Ta reda på om man är stadsbo eller lantis

makarontanten

Trådstartare
Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min trygga tvårumslägenhet ganska centralt i en större stad?

Det har dykt upp ett sött litet rött hus med vita knutar, 4 rum och kök som hyrs ut för ungefär samma peng jag betalar för min lägenhet idag. Huset ligger ca 2,5 mil från där jag bor, och jag kommer ha ca 3,5 mil enkel resa till jobbet, så gott som inga bussförbindelser om man inte räknar någon enstaka buss dagligen.

Jag har försökt väga in för och nackdelar och det mesta är fördelar. Jag älskar landet, jag älskar skogen, jag gillar att påta i trädgården, jag älskar att bara vara ute, jag älskar att grilla, plocka svamp, sola, äta ute, dricka kaffe ute. Jag älskar fågelkvitter istället för bilar och tåg, jag kan bli oerhört stressad och irriterad i stan på att det alltid finns folk omkring mig, att jag, som jobbar natt alltid blir väckt på dagarna av maskiner, ljud, folk. Att sällan kunna krypa in i mitt bo för att bara vara, då folk finns överallt. Att inte ens kunna ta en kaffe på balkongen utan att grannar ska stanna och prata vareviga dag. Jag älskar djur, har en hund som skulle må gott med naturen, med en trädgård, med en lugnare miljö.

Så varför tvekar jag? Det finns några saker som gör mig livrädd. Dels är jag rädd att bli för ensam, jag är ju ändå van att ha folk omkring mig och är ganska social trots allt. Sen är det ju så att bostadsmarknaden är helt åt helvete här i stan. Säger jag upp min lägenhet, kommer det blir supersvårt, om inte omöjligt att få en ny OM jag skulle vilja tillbaks. Sen har vi det där praktiska med att skotta snö, klippa gräs, ja det kanske inte är så kul? Och det sista är ekonomin. Jag kommer inte ha några problem att betala mina räkningar, mina bensinkostnader mm, men jag har heller inte överflöd av pengar. Detta innebär att jag är orolig för att tex bilen ( som är gammal, men i bra skick) kommer gå sönder, och där kommer jag stå utan att kunna ta mig till jobbet och liknande.Jag har inte råd att köpa ny bil. Har också många vänner i stan som är utan bil och körkort, det kommer alltid få vara jag som åker för att ses, jag som kommer få köra och ja, tanken att bo på landet är ju också att få umgås, grilla och mysa på landet med mina vänner och deras djur i en behagligare miljö än stan. Det kommer bli svårare och besvärligare ( med hund och just att bo avlägset) att tex kunna vara med på jobbets AW, att bara ta en öl på en uteservering, att träffas på en snabb fika, att bara ta en kort rastrunda med hunden med vännen tre hus bort med hund. Ja att umgås lite spontant sådär är ju trevligt för det mesta. Livet begränsas en del av att bo på landet på andra plan, när man är van vid att bo nära allt.

Så hur resonerar ni? I min sits, hur hade ni gjort? Är ni lika fega som jag och inte vågar ta steget, att satsa på möjligheten utan att bara se svårigheter?
 
Ska tillägga att jag alltid velat ut på landet, men aldrig tagit steget. Drömmen har vart sommarstuga, men ingen ekonomi att köpa någon. Det hade vart det ultimata, landet på sommaren, stan på vintern. Ska också tillägga att det inte är säkert att just detta hus står till mitt förfogande om jag väl bestämmer mig, men det dyker ju upp liknande med jämna mellanrum, så tankarna har funnits innan och kommer fortsätta snurra om och när, när nästa lilla stuga, torp, hus dyker upp i närheten.
 
Jag är visserligen bra på att se svårigheter.. men jag är själv en lantis i hjärtat.

För mig var stadsboendet något jag trodde jag skulle trivas prima med.
Det visade sig att jag desperat letade mark att odla på, ändå hamnade i skogen på promenader och till slut led oerhört av att vara utanför hemmet så fort jag öppnade dörren ut i trapphuset. Jag ville ha jord, stenar, träd som var MINA och hemma.

Jag köpte hus och flyttade ut på landet, och visst är det bilresor, men annat är billigare.
För min del blev det så att stugan är billigare att driva runt - inkl lån - än att betala hyra i stan. I stan hade jag en tvåa och nu har jag ett fyrarumshus att bo i, plus ett skapligt nytt gästhus om ett rum och kök.

