Om man blivit lovad saker som inte hålls?

Noak

Trådstartare
Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen uppsägningstid har nämnts, inga åtaganden, allt skulle ingå.
Box, ut/insläpp grovfoder, strö, alla fodringar. En häst flyttar in i januari, blir lovad sällskap i hage. Två hästar till kommer och det visar sig att de inte vill ha i samma hage. Häst ett är en lugn valack har aldrig haft problem med andra hästar. Ett krav var att häst nr ett ska gå med sällskap, att grovfodret skulle vara hö var inga problem. Vad som blev var hösilage en 150 kg,s bal till en häst som var ensam några veckor. Sen blev samma häst ensam hela våren t om maj. Även fast det var sagt att det var viktigt att hästen fick sällskap.
Allt skulle ingå, men det blev ändrat så from 1 juni ska hyresgästerna ta alla stallpass varje helg (bara 3 hästar i stallet). Tillsynen över sommarbete var också lovat, men det ändrades också till att man helt fick se över hästarna själva från midsommar. Inget skulle ingå.
Häst ett blev lovad sällskap utifrån, det var många olika bud om vem/vilka som skulle komma, både till vinterhage och till sommarhage. En häst i sommarhage där den inte skulle se någon annan häst går inte.
Under hela maj påpekades det att om man inte fick in fler hästar i sommarhage så var häst ett tvungen att flytta, tydligt med det. Men hela tiden blev det lovat att "det ordnar sig". Nu är det dax för de andra två att gå till annan hage för att få lite gräs, vilket innebär att häst ett blir helt ensam. Så nu beslutade ägaren till häst ett att den måste flyttas.
Vad anser ni? Ska en uppsägningsmånad betalas? Hela maj har det nämnts att hästen flyttar OM det inte blir klart om någon mer häst kommer.
 
Jag tycker att hästögare 1blivit lurad och inte fått vad den betalat för. Plus varslat om uppsägning så nej, det borde inte behövas någon extra månadshyra. Isf borde ju någon form av ersättning för kontraktsbrott utgå ifrån stalluthyraren.
Men detta kommer troligtvis utmynna i bråk från stallägaren kanske tom oavsett om uppsägningshyran betalas. Been there. Man står sig slätt när villkoren ändras och man inte har något skrivet. Var beredd på att ägaren kommer bli sur över att "förväntad" stalltjänst uteblir även om betalning erläggs. Varit med om en kärring som blev helt rabiat för att hon skulle få se efter sina egna hästar under sommaren. Jag flyttade också för att hon ändrade villkoren lite som det passade henne och inget fanns skrivet.
 
Varför skriver folk inte kontrakt ?Ett tips är att ha det för vana!Då kan kontrakten förnyas med nya avtal o alla blir överens!!
Jag föredrar också kontrakt, men det här hade nog sina orsaker att det inte var något kontrakt. De ville ta in hästar under tiden deras egna var på annat ställe. Vilket också kom fram, att deras hästar kan komma hem till höst/vinter. Då hade ändå nuvarande inhysningar åkt ut. Falska förespeglingar så vad har nuvarande hyresgäster för skyldigheter?
 
Varför skriver folk inte kontrakt ?Ett tips är att ha det för vana!Då kan kontrakten förnyas med nya avtal o alla blir överens!!
Folk är alltid trevliga i inledningsskedet och så står man där och vill gärna ha platsen och personen vill inte skriva något utan pratar om handslag o att muntliga avtal är giltiga. Då blundar man och chansar och så hamnar man i soppan.
Fyra gånger har jag gått på den niten själv. Skönt med eget stall och slippa de bekymren!
 
Folk är alltid trevliga i inledningsskedet och så står man där och vill gärna ha platsen och personen vill inte skriva något utan pratar om handslag o att muntliga avtal är giltiga. Då blundar man och chansar och så hamnar man i soppan.
Fyra gånger har jag gått på den niten själv. Skönt med eget stall och slippa de bekymren!

Håller med. Allt är jättebra i början. De första stallen jag stod i hade inga kontrakt, och eftersom anledningarna till att jag flyttade därifrån inte hade med stallägaren att göra (första fallet att de helt enkelt behövde boxen själva, andra fallet att jag fick möjlighet att flytta hästarna till annan ort närmare stan när jag började gymnasiet och tredje för att det var konflikt med en annan inhyrd och jag orkade inte bråka med den personen). Sen hamnade vi i ett stall där saker som skulle ingått helt plötsligt inte längre gjorde det, där arbetsbördan las över mer och mer på de inhyrda och där stallägaren helt enkelt bara struntade i saker som de facto låg på hens bord och som en inhyrd absolut inte ska behöva göra. Där fanns inte heller något kontrakt, eftersom vi aldrig riktigt haft behov av det innan, men med tanke på alla turer hit och dit ville jag ha kontrakt på nästa ställe.

Det visade sig bli den värsta soppan av alltihop, eftersom jag lovades ett kontrakt som stallägaren sen "glömde" hemma hela tiden. Eftersom allt var guld och gröna skogar i början tjatade väl inte jag tillräckligt heller, och när smekmånaden sen var över och silkesvantarna åkte av så var stallägaren absolut inte intresserad av att skriva något utan tjatade bara om att det vi kommit överens om muntligt gällde (vilket hen själv ändrat x antal gånger).

Nu har jag för första gången kontrakt. Och det är underbart att ha svart på vitt vad vi kommit överens om. Sen kan vad som helst hända. När jag flyttade in hade vi möjlighet att köpa till vissa tjänster av en person i stallet som flyttat sina hästar nu. När hen flyttade fick vi börja sköta det kollektivt, vilket jag egentligen inte alls är något fan av. Men det kunde ändras med bara några omformuleringar i det ursprungliga kontraktet.
 
Har kontrakt inte skrivits så kan väl inte uppsägningsmånad finnas, lika lite som att deras löften infriats?

Jag hade flyttat direkt, inte betalat och om de opponerade sig så hade jag bett att få se kontraktet vi båda ska ha skrivit på.
 
Tack för svar, desto mer man har tänkt på det desto mer beslutsam blir man. Ägaren till hästen är alltså jag och jag flyttar hästen innan 1 juni. Har som sagt nämnt detta flera gånger om det inte ordnar sig och kommer en häst. Sen januari har jag varit på dem om hagsällskap då jag anser en häst mår bäst av det. Vilket jag blev lovad, även innan vi kom dit var det en självklarhet.
Det blev en diskussion om att jag måste betala en uppsägningsmånad, eftersom jag har aviserat det länge (tack för de orden Lovisaleonora) att om det inte kom en häst så skulle jag bli tvungen att flytta hästen. Jag blev nu hotad med att de skulle svartlista mig och skriva en skrivelse? om mig och hur jag hade "smitit", samt gå ut och varna andra stallägare: Rent förtal. Jag blir bara så ledsen.
 
Har inte läst svaren.. Men ni har ju inget kontrakt oavsett. Så jag hade bara flyttat om jag vore så missnöjd som dig. Extramånad hyra kan de glömma
.inga kontrakt inga krav på det :)
 
Tack för svar, desto mer man har tänkt på det desto mer beslutsam blir man. Ägaren till hästen är alltså jag och jag flyttar hästen innan 1 juni. Har som sagt nämnt detta flera gånger om det inte ordnar sig och kommer en häst. Sen januari har jag varit på dem om hagsällskap då jag anser en häst mår bäst av det. Vilket jag blev lovad, även innan vi kom dit var det en självklarhet.
Det blev en diskussion om att jag måste betala en uppsägningsmånad, eftersom jag har aviserat det länge (tack för de orden Lovisaleonora) att om det inte kom en häst så skulle jag bli tvungen att flytta hästen. Jag blev nu hotad med att de skulle svartlista mig och skriva en skrivelse? om mig och hur jag hade "smitit", samt gå ut och varna andra stallägare: Rent förtal. Jag blir bara så ledsen.
Äsh det där är ju bara larv alla kännee väl inte alla på det viset och hänga ut på nätet är nog inget du ska oroa dig för. Folk som gör så om en sån här sak gör bort sig själva bara.
Jag har slutat låta andra styra mig och ha makt över mina beslut.
Ge dom inte lillfingret ens
 
Tack för svar, desto mer man har tänkt på det desto mer beslutsam blir man. Ägaren till hästen är alltså jag och jag flyttar hästen innan 1 juni. Har som sagt nämnt detta flera gånger om det inte ordnar sig och kommer en häst. Sen januari har jag varit på dem om hagsällskap då jag anser en häst mår bäst av det. Vilket jag blev lovad, även innan vi kom dit var det en självklarhet.
Det blev en diskussion om att jag måste betala en uppsägningsmånad, eftersom jag har aviserat det länge (tack för de orden Lovisaleonora) att om det inte kom en häst så skulle jag bli tvungen att flytta hästen. Jag blev nu hotad med att de skulle svartlista mig och skriva en skrivelse? om mig och hur jag hade "smitit", samt gå ut och varna andra stallägare: Rent förtal. Jag blir bara så ledsen.

Om du nu vill vara mer korrekt så kan man väl anta att du sade upp dig/gav ultimatum före maj. Dvs du sa upp dig och flyttar 1 juni. Då måste man ju säga att uppsägningsmånaden är uppfylld.
Att betala en uppsägningsmånad om man inte står där är ju bara om man flyttar FÖRE uppsägningstiden har gått ut.
 
Exakt. Jag har märkt att när man har oroat sig för att någon person hotat med att sprida ut liknande rykten har det redan gått x antal rykten om person x och hens (o)förmåga att behålla sina inhyrda. Det brukar bara bita dem själva i svansen.
Ja precis, har fått höra att det har varit en annan som flyttade ut som "damen" inte kom överens med. Men denna "dam" som uttalade svartlistning ville aldrig mer ha hand om inhyrda, men tyvärr la hon sig i trots att hon skulle hålla sig borta från stallet.
 
Om du nu vill vara mer korrekt så kan man väl anta att du sade upp dig/gav ultimatum före maj. Dvs du sa upp dig och flyttar 1 juni. Då måste man ju säga att uppsägningsmånaden är uppfylld.
Att betala en uppsägningsmånad om man inte står där är ju bara om man flyttar FÖRE uppsägningstiden har gått ut.
Redan i april nämnde jag det då det varskoddes om förändringar efter 1 juni. Vi skulle sköta helgpass själva vilket inte var sagt från början. Det var fullservice. Men, sånt kan ju förändras av olika orsaker. Men då är det vi som kan besluta om man vill vara kvar.
Jag stod på ett ställe som skulle byta stallansvarig, vi hade kontrakt. Alla blev uppsagda, vi hade tid på oss. Ville vi stå kvar så fick vi skriva på nya kontrakt. Det är schysst och enligt regler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp