Om man skulle köpa ett föl?

Intressant, hamnade i diskussion med en kompis som köpt ett 9 månaders? föl, som bara går ihop med hens gamla valack på 21 år. Kommenterade på detta, men "det va minsann inga problem, och fölet trivs etc." när jag kommenterade om dom inte borde skaffa jämnårigt sällskap. Tycker det är så märkligt hur folk tänker, särskilt folk som man tycker om annars, men har så jäkla märklig inställning till hästar. Jag anser ju att sällskap av lek kompisar är ett måste för alla föl.
Senaste fölet jag köpte gick först med mitt ena sto, de lekte jättemycket varje dag ihop trots att hon är i vuxen ålder. Sen fick han gå med en jämnårig under sommarhalvåret. Aldrig märkt att han verkar sakna något. Håller dock med om att det såklart är optimalt om man kan ha jämnåriga under längre tid.
 
Senaste fölet jag köpte gick först med mitt ena sto, de lekte jättemycket varje dag ihop trots att hon är i vuxen ålder. Sen fick han gå med en jämnårig under sommarhalvåret. Aldrig märkt att han verkar sakna något. Håller dock med om att det såklart är optimalt om man kan ha jämnåriga under längre tid.
Ja här är dock inget sällskap planerad alls, inte ens till sommar. Plus jag vet den äldre hästen inte lekar alls. Så fölet har ingen möjlighet för lek och bus.
 
Angående detta med föl och lek. Jag tog hem min när han var 7 månader och då hade han gått med en jämgammal syster/kusin i stoflock. I sin nya flock hade han två kompisar som var ett år äldre som han lekte mycket med, samt en snäll lekfarbror som mentor. Upplevde att den övergången funkade väldigt bra för honom, han fick busa och röja med dom andra ynglingarna men blev dom för tuffa mot honom kom lekfarbrorn och sa ifrån.

Sen blev vi tvungna att flytta och han blev utan jämnåriga kompisar på nya stället. Det funkade helt ok så länge dom vuxna ställde upp på lite lek ibland, men jag tror ändå inte att det blir riktigt samma grej som att leka med en jämnårig. Tänker att det är lite som med människobarn, en vuxen kan duga i brist på jämnåriga lekkamrater men det blir aldrig riktigt samma sak. Så nu har vi flyttat igen (förhoppningsvis för sista gången på väldigt, väldigt länge) och han har fått en jämnårig kompis igen. Känner av att han känns mer chill och mindre dampig i den vardagliga hanteringen.

Postar en liten video på hur "pappa"/lekfarbror/fritidsledare Norlie (11 år) går "all in" i brottningsmatchen. Inte alla vuxna individer som är så sugna på det dock 😜

 
Hur gör man då med jämnåriga kompisar? Skaffar man små inackorderingar? Man kan ju inte köpa flera föl som sällskap 😅 OBS genuin fråga 🤓
Jo det kan man :o
Vi hade ett ensamt hingstföl i en årskull så vi köpte en kompis. Sedan skadades mitt föl så illa att vi fick ta bort honom och köpte en kompis till kompisen.

Andra bekanta har köpt en billig unge av någon annan ras. Alternativt ackorderat in den hos nån seriös med en lika ensam hingstunge.

Huvudsaken är att ett hingstföl framförallt få gå med likadana. Viktigt även för ston men superviktigt för hingstarna. :)
 
Jo det kan man :o
Vi hade ett ensamt hingstföl i en årskull så vi köpte en kompis. Sedan skadades mitt föl så illa att vi fick ta bort honom och köpte en kompis till kompisen.

Andra bekanta har köpt en billig unge av någon annan ras. Alternativt ackorderat in den hos nån seriös med en lika ensam hingstunge.

Huvudsaken är att ett hingstföl framförallt få gå med likadana. Viktigt även för ston men superviktigt för hingstarna. :)
Intygar att man kan (och - anser jag - bör) detta.

C361FDFF-0421-4706-8D3C-92C81873D4E2.jpeg
 
En kompis att härja med, oavsett ålder gör hästen hållbarare. Fysiskt jätteviktigt. Och hästen är ett flockdjur vilket är patetiskt att vi hästmänniskor verkar vilja förneka i stor utsträckning. Flockfostran av den unga hästen ger också friskare djur.
 
Jag hade velat veta föräldradjurens mentalitet. Cool, hetsig osv. OCH som snål mockningsnörd, hur ser det ut i märrens box? Grisiga märrar ger grisiga avkommor. Blir mååånga timmar och många tusenlappar extra i strö på några år. Vet en märr som högg sitt föl rejält vid diandet. Hon hade själv bara ett och ett halvt öra, hennes mamma hade bitit henne så illa, sånt beteende nedärvs nämligen.
 
Intressant, hamnade i diskussion med en kompis som köpt ett 9 månaders? föl, som bara går ihop med hens gamla valack på 21 år. Kommenterade på detta, men "det va minsann inga problem, och fölet trivs etc." när jag kommenterade om dom inte borde skaffa jämnårigt sällskap. Tycker det är så märkligt hur folk tänker, särskilt folk som man tycker om annars, men har så jäkla märklig inställning till hästar. Jag anser ju att sällskap av lek kompisar är ett måste för alla föl.

Jag känner en häst som fick det livet, flyttade som 8-månaders till boxstall med en gammal valack som hagkompis i grusrutan.

Det blir inte bra, varken för hästen, människorna runtom, och hästens framtida hagkompisar. Hästen lärde sig inte grundläggande hästsaker och hästspråk, snubblig och klumpig bulldozer, hen beter sig som ett föl i många avseenden (som att hen aldrig blev äldre än 8 månader) och jag skulle själv aldrig våga köpa en unghäst som inte rört sig tillräckligt under uppväxten.

Jag tycker det borde finnas med i våra djurskyddsföreskrifter för häst, att föl/unghästar ska hållas på mycket stora ytor tillsammans med minst 1 jämnårig och minst 1 vuxen.
 
Jag känner en häst som fick det livet, flyttade som 8-månaders till boxstall med en gammal valack som hagkompis i grusrutan.

Det blir inte bra, varken för hästen, människorna runtom, och hästens framtida hagkompisar. Hästen lärde sig inte grundläggande hästsaker och hästspråk, snubblig och klumpig bulldozer, hen beter sig som ett föl i många avseenden (som att hen aldrig blev äldre än 8 månader) och jag skulle själv aldrig våga köpa en unghäst som inte rört sig tillräckligt under uppväxten.

Jag tycker det borde finnas med i våra djurskyddsföreskrifter för häst, att föl/unghästar ska hållas på mycket stora ytor tillsammans med minst 1 jämnårig och minst 1 vuxen.
Jag tror denna hästen kommer bli en bulldozer med. Visar redan dessa tendenser och får aldrig leka av sig. Jag fattar inte hur folk tänker ibland. Vissa personer som saknar kunskap om hästar, men ändå beter sig som dom vet allt. Synd att jag tycker om personen, men denna vägrar att lyssna. Jag tycker som dig det borde vara lag på jämnårigt sällskap. En annan sak vore att den andra hästen är gammal och har haft senskador, som upptäcktes på kliniken, vartpå dom aldrig åkte på återbesök utan "hästen är pigg och glad och inte halt längre, så det behövs inte". :crazy: Nu rids det på som vanligt.
 
Jag känner en häst som fick det livet, flyttade som 8-månaders till boxstall med en gammal valack som hagkompis i grusrutan.

Det blir inte bra, varken för hästen, människorna runtom, och hästens framtida hagkompisar. Hästen lärde sig inte grundläggande hästsaker och hästspråk, snubblig och klumpig bulldozer, hen beter sig som ett föl i många avseenden (som att hen aldrig blev äldre än 8 månader) och jag skulle själv aldrig våga köpa en unghäst som inte rört sig tillräckligt under uppväxten.

Jag tycker det borde finnas med i våra djurskyddsföreskrifter för häst, att föl/unghästar ska hållas på mycket stora ytor tillsammans med minst 1 jämnårig och minst 1 vuxen.
Vi har en 5-årig lusitano på stallet som inte haft hagkompis (i den mån han gått i hage) från avskiljning tills han kom till Sverige typ. Han är hemsk,ingen vill låta sin häst gå med honom. Han kan inte kommunicera. Han fick gå med 21-åringen i somras och jag kunde inte gå ut i hagen för att hämta den utan att ha långpisk med mig :(
 
Vi har en 5-årig lusitano på stallet som inte haft hagkompis (i den mån han gått i hage) från avskiljning tills han kom till Sverige typ. Han är hemsk,ingen vill låta sin häst gå med honom. Han kan inte kommunicera. Han fick gå med 21-åringen i somras och jag kunde inte gå ut i hagen för att hämta den utan att ha långpisk med mig :(
Oj, det är ju ovanligt! I Portugal går ju oftast unghästarna i flock tills de är drygt tre och tas in för att ridas in.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 687
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: aiquen
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: valley
·
Ridning I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp