om nattliga störningar på landet

Jag känner ett par som kör dessa flismaskiner och ja, de vet om att de för ett jäkla oljud och iaf dessa två brukar därför undvika att köra på dåliga tider nära bebyggelse.
Frågan är om ditt hus ligger väl synligt från flisningen? Kan de bara ha missat det? Om inte annat hade jag gått dit och snackat med dem och frågat om de nödvändigtvis måste köra på natten och om svaret är ja, då hade jag frågat lite fint hur många dygn det rör sig om samt ev vem som är uppdragsgivare och då gått den vägen.

Det finns ju flishuggar som stationeras en tid på tex flisterminaler och så finns det flishuggar monterade på lastbil som åker runt mest hela tiden. Är det en bilmonterad hugg och högen som ska flisas inte är helt enorm så blir du nog rätt snabbt av med problemet...
 
Det gör det ju väldigt svårt för många människor att utföra sina jobb, 07 är ju ändå ganska sent på morgonen. Har full förståelse för att bönderna börjar klockan 05 eller vägarbetet utanför drar igång 06 eller att sopbilen kommer någon gång då också.

När jag jobbade bland annat med att ta emot frågor för gatuenheten i en kommun var det en gång en dam som ringde och undrade om vi verkligen behövde gå ut och snöröja klockan tre på natten "för då sover ju folk". Medan de flesta andra klagomål handlade om att inte allt var klart och färdigröjt vid 6-7 när de flesta åkte till jobbet.

Som svar på TS så tycker jag att såklart ska man inte behöva stå ut med vad som helst, speciellt inte nattetid, men har man bosatt sig på landet (eller för den del ovanför en nattklubb, bredvid en järnväg eller liknande) tycker jag att man kan visa viss förståelse för oljud nån gång ibland, men kör flismaskinen nattetid flera nätter i rad hade jag också börjat störa mig!

Jag tänker att "bör undvikas" är lite i generella termer, att folk ibland måste utföra arbete på andra tider av olika anledningar kan ju hända.
 
När man väljer att bosätta sig på landet, så ingår det att man får acceptera en del störningar. Det luktar när flytgödsel sprids på åkrarna, det låter när skulltorkar körs dygnet runt i samband med höskörden och allehanda maskiner tar plats och låter när markerna ska skötas. Det ingår in konceptet "bo på landet" att stå ut med detta.
Men finns det något som reglerar "hur mycket" störningar man behöver stå ut med? Är det bara att bita ihop och svälja alla störningar oavsett tidpunkt på dygnet bara för att man bor på landet? Eller har vi landsbygdsbor också rätt att gnälla vid vissa tillfällen?

Det som har väckt min fundering är att jag vaknade före kl 4 i natt och inte lyckades somna om, mycket pga att det stor en flismaskin och jobbade på grannens markväg, relativt nära vårt hus. Och jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är sånt man får stå ut med när man bor på landet, eller om det faktiskt borde finnas begränsningar för vilka tider på dygnet det är okej att köra flismaskiner i närheten av bostäder.
Jag står verkligen ut med det mesta, men det är få maskiner som för så mycket oväsen som just stora exemplar av flismaskiner. Och just nu, med alldeles för lite sömn på kontot, är toleransnivån rätt låg... 😜 (så jag är glad att vara distans-student utan tider att passa idag, så nu ska jag göra ett nytt försök att fylla på sömnkontot lite 😴😴)
Just skogsmaskiner går inte allt för sällan skift (maken är fd skogsmaskinsförare, kört både flismaskin, skördare och skotare)
De går i princip dygnet runt mkt pga lastbils/containerleveranser och pressad bransch så det får man nog snällt ta när man bor på landet, fördelen är att det är snabbt överstökat i och med att de kör så intensivt.
 
Jag tänker att "bör undvikas" är lite i generella termer, att folk ibland måste utföra arbete på andra tider av olika anledningar kan ju hända.

Ja förstås, men jag tyckte ändå att 07 lät sent. Jag skulle inte reagera på om någon här började jobba runt 5-6 överhuvudtaget, det känns som en helt okej tid när man bor på landet oavsett och inte alls som en "mitt i natten"-tid som bör undvikas.
 
Just skogsmaskiner går inte allt för sällan skift (maken är fd skogsmaskinsförare, kört både flismaskin, skördare och skotare)
De går i princip dygnet runt mkt pga lastbils/containerleveranser och pressad bransch så det får man nog snällt ta när man bor på landet, fördelen är att det är snabbt överstökat i och med att de kör så intensivt.
Håller med.
Skogsmaskiner som inte går i skift, går ju dessutom oftast på nätterna på sommartid, för att risken att antända bränder är lägre efter att daggen lagt sig.
Vet många som kör på natten pga det.
Om maskinerna kör på en sten och det blir en gnista, så kan det räcka för att man får ringa brandkåren.

Jag stör mig inte på det, är kort tid.
Samma sak med spannmålstorkarna. De måste ju gå för att spannmålen inte ska bli förstört.

Däremot stör jag ihjäl mig på en fläkt, som låter som ett spöke, från en industri. Den går dygnet runt och hörs över en kilometer fågelvägen. Speciellt vintertid när det är vindstilla. Är en fläkt till deras värmeanläggning.
Då är det öronproppar som gäller.
 
Jag jobbar på ett företag som ligger på landet. Vet att det finns ett tidsspan som det ska vara tyst. För att inte störa grannar.
 
Låter irriterande. Snöplogning kan jag stå ut med. Skulle vara skönt att höra snöplogen tidigt i morgon bitti.
Jag har bara vårens fågelkvitter tidig morgon och uggle hoande sen kväll som stör. Nog så irriterande när man vill sova med öppet fönster.
 
Jag har rätt stort överseende med "jobb-ljud".
Dock blir jag skapligt irriterad över att ha fått en verksamhet inpå knuten som flyttar containrar, kör bergkross etc 7 dagar i veckan och på alla möjliga tider.

Det som irriterar på allvar är en granne i en villa (alltså inte ett hus på en gård utan bara ett hus) som kör discomusik hela dagarna på sommaren. De har pool och jag antar att det är för att underhålla när de är vid poolen. Jag är inget fan av disco och ljudet hörs låååångt.

Om grannens nöt står och brölar, eller någon kör en hötork så stör det mig inte det minsta. Det är dessutom väldig övergående och jag vet varför det låter.
 
Ja förstås, men jag tyckte ändå att 07 lät sent. Jag skulle inte reagera på om någon här började jobba runt 5-6 överhuvudtaget, det känns som en helt okej tid när man bor på landet oavsett och inte alls som en "mitt i natten"-tid som bör undvikas.

Det hänger väl också på ljudnivån, tänker jag. Själv bor jag i stan med gamla fönster som håller på att trilla isär så det sker ingenting på hela Kungsholmen som inte hörs in till mitt sovrum, känns det som ibland. Att det körs trafik, skottas snö, delas ut tidningar mm. tillhör det vanliga bruset här. Däremot skulle jag inte uppskatta om någon började bila i marken utanför fönstret kl. 4.

Jag bor inte på landet så jag vet inte vilka ljud som eventuellt tillkommer med de verksamheter som drivs där ute, men skulle gissa att det även där finns någon form av nivå på vilka ljud som stör mycket och vilka ljud som bara.. hörs.
 
Ljudnivån spelar roll för hur störande ett ljud upplevs, men betydligt mindre roll än vad man kan tro. Andra faktorer spelar in mycket starkare; en mindre flistugg, motorsåg eller vinkelslip med ett intermittent och skarpt ljud kan t ex upplevas som avsevärt mycket mer störande än ett konstant ljud från en höfläkt trots att fläkten rent objektivt ljuder starkare.
 
Tack för alla svar!
Efter att ha fyllt på sömnkontot är toleransnivån lite högre... :p
Frågeställningen var egentligen mest tänkt som en generell fundering runt vad man "måste tåla när man bor på landet" och om det faktiskt finns sånt som är förbi gränsen för vad man inte ska behöva stå ut med.
De stod inte tillräckligt nära oss för att ljudet skulle väcka mig, men nära nog för att ljudet skulle störa mig i försöken att somna om. (men så började maken snarka intill mig i sängen och det lät ju ännu värre.. :arghh::laugh:) Jag uppskattar avståndet mellan flismaskinen och vårt hus till ca 200-250 m och med huvudsakligen åkermark och "gles trädsamling" mellan. Det finns ytterligare 3 bebodda hus inom ungefär samma avstånd, åt olika håll. (bara huset på gården som markvägen tillhör som inte är bebott, det används som fritidshus)
 
När man väljer att bosätta sig på landet, så ingår det att man får acceptera en del störningar. Det luktar när flytgödsel sprids på åkrarna, det låter när skulltorkar körs dygnet runt i samband med höskörden och allehanda maskiner tar plats och låter när markerna ska skötas. Det ingår in konceptet "bo på landet" att stå ut med detta.
Men finns det något som reglerar "hur mycket" störningar man behöver stå ut med? Är det bara att bita ihop och svälja alla störningar oavsett tidpunkt på dygnet bara för att man bor på landet? Eller har vi landsbygdsbor också rätt att gnälla vid vissa tillfällen?

Det som har väckt min fundering är att jag vaknade före kl 4 i natt och inte lyckades somna om, mycket pga att det stor en flismaskin och jobbade på grannens markväg, relativt nära vårt hus. Och jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är sånt man får stå ut med när man bor på landet, eller om det faktiskt borde finnas begränsningar för vilka tider på dygnet det är okej att köra flismaskiner i närheten av bostäder.
Jag står verkligen ut med det mesta, men det är få maskiner som för så mycket oväsen som just stora exemplar av flismaskiner. Och just nu, med alldeles för lite sömn på kontot, är toleransnivån rätt låg... 😜 (så jag är glad att vara distans-student utan tider att passa idag, så nu ska jag göra ett nytt försök att fylla på sömnkontot lite 😴😴)
Det störde mig REJÄLT när någon hade ställt en flismaskin tvärs över vägen en morgon när jag skulle till jobbet. Fick köra andra hållet och blev försenad. Hade varit rätt bra att veta om detta i förväg. Man förväntar sig inte en blockerad väg vid kl 7:30.... :cautious:
 
Det störde mig REJÄLT när någon hade ställt en flismaskin tvärs över vägen en morgon när jag skulle till jobbet. Fick köra andra hållet och blev försenad. Hade varit rätt bra att veta om detta i förväg. Man förväntar sig inte en blockerad väg vid kl 7:30.... :cautious:
ja alltså, just flismaskin har jag inte fastnat bakom, men det har ju hänt mer än en gång att man blivit stående bakom en timmerbil som lastar. Det skulle ta lika lång tid att vända och köra andra hållet som att vänta till de är klara. Just det blir jag inte upprörd över, mest bara trött på...
 
Tillfälliga störningar typ flismaskin (men jösses vad de låter!) har jag stort överseende med.

Och höfläktar men det är nog för att det är Öland och barndomen för mig. 😍
 
ja alltså, just flismaskin har jag inte fastnat bakom, men det har ju hänt mer än en gång att man blivit stående bakom en timmerbil som lastar. Det skulle ta lika lång tid att vända och köra andra hållet som att vänta till de är klara. Just det blir jag inte upprörd över, mest bara trött på...

Ja här är all skog nästan lika gammal (pga storm) och avverkningen pågår liksom överallt hela tiden och så verkar den som avverkar välja kurvigaste stället att lägga timret på så man kan inte köra förbi. 🤷‍♀️
 
Tillfälliga störningar typ flismaskin (men jösses vad de låter!) har jag stort överseende med.
Även nattetid?
Och höfläktar men det är nog för att det är Öland och barndomen för mig. 😍
höfläktar stör mig inte ett dugg, det är ett monotont, sövande ljud
Ja här är all skog nästan lika gammal (pga storm) och avverkningen pågår liksom överallt hela tiden och så verkar den som avverkar välja kurvigaste stället att lägga timret på så man kan inte köra förbi. 🤷‍♀️
Köra förbi? Finns inte på kartan där jag bor... (gammalt foto)
1615394179922.png
 
Just skogsmaskiner går inte allt för sällan skift (maken är fd skogsmaskinsförare, kört både flismaskin, skördare och skotare)
De går i princip dygnet runt mkt pga lastbils/containerleveranser och pressad bransch så det får man nog snällt ta när man bor på landet, fördelen är att det är snabbt överstökat i och med att de kör så intensivt.

Jag håller med, vad gör det, några dagars flisning på ob tider? känner flera skogsmaskinkörare där flera slutat för det är så många som skäller ut dem.
 
Även nattetid?

höfläktar stör mig inte ett dugg, det är ett monotont, sövande ljud

Köra förbi? Finns inte på kartan där jag bor... (gammalt foto)
Visa bifogad fil 65996

Ja även nattetid men det hänger säkert samman med att jag inte är så lättstörd när jag sover eller är trött utan somnar ändå (om inte barnet låter men det är ju ngt annat).

Här är det tillräckligt brett för att köra förbi :D

Är uppvuxen i förorten bredvid tunnelbanan, mitt emot en ambulansstation och utryckningsväg för en brandstation så kanske är härdad. 😂
 
Jag håller med, vad gör det, några dagars flisning på ob tider?
om man är beroende av att få sin sömn kan det göra hur mycket som helst
Det är ju inte heller så att man blir förvarnad om vilka dagar/nätter de kommer vara där och jobba, så att man kan förbereda med sömntabletter och ljuddämpning. Inte ens om det är ens egna flishögar som ska tas omhand...
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 967
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp