Sv: Om lydnad

Nu bli det övning av, haha. Så får vi se om vi gillar detta med lydnad:D

:D

Hade någon sagt till mig för 2-3 år sedan att jag skulle ha minsta intresse av att träna lydnad hade jag skrattat högt åt dem. Jag såg det som meningslöst :p Sedan började jag träna lite med ena hunden för att det ingick i min utbildning och jag tror faktiskt att jag även skrev en tråd på buke där jag bad om tips och hjälp för att få MIG att tycka att det var kul med lydnadsträning. Sedan insåg jag att det var som många sa, att sätta upp mål för sig själv, se vilka framsteg man gör och att faktiskt arbeta tillsammans med sin hund är jävligt kul :D (det mesta folk gör med saluki annars är ju olika varianter av springtävlingar där hunden gör allt själv eller utställningar, där man bara ska stå och vara fin. allt annat än det var som en helt ny värld för mig)

hahaha, jag tycker lydnad verkar vara svårt. Men det ser kul ut och sen får man ju en väldigt lydig hund på köpet. Något som jag vill ha ^^
Men jag måste helt klart komma in i detta. Får in en vana och rutin att ha övningar med honom. Men det blir bättre sen när jag flyttat =)
Provade det med maten idag på morgonen. Atlas blev jätte snopen att jag inte tillät honom komma fram till skålen. Satte sig ner och tittade först på skålen, sen tittade han tillslut på mig med en blick som sa "Men matte, jag är faktiskt hungrig" Så sa jag "varsågod" men han satt kvar och tittade på skålen. Haha så jag fick stjuta fram skålen mot honom så han fattade att nu fick han äta.
Jag får nog först träna ordet "varsågod" innan jag börjar med den övingen ^^

Åh, jag har ju gått och blivit värsta lydnadsnörden nu ju :D
Har en dvärgpinscher på snart 2 år.

Såg min första lydnadstävling 29/11 2008 i Vännäs, och då tänkte jag att; "Shit så roligt de verkar ha tillsammans och så duktiga alla är! Jag vill också!"

Sen gick jag väl hemma nån månad och funderade på hur jag skulle börja, började klicka in apporten och fotposition på egen hand.
I januari gick jag en tävlingslydnadskurs som var jättenyttig!
Många nya tips o trix man hade nytta av.
Har faktiskt bara fått positiv respons från folk som tycker att det är coolt att tävla en lillhund i lydnad.

Sen dess har det flytit på, vi har tävlat fem ggr nu och fått vårt efterlängtade LP1 :)

Har några filmer, men jag prioriterar inte direkt filmandet, så det kommer alltid i slutet av ett träningspass då han inte är riktigt på G, så det är inte direkt topprestationer här:D

Vändningar på stället
http://www.youtube.com/watch?v=eCYRCepaoGw

Läggande under gång
http://www.youtube.com/watch?v=HgpHPRr9DCI&feature=channel

hahaha, jag tycker lydnad verkar vara svårt. Men det ser kul ut och sen får man ju en väldigt lydig hund på köpet. Något som jag vill ha ^^

Nja, allmänydnad och tävlingslydnad är inte riktigt samma sak, tävlingslydnad är mer dressyrkonster. En hysad allmänlydnad är snarare en förutsättning för att kunna träna och tävla lydnad.

Jämför med en dressyrhäst, den kan ju vara välutbildad och lyhörd när man rider, men i stallet kan den vara sur och bufflig eller vägra bli hämtad från hagen, det är liksom olika saker.

Delvis kl

Tack båda två:laugh:
Han är rätt duktig när han anstränger sig :D

Joo, många som tycker att han spatserar så roligt under fria följet :D

Han kommer från Kennel Blanco Pirata.
Gå in på deras sida o kika om du är sugen, de har kvar en hanvalp efter exakt samma kombination som Nixon;)

Hej!
Liite sent svar kanske.

Jag är också väldigt blyg att börja på kurser osv. En av anledningarna till att jag inte gått valpkurs med någon av mina hundar, haft två stycken. Jag hade dock tur, som hade en polare som hjälpte mej på hennes fritid. Hon hjälpte mej att lära in "hit". Och resterande saker, som fot, kollade jag mycket på youtube om. Provade mej fram och använde fantasin.

Vi hade också några mil till närmaste bruks, men jag använde en gräsplätt istället. Nu använder jag cykelbanorna här inne i stan, och skogen som hjälpmedel. Vill jag, så tar jag mej till bruks med buss. Och går sen den resterande biten, tar väl inte många minuter.

Använd fantasin =)

Nu när min tik kan lite mer och jag vet hur jag ska få henne intresserad av mej, istället för andra hundar eller nosande på marken, så har jag vågat mej på kurser. Hur löjlig man än ser ut eller låter så är det vad som funkar för din hund som gäller.

Och som någon annan skrivit innan, folk på nybörjar kurser har mer koll på sej själva och sin hund än andras misstag :)

Jag önskar dej och Atlas lycka till och hoppas att ni kommer komma iväg till någon brukshundsklubb.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 662
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 131
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka