kaxiga typer som ser ner på collierasen?

Då biter du ihop och visar dem att det finns collies som det går att träna/tävla lydnad med! :D
Jag har inte bästa utgångsläget, jag tränar med saluki (och ska förhoppningsvis tävla innan året är slut).
Nu har jag visserligen inte gått någon lydnadskurs, men, jag har tränat i ridhus fyllt med bordercollies och brukshundar som varit riktigt duktiga när jag och mina damer var helt nybörjare. Skitläskigt i början, sedan dök det upp en snäll och jätteduktig tjej med bc som sa åt mig att fråga henne om det var något jag ville ha hjälp med.
Efter ett tag drogs jag med, vågade mer, tränade mer och insåg att det faktiskt gick bra. Och människorna som var där? de tyckte att det var jättehäftigt att jag tränade med saluki och faktiskt gjorde framsteg.

Nu vågar jag mig inte till brukshundklubben här, men jag har i alla fall gått dit och tittat några gånger.

Så, försök i alla fall! Gå till någon bruksklubb och kolla på de som tränar, kolla upp om de har några som vill träna tillsammans där du kan vara med och prata med folk för att höra vad de tycker om olika kurser/tränare i närheten.

nivån på nybörjarkurserna är ganska låg och folk kommer vara alldeles för upptagna med att skämmas över sina egna hundar för att ha tid att se ner på någon annan. så det är klart att du ska gå en kurs!

i min hemmaklubbs kurs i tävlingslydnad 1 finns det några ekipage som är jätteduktiga och säkert kommer tävla på högre nivå så småningom. men de flesta får ta det i den takt det går, och några har inte ambitionen att göra mer än tävla lite i ettan. min träningsgrupp är för "de som har kommit lite längre", men även här har vi ekipage som inte fått till t ex apporteringen ännu. och av 30 pers är vi bara 3 på elitnivå. jag tror inte att min klubb skiljer sig särskilt mycket från de flesta andra klubbar, utan det är på den nivån det ligger.

Senast ändrad:

Såklart du ska börja gå kurs på bruksa. Tror som dom andra skriver att dom har helt upp med sin egen. Sen är det ju mycket eget tränande på en lydnadskurs så dom har inte tid att titta på dej.

Själv började jag med en allmänlydnadskurs då jag aldrig gått kurs förut o med en omplacering som jag ville få ordning på. (ingen problemhund) efter 1 träffen frågade instruktören om jag inte ville gå en tävlingslydnadskurs istället. :grin: Men gick ut kursen o började en tävlingslydnadskurs. Hade tur o träffade direkt på en supertränare o 2 år senare så plockade vi ut SE LCH Svenskt lydnadschampionat. Då ska du veta att jag har fobi för folksamlingar. Mår asdåligt men hunden ger mej styrka. Så började jag o det är inget jag ångrar en sekund.

Alla är nervösa i början. Kom igen det är så jäkla roligt med lydnad. Anmäl dej NU!

Svar till alla!

Skit vilken pepping jag fått av er och jag känner ännu mer suget av att prova :D
Tack så mycket ska ni ha, det känns riktigt skoj faktiskt:bump:
Anledningen till att jag är rädd är oxå att jag ska göra bort mig, men det vore himla skoj att träffa andra hundmänniskor och Atlas träffa andra hundar. Men så är jag ju så blyg av mig:o Hahaha

Jag har ett problem, ngt som jag kom på för en liten stund sen, den närmaste bruksklubben(Alvesta) ligger ca 3 mil härifrån, jag har ingen bil el körkort :( Så då måste jag åka buss, men desvärre ligger klubben en bra bit utanför det samhället. Långt ifrån gångavstånd. Det är alltså en mindre klubb som hade varit roligare att vara med i.
Sen har vi Växjö 4 mil härifrån(bussresa), ligger i skogen strax utanför stan. Det är en bra bit att gå dit men inte lika långt som Alvesta.
Så jag tappade lusten där faktiskt i och med att man få åka buss och sen gå en bra bit för att ens komma dit. Stackarns Atlas kommer ju vara helt slut när vi väl kommit fram.
Jag har ev. en som kanske kan köra mig. Min pojkväns farsa. Har inte snackat med honom men han är rätt schysst. Så det kan ju lösa sig om han då inte jobbar.
Så jag få ju göra i så fall rätt mycket här hemma.

Idag provade jag på detta med kontaktövningar. Tyckte det va rätt svårt faktiskt. Men det kanske bero på att jag aldrig gjort det innan. Att jag måste komma in i det.
Men jag märker att Atlas söker självmant kontakt. När vi är inne så kan han sätta sig bredvid mig här vid datorn söker, ögonkontakt och titta på mig, länge. Så det borde nog vara lätt att lära honom, om jag bara kan komma in i det:D Hur gjorde ni första gången ni skulle lära er hund detta med kontakten? Jag fick tipset att tex säga hans namn och så fort han tittar på mig så ska jag berömma honom med ngt han älskar.
Så vi försökte hitta något han verkligen älskade. Trasa eller godis, tyckte han verkade gilla trasan mer faktiskt.
Men berätta hur ni gjorde första gången ni gjorde kontaktövning på er hund.

Diskurs: Tack för filmen, jätte intressant att se :laugh:

Men jag märker att Atlas söker självmant kontakt. När vi är inne så kan han sätta sig bredvid mig här vid datorn söker, ögonkontakt och titta på mig, länge. Så det borde nog vara lätt att lära honom, om jag bara kan komma in i det:D Hur gjorde ni första gången ni skulle lära er hund detta med kontakten? Jag fick tipset att tex säga hans namn och så fort han tittar på mig så ska jag berömma honom med ngt han älskar.

Jag har gjort så med unghunden att hon inte fått äta sin mat förrän hon tittat på mig och fått ett "varsågod". Då har det blivit att hon förstått att "ögonkontakt leder till något bra" och oftare tar ögonkontakt när hon vill något.
Ibland under promenader går hon och tittar på mig. Då går jag och säger högt "Bra, duktig!" med hög, glad röst (som hon älskar). Ger inga leksaker eller något, mycket eftersom jag inte har med mig sådant på vanliga promenader, men jag ser till att alltid berömma ögonkontakten. När hon väl förstod att det var ögonkontakten jag ville åt så gick allt bättre.

Har du flera olika saker att berömma med så underlättar det massor (oavsett om ni ska träna ögonkontakt eller något annat).
Kasta leksaker, dragkamp, godis, lek med dig utan leksaker.. Det går säkert att komma på mer. Försök få hunden att uppskatta så mycket som möjligt. Ofta behöver man inte det "absolut superbästa som finns" för att komma någonstans. Sådant lämnar jag till de gånger hunden gör något riktigt superbra, belöningen motsvarar arbetet för belöningen ungefär.

jag har bara haft körkort i två år och har alltså kuskat runt på bussar och åkt med andra under flera år. det är lite bökigt men det går. hundarna lärde sig snabbt att slappna av och sova på bussen.

Det med maten kan jag prova. Men han lär nog titta mer på skålen än på mig, så vad ska jag göra för att få honom att titta på mig?

Jag har även annat jag kan berömma med. Precis det du gav exempel på.
Men som ute på promenaderna så räcker det med ett glatt berömm ord så fort han tittar på mig.
En fråga jag kom och tänka på nu. Räcker att han titta på mig, eller måste han titta mig i ögonen? För ibland kan jag ha svårt att se om han tittar mig ögonen, utan jag ser bara att han tittar på mig.
Kanske en dum fråga :D

Atlas har ju åkt buss förut men det va ett tag sen nu. Då skötte han sig riktigt bra och kopplade snabbt av.
Så själva bussåkandet är ingen fara i sig, det är mer den långa promenaden efter man hoppat av bussen för att komma till klubben som känns lite jobbig.

Det med maten kan jag prova. Men han lär nog titta mer på skålen än på mig, så vad ska jag göra för att få honom att titta på mig?

Jag har även annat jag kan berömma med. Precis det du gav exempel på.
Men som ute på promenaderna så räcker det med ett glatt berömm ord så fort han tittar på mig.
En fråga jag kom och tänka på nu. Räcker att han titta på mig, eller måste han titta mig i ögonen? För ibland kan jag ha svårt att se om han tittar mig ögonen, utan jag ser bara att han tittar på mig.
Kanske en dum fråga :D

Då väntar du, och hindrar honom från att gå fram till maten om han vill det. De flesta hundar (om de är matglada i alla fall) provar då på olika saker för att få komma fram till skålen och förr eller senare blir det att den tittar på dig för att undra vad tusan det är tänkt att den ska göra. Då kommer ett "varsågod".

Det finns säkert tusen olika sätt att göra på, men jag började i alla fall med att berömma bara hon tittade på mig, vartefter hon började göra det mer och mer så blev det mer som krävdes för att få beröm. Lite som med övriga lydnadssaker, jag börjar inte berömma hunden först när den klarat en 2 minuters platsliggning med mängder av störning, utan börjar på betydligt lättare nivå för att få hunden att förstå vad jag är ute efter ;)

Okej tack så jätte mycket för dina tips :bow:

Nu bli det övning av, haha. Så får vi se om vi gillar detta med lydnad:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 662
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 131
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka