Om ni fick prata med er när ni precis skaffat er första hund, vad skulle ni säga?

Celija

Trådstartare
Oj vad krånglig rubriken blev.

Men det har ju varit några såna här trådar uppe i stil med, 'om ni fick säga något till er själva när ni var 14 år, vad hade ni sagt?'

Så jag tänkte, om ni fick göra en resa bak i tiden, och hälsa på er själva när ni precis fått hem er första hund, eller kanske till och med strax innan ni tog hem er första hund, vad hade ni sagt till er då, vad hade ni gett för råd och tips?

Sv: Om ni fick prata med er när ni precis skaffat er första hund, vad skulle ni säga?

"Skit i att punktbehandla stressproblemen, skit i att tycka synd om honom, skit i att ömka för hans historia. Klicka massor och VALLA med honom!"

Jag tog över en stresskadad, ynklig och rätt så knäpp 7 år gammal BC som spenderat större delen av sitt liv i bur. Lät bli att valla med honom för att jag inte trodde att han skulle palla trycket.

Om jag kunde gå tillbaka INNAN jag köpte hunden, hade jag sagt åt mig själv att våga satsa på en valp på en gång istället för att lägga fem ångestfyllda och besvärliga år på en hund som sket på sig om man lämnade honom ensam.

Jag älskade honom massor, men han hade mått bäst av ett snabbt slut.

Sv: Om ni fick prata med er när ni precis skaffat er första hund, vad skulle ni säga?

"Ha inte så höga krav på dig själv, det får gå hur fel det vill men bli inte frustrerad, ledsen och arg - det är en världslig sak. Oavsett hur du gör kommer det finnas folk som tycker att du gör fel så ta inte åt dig av allt utan försök hitta din egen väg. Och glöm inte att det ska vara roligt att ha hund, så se till att ha kul med din nya familjemedlem! Och jo, förresten, allt kommer att ordna sig!"

Tänk om! Det är inte alls en bra ide och du måste må bättre själv först! Andas, tänk två gånger till och lyssna på magkänslan. Samtidigt lärde jag mig en hel del. Så ogjort är inte heller de jag vill ha det. Men hade sagt åt mig själv att ta de lite lugnare iaf.

Tacka förra ägaren för att du får möjligheten att överta en så underbar hund. Ni kommer att få många underbara år tillsammans. Läs på mer och lär dej. Våga plocka russinen ur kakan och välj noggrant vem du lyssnar på. Våga lyssna på ditt hjärta istället för förståsigpåare.

Ställ inte så höga krav på dig själv och njut av din underbara, gossiga valp. Alla valpar är jobbiga men det mesta går över om valpis får kärlek, lagom mycket stimulans och lite regler. Lita på din magkänsla som säger dig att det är fel att ruska hundar i nackskinnet och nypa dem i örat. Bli bästis med din valp i stället. Lär dig att använda en klicker.

"Lyssna inte på alla förståsigpåare utan använd bodförnuft"

KL

Börja träna bakåtlägganden tidigt och tänk på att presentera spår på vall också så hundstackarn inte blir helt förvirrad när du får för dig att träna införa appellen 4 år senare :D

Nej, men vi har haft det rätt harmoniskt från början faktiskt, tror inte jag skulle göra så mkt annorlunda..

Lita inte blint på någon som fött upp en blandras! Kolla SJÄLV upp att föräldrarna är friska och kontrollerade!

Och ta sedan den lilla blå, den blir en alldeles speciell och underbar hund :love::love:

Vänta inte med allergiutredningen, han ÄR allergisk, ta TAG i det! :p

"Slappna av! Och läs på ordentligt om olika träningsmetoder redan innan valpis flyttar hem."

"Ta inte den här valpen eftersom han kommer lida av diverse sjukdomar och det är en tidsfråga innan det är dax att låta honom somna in. Bespar dig själv den sorgen och håll dig till din ursprungliga plan!"

Min nuvarande självköpa hund är tyvärr inte den friskaste hunden vilket smärtar mig enormt då han är mitt Allt.:(

Men om jag känner mig själv rätt så hade jag nog ändå inte följt mitt egna råd, bångstyrig som jag är.:grin: Köpet(valpen) kändes så otroligt rätt och det gör det konstigt nog än idag.:love::love:

"Hon dör inte av att du gör lite fel ibland. Du har fått tag på världens goaste, mest förlåtande hund, slappna av."

Och hade jag fått prata med mig själv innan jag köpte hund "KÖP FÖR F*N EN KORTHÅRIG HUND!! Det är inte så roligt att borsta, bada och borsta som det verkar." :D

"Har du väntat såhär jävla länge så skaffa då en valp från en vettig uppfödare och lita definitivt inte på att en kompis verkligen kollat upp allt du bett om."

Hunden ifråga blev 8 mån gammal.

Jag hade nog uppmuntrat mig själv att ta tillvara på hundens lekfullhet och övertalat mig om att det är en dålig ide att tona ner hunden.

"Kastrera honom! Helst igår!"

Hunden var 1år när han kom till mig och egentligen lite för mycket hund för min oerfarenhet. Han hade nog varit mycket ändå men hade jag kastrerat honom så hade han kanske inte utvecklat lika mkt hanhundsaggressivitet och tålt mina misstag vid hundmöten osv lite bättre...

Det är okej att göra fel ibland i träningen!

Ömka inte det lilla livet bara för att det är en valp. En valp DÖR inte av att ha några få enkla regler. Man gör sig själv en tjänst, för när man sedan ett par månader senare tycker det är dags så blir det genast sju resor jobbigare :p

Och just det ja, BÖRJA KOPPELTRÄNA I TID! Bara för att valpen inte behöver vara kopplad hemma betyder det inte att den kommer gå genom hela livet utan att se ett koppel eller upptäcka världen. (fyfan va få hjärnceller man kan ha :cool:)

*Låt inte pappa mata hunden i tid och otid.
*Läs på om hundars behov och gå rejäla promenader varje dag när hon blir större och orkar med det. Det räcker inte att släppa ut henne på gården och låta henne följa med familjemedlemmar när de far iväg.
* Kombinationen av detta blir fet papillon.
* Agility framöver? Det finns böcker (eller kanske inte....1969?)

*Kommer med mer förmaningar när både du och hunden vuxit lite mer.

Rie
9 år och nybliven ägare till papillonvalp.

Ge fan i att dalta och springa hos veterinären för minsta skråma. En weimaraner får sina törnar med den hastigheten dom drar fram i.

Det kommer gå bra, du fixar detta hur bra som helst, men tuffa till dig lite ang daltandet. Våga lita på att hon talar om för dig hur hon vill ha det, för det kommer hon att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 715
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • FÅRtråden