Att gå miste om närhet till vänner, kultur och uteliv är visserligen en nackdel. Men den går att hjälpa upp med lite god planering. :D
 
Har du inte en ordentlig buffert hade jag nog inte vågat när bussförbindelserna är så pass dåliga.
Om du är rädd för att bli ensam kanske du borde kika efter ett hus som ligger i lite närmare anslutning till grannar.

Du kanske skulle kika efter ett hus som hyrs ut under en begränsad tid, och hyra ut lägenheten i andra hand under tiden? Så får du ju känna på hur det känns att vara "lantisbo". :)
 
Ja det är ju det med ekonomin... Nu har jag förvisso en pappa som skulle hjälpa mig i kris, men det är ju inte kul att känna av det beroendet och kanske skuldsätta sig till honom heller. Jag håller naturligtvis lite utkik på andra håll runt omkring, och det dyker upp lite då och då, men inte riktigt så billigt som detta var ändå.

Tanken har slagit mig också att hyra ut i andra hand, men jag vet inte om min bostadsföretag går med på det.
 
Nu vet jag ju inte hur dina arbetsmöjligheter eller ekonomin ser ut, men det är inte möjligt för dig att ta ett extrajobb för bara en tid och sätta undan alla pengarna därifrån på ett buffertkonto?

De flesta hyresvärdar går med på att hyra ut i andra hand, men det är ju lätt att kolla upp. Vissa har en del krav på andrahandshyraren.
 
Tanten, Jag går ju alltid och drömmer om den där idyllen, att få odla, plantera, vakna upp till nyutslagna blommor och fågelkvitter, att sitta på trappan och dricka morgonkaffet i lugn och ro mm. I nästa stund ser jag snödrivor, halt väglag, isande vindar när bilen gått sönder på väg till jobbet mm. I mitt fall kommer det ju bli att hyra, men jag känner ändå att det skulle vara en frihet att komma bort från buller och från att ofta känna sig stressad över att det aldrig är lugnt.
 
Jag jobbar natt inom vården, så egentligen har jag tid att tex skaffa något extraarbete. Men sen har jag väldigt varierande schema, vilket gör att jag har svårt att binda upp mig vissa dagar och tider. Jobbar ju både helg, vardagar och natt, så ibland måste jag ju sova, ibland ledig. Inte lätt att hitta ett extrajobb där man kan spendera tiden så oregelbundet på ett jobb. Sen så är det ju detta med att jag har hund också. Jag ägnar gärna min fritid åt henne, och de nätter jag jobbar så är det inte mycket mer tid över än det vardagliga med henne och mig själv.
 
Senast ändrad:
Men 3.5 km till stan är ju ingenting!
Inte ens en kvart på cykel. Och en lätt sträcka för din hund att springa med om du vill in till stan och fika med kompisar. Jag tog körkort när jag var 28 och cyklade fram till dess året runt till jobb och stall. Hade 7 km enkel väg till stallet och 2,5 km till jobbet. Häng inte upp dig på bussförbindelser och bilen utan skaffa en cykel som extra alternativ till bil om det händer den något.
Du kan lätt fortsätta med AW och annat :)

Äsch...såg sen att det var MIL och inte kilometer :(:(
 
@makarontanten: Jag förstår att det lockar med hus samtidigt som det är en risk.

Själv har jag tagit över mitt föräldrahem och visst, det är dyrt (stora renoveringsbehov), mycket jobb (snö, gräs, ved osv) samt att jag bor så jag verkligen behöver bil.

Samtidigt skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. Jag har bott i en stad under studietiden och skulle aldrig vilja tillbaka till det. Helt ärligt tror jag att jag skulle bli vansinnigt deprimerad i en lägenhet, jag vill hålla på med mina växter och ha två stenkast till jättefina skogspromenadvägar.

Kan tillägga att jag bor i en by med affär, apotek osv samt har exakt 2,5 mil till residensstaden för länet (och 4,6 mil till närmaste IKEA :angel: :D).
 
Senast ändrad:
Jag jobbar natt inom vården, så egentligen har jag tid att tex skaffa något extraarbete. Men sen har jag väldigt varierande schema, vilket gör att jag har svårt att binda upp mig vissa dagar och tider. Jobbar ju både helg och natt, så ibland måste jag ju sova, ibland ledig. Inte lätt att hitta ett extrajobb där man kan spendera tiden så oregelbundet. Sen så är det ju detta med att jag har hund också. Jag ägnar gärna min fritid åt henne, och de nätter jag jobbar så är det inte mycket mer tid över än det vardagliga med henne och mig själv.

Kanske någon vikariepool eller så då? Har inte jättekoll på hur de fungerar men då har du ju möjlighet att tacka ja eller nej när du kan. När jag jobbade extra i en butik för några år sedan kunde vi gå in på en hemsida och boka upp oss på pass när vi kunde jobba, väldigt smidigt. Tror det systemet har spritt sig en del. Men det är klart att man vill spendera fritiden på andra sätt egentligen, men det kanske skulle funka under en begränsad period tills du känner att du har sparat ihop tillräckligt.
 
Jag vill inte påstå att jag känner mig deprimerad i stan, men jag längtar ofta bort, tar alltid tillfällen att åka iväg till skogen, till lugnet. Vissa perioder mår jag dåligt av alla ljud, att det aldrig är tyst någonstans, men det är ofta när jag vart stressad. Trivs rätt ok i min lägenhet, i mitt område, men att trivas ok är inte detsamma som att vilja bo här mest av allt.

FrauleinLeo: Vad jag vet så är det inte tillåtet att jobba extra i vården när man har en anställning. Det räknas som extrajobb och ska skickas in för godkännande till chefen. Då kommer även andra regler in med 11 timmars arbetsvila mellan passen, veckovila mm. Jag jobbar redan 10 eller 11 timmar på mina pass, så det funkar inte.
 
Tanten, Jag går ju alltid och drömmer om den där idyllen, att få odla, plantera, vakna upp till nyutslagna blommor och fågelkvitter, att sitta på trappan och dricka morgonkaffet i lugn och ro mm. I nästa stund ser jag snödrivor, halt väglag, isande vindar när bilen gått sönder på väg till jobbet mm. I mitt fall kommer det ju bli att hyra, men jag känner ändå att det skulle vara en frihet att komma bort från buller och från att ofta känna sig stressad över att det aldrig är lugnt.
Hahaha - ja, snö faller det ju. Både på landet och i stan.

Lite beror det väl på hur huset ligger?
Mitt hus ligger nära en länsväg där det går bussar flera gånger om dagen. Jag har skaffat en bil som mänskligt att döma kommer att hålla sig kry.
Snö behöver jag egentligen bara skotta på tomten och det mest arbetskrävande om vintern är nog egentigen vedköringen. Det går åt tre skottkärror ved i veckan. Så de kärrorna kör jag under lördag och söndag. Inte speciellt krävande.

Gräsklippning - tja, det beror på. Är du gräsmattehitler så klipper du flera gånger i veckan. Jag klipper ibland några gånger per säsong.... Det beror ju på hur det växer.

Jag ser just nu inga nackdelar alls med att bo på landet. Inga alls.

Dessutom sparar jag pengar på att odla mina grönsaker och frysa in en hel del till vintern. Jag fryser in bär och svamp också.
 
Skillnaden är att jag inte behöver ta hand om snön i stan ;-)

Bär och svamp fryses in här också, gör också saft och liknande, men får ju ta bilen ut idag för att "hämta" mina råvaror i skogen :-)

Detta hus är det jordvärme som gäller, så en massa ved behöver jag nog inte köra heller. Gräsklippningen kan man ju alltid stå ut med också.

Huset ligger ganska nära en länsväg (2 km kanske), men det är fortfarande bilen som oroar mig mest, det känns som den är A och O i det hela för att komma någonstans. Fick faktiskt höra i fredags av en bekant som är bilmekaniker, att han aldrig sett en så bra och fräsch bil som är så gammal. Men det betyder ju inte att den kommer fortsätta vara det i all evighet ;-)

Det går som sagt va väldigt begränsat med bussar till stan, och då får man först ta sig ut till länsvägen, sen byta buss 3 gånger för att komma till jobbet. Att man dessutom jobbar natt och helg, gör att jag antar helt kallt med att om det går en eller två bussar per dag, så lär dom inte passa ihop med mina arbetspass riktigt. Det kommer ta ca 30 min med bil till jobbet, med buss kanske 1,5 timme OM det skulle passa med tiden.
 
FrauleinLeo: Vad jag vet så är det inte tillåtet att jobba extra i vården när man har en anställning. Det räknas som extrajobb och ska skickas in för godkännande till chefen. Då kommer även andra regler in med 11 timmars arbetsvila mellan passen, veckovila mm. Jag jobbar redan 10 eller 11 timmar på mina pass, så det funkar inte.

Det visste jag inte! Men som sagt, det finns säkert andra områden som använder sig att ungefär samma system. Affärer osv vill ju gärna ha ett utbud vikarier att kunna ringa till.
 
Det visste jag inte! Men som sagt, det finns säkert andra områden som använder sig att ungefär samma system. Affärer osv vill ju gärna ha ett utbud vikarier att kunna ringa till.

Jag är inte heller så insatt, men varje år får vi papper på jobbet att fylla i OM vi har extrajobb och vad vi gör i sådanafall. Handlar väl om att man inte ska jobba åt konkurrenter, att man inte gör misstag på sitt jobb pga att man jobbar för mycket och inte har veckovila mm.
 
Huset ligger ganska nära en länsväg (2 km kanske), men det är fortfarande bilen som oroar mig mest, det känns som den är A och O i det hela för att komma någonstans. Fick faktiskt höra i fredags av en bekant som är bilmekaniker, att han aldrig sett en så bra och fräsch bil som är så gammal. Men det betyder ju inte att den kommer fortsätta vara det i all evighet ;-)

Fast, byta bil behöver du ju göra förr eller senare ändå! Bilar håller ju inte för evigt. Varken i stan eller på landet. Har du planerat att fortsätta ha bil så spelar det väl ingen roll om du är bilägare i stan eller bilägare på landet? Förr eller senare blir det bilbyte.

Jag hade en skapligt fin och välskött bil. Den dog. Helt överraskande.
Jag levde förr med en man som köpte den ena skrotbilen efter den andra. De dog de med - fast vissa höll riktigt länge.

Och handen på hjärtat - nog skulle det gå att spara en liten slant nu med? Även om inkomsten är låg? Buffert behöver man ju alltid. T.ex. för att klara en större veterinärräkning.

Jag tycker att det är tryggare att leva med liten inkomst och buffert än att ha en högre inkomst och ingen buffert.
 
Fast, byta bil behöver du ju göra förr eller senare ändå! Bilar håller ju inte för evigt. Varken i stan eller på landet. Har du planerat att fortsätta ha bil så spelar det väl ingen roll om du är bilägare i stan eller bilägare på landet? Förr eller senare blir det bilbyte.

Jag hade en skapligt fin och välskött bil. Den dog. Helt överraskande.
Jag levde förr med en man som köpte den ena skrotbilen efter den andra. De dog de med - fast vissa höll riktigt länge.

Och handen på hjärtat - nog skulle det gå att spara en liten slant nu med? Även om inkomsten är låg? Buffert behöver man ju alltid. T.ex. för att klara en större veterinärräkning.

Jag tycker att det är tryggare att leva med liten inkomst och buffert än att ha en högre inkomst och ingen buffert.

Skillnaden är att i stan kan jag klara mig utan bil om den går sönder plötsligt, jag kan laga den när nästa lön kommer ( ja, jag vet att jag lever lite för dagen). Jag kan ta en buss till jobbet, jag kan gå och lämna hunden till nattmatten, jag kan gå och handla mm tills det är löst.

Ja, jag borde verkligen bli bättre på att spara, och med handen på hjärtat så är jag bara urkass på det. Jag TROR dock att det beror på omständigheterna, för det är inga saker, kläder mm jag köper, utan frihet. Frihet att komma bort från stan. Hyr stuga på semestern, köper ganska dyr mat som är lätt och smidigt att ta med ut i skogen för att grilla ( kosta vad det vill, bara det är mysigt, gott och trevligt), engångsartiklar, använder bilen för att komma ut mycket, åker långt för att komma till en enslig sjö att sola och bada vid mm. Det är sådant som kostar i mitt liv, bensin, mat, grilltillbehör, vandringsväskor, kol, tändvätska, ved och andra roliga tillbehör ;-)

Det finns inte mycket buffert här, men hunden går alltid i första hand. Hon är ordentligt försäkrad och en liten buffert finns för henne. I övrigt tyvärr inget. Med detta i tanken så är det nog dags att växa upp och börja spara lite ( tankeställare).
 
Jag är uppvuxen på landet men har bott ganska många år i Lund och trivdes bra, nära till torget, bibliotek och andra kulturyttringar. Sen köpte jag en gård och när jag nu någon gång kommer till Malmö eller Lund (försöker undvika det) känner jag ungefär som att hur kan någon vilja bo här, stackars människor.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 388
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp