Bukefalos 28 år!

Om någon orkar läsa.

fejko

Trådstartare
Vad ska jag göra?

Är det någon som är haj på det där med civilrätt som kan hjälpa mig?

Jag är villig att gå med på en kompromiss men köparen vill inte ens diskutera saken.

Hö-affärer:

Den 8/10 fick NN 40 st hösilage-balar levererade hemma hos sig. Han tyckte då att balarna verkade lättare än de 300-400 kg jag angivit (ca vikt) och han skulle återkomma när han kontrollvägt dessa om han hade klagomål. NN hade tidigare tagit en bal på prov och konstaterat att denna hade bra hygienisk kvalitet.

Den 18/10 skickar jag en faktura på beloppet 6150 kr som han ombeds betala inom 14 dagar. Jag hör inte ett ljud förrän jag ringer själv den 19/11 och undrar varför han inte betalat. Han svarar då att många balar varit mögliga och att han inte vill betala.

Den 20/11 åker jag på inspektion. Vi konstaterar att NN använt 16 av balarna han säger att en bal varit helt möglig så att han fått kasta den samt att det varit skador på en del andra balar. Han visar också fyra balar med hål i (hål som inte funnits hemma hos mig). Han påstår också att balarna inte väger 300-400 kg utan 200 kg. Han erbjuder sig att betala 50 kr per bal mot de 150 kr som var satt som pris från början. Han vägrar diskutera saken och springer iväg. När vi frågar varför han inte hört av sig svarar han att ”han är inte där för att bli förhörd”.
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Hej

Tråkigt att behöva säga det men det är nog kontant betalning vid leverans som gäller framöver...
Du sitter ju i en omöjlig sits där ord står mot ord, han säger att balarna var skadade vid leverans och du säger att det inte är så. Det går ju aldrig att bevisa i efterhand. Vikten däremot den går ju att kontrollera men om han har balarna och inte vill medverka till kontrollvägning så blir det ju inte lätt det heller...

Det kostar dessutom förmodligen mer att försöka driva in skulden än vad själva skulden är. Man kan ju alltid skicka påminnelse och kravbrev men det är ju knappast lönt att ta det via någon inkassofirma p g a dyra omkostnader.

Folk är lusfräcka och man måste tydligen helgardera sig...
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Går det inte att väga tillsammans på något sätt.Jag menar det är ju inte lite som skiljer.
Sedan ska NN betala de han använt och de som är kvar och är hela,solklart.Sen får ni väl reda ut vart de trasiga gått sönder och kanske dela.
Om NN inte vill prata eller ens försöka komma överens så skulle jag lämna allt till kronofogden.Jag kan inte se hur du skulle kunna göra annars.

Hoppas det löser sig.

// Åsa
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Tänk på att skriva på fakturaor hädanefter "Klagomål på fakturan eller varan skall vara säljaren tillhanda inom 8 dagar"
Då har du en chans att komma tillrätta med saker och ting.
Varför klagade han inte direkt? Vem skötte leveransen? Vem lastade av? Jag tror att du rättsligt har rätt ändå. Om JAG köper en vara mot faktura är det t.o.m JAG som ansvarar för att fakturan anländer till mig, det är inte säljarens uppgift. I och med att säljaren skickat fakturan så är det jag som är skyldig att se till att posten sköter sitt så att jag får fakturan. Helsjukt egentligen men så är det.
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Men om köparen varken bestridit fakturan eller reklamerat omedelbart vid fel på varan är det väl bara att lämna fakturan till indrivning???

Slå en signal till kronofogden så borde du kunna få riktiga råd!
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Lena_B skrev:
Men om köparen varken bestridit fakturan eller reklamerat omedelbart vid fel på varan är det väl bara att lämna fakturan till indrivning???

Slå en signal till kronofogden så borde du kunna få riktiga råd!

Nu har jag slagit en signal till kronofogden.

NN har två skulder:

4131 till CSN
5762 till Brottsoffermyndigheten

Jag kan lämna det för indrivning kostar 300, sedan går det till utmätning (kostar mellan 800 och 1000 kr) om han bestrider kan ärendet hamna i tingsrätten och då vet man inte riktigt vad det blir av det. Normalt sätt ska gäldenären betala men om han inte har pengar får jag betala i stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Om någon orkar läsa.

En sak tycker jag är självklar: Han kan inte bestrida kostnaden för de balar han redan använt!
 
Sv: Om någon orkar läsa.

TomasN skrev:
En sak tycker jag är självklar: Han kan inte bestrida kostnaden för de balar han redan använt!

Men tyvärr kan jag nog inget göra. Eftersom han redan har skulder för indrivning lär jag inte få något utan riskerar tom att få betala indrivningskostnaden. Sedan är det ju tveksamt om man vill bråka med en person som har skulder till Brottsoffermyndigheten :crazy:

Men jag har nog lärt mig en dyr läxa, att aldrig, aldrig mer sälja på faktura.
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Aningens off topic.. :angel:

Vi betalar alltid vårt hö kontant vid leverans. Bonden har då med sig ett kvitto från Lantmännen där han har varit och vägt lasset så vi vet exakt hur många kilo hö vi får(löspressat). (Förutsatt att vi litar på att kvittot kommer från det lasset som vi verkligen får.. ;) ) Det har fungerat jättebra de senaste 5 åren. Men om man inte har nån sån station för vägning i närheten så kanske det blir lite svårare...

Hoppas det löser sig på nåt sätt för dig!!
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Lånar knapp

1 det var sista lasset denne köpt.
2 vid leverans varför inte gå igenom alla balarna för att se ev. skador på dom.
3 mögliga balar reklameras om inte säljare tror på köpare så måste balarna kunna uppvisas.
4 kontant vid leverans.
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Ge dig INTE!

Driv in pengarna. Och leverera aldrig mer till denna person utan att saken är reglerad och förskottsbetalning görs.

Ju fler som sätter åt en enskild person med indrivningsärenden, desto svårare får denna person att "lura" företag!

Men eftersom han redan har indrivningsärenden mot sig så kan det eventuellt bli svårt. Inkasso kanske är onödigt att betala för....

Men kronofogden kan ju alltid mäta ut samtligt användbart foder på platsen hos NN...

Eller så skickar du Baltic Inkasso på honom :-), med rysktalande pumpade indrivare. De hade fått klagomål på att deras indrivare inte talade svenska, men deras kommentar var att det behövs inte, när vi kommer vet man PRECIS vad det gäller ändå......
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Jag hade nog lagt det på hyllan för har han anmärkningar förut så är det nästan omöjligt att gå vidare, de skulder han har innan går före dina förehavanden och jag lovar det kan ta tid.....och allt kommer bara att ta en massa kraft och tid från dig....
ledsen för din skull men hitta andra köpare
Och begär att de betalar .............håller med ovanstående i den sista meningen......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om någon orkar läsa.

Finns det någon möjlighet att hämta tillbaka de resterande balarna?
Han ska inte använda de om han inte har betalat, tycker jag!

Inte kul sits du har hamnat i! :(
 
Sv: Om någon orkar läsa.

Tror att du får ta denna förlusten och lära av läxan att inte vara godtrogen.....utan att du grämer dig...huvudsaken att du vet att du gör rätt för dig i din tanke....annars blir man nipprig..
Tyvärr ett tråkigt samhälle......att behöva bli så, men kämpa på, en del förluster får man ta, som tyvärr de andra kunderna får betala för.....vi då...
Kramiz
Förskottsbetalning ...basta...och förklara varför till nästa kund utan att han/hon missuppfattar dig
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 407
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp