Bukefalos 28 år!

Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag tror att det är svårt att kräva vård för något som man samtidigt inte anser vara en sjukdom.
Hela sjukvården är definierad som vård av sjukdomar och skador.
Det blir liksom krock i systemet.

Vård är inte en beställningsvara för korrektion av precis alla oönskade egenskaper som man har fötts med.
Typ för stora fötter, ful näsa, för små bröst eller vad det nu kan vara.
Utan det måste ju handla om att lösa ett medicinskt problem.
Att använda kirurgiska ingrepp mot mobbing, hot och hat är ju tämligen horribelt.
Det är i stället mobbningen, hoten och hatet som skall bort.

Vart hamnar vi annars?
Opererade till exakta kopior som inte sticker ut så att ingen blir mobbad?
 
Jag tror att det är svårt att kräva vård för något som man samtidigt inte anser vara en sjukdom.
Hela sjukvården är definierad som vård av sjukdomar och skador.
Det blir liksom krock i systemet.

Vård är inte en beställningsvara för korrektion av precis alla oönskade egenskaper som man har fötts med.
Typ för stora fötter, ful näsa, för små bröst eller vad det nu kan vara.
Utan det måste ju handla om att lösa ett medicinskt problem.
Att använda kirurgiska ingrepp mot mobbing, hot och hat är ju tämligen horribelt.
Det är i stället mobbningen, hoten och hatet som skall bort.

Vart hamnar vi annars?
Opererade till exakta kopior som inte sticker ut så att ingen blir mobbad?
Tror att du har missförstått varför transpersoner i vissa fall vill ha kirurgi eller annan medicinsk behandling. Det är inte för att andra hatar en, det är för att vi inte ska hata oss själva.
 
Finns dock massor med folk som hatar detaljer med sig själva och sin kropp, men inte får subventionerade operationer och livslånga medicinska behandlingar.

Borde inte alla få ha den rättigheten?
Ja, med likande villkor.
Jag har inget emot att personer som mår dåligt får hjälp.
vi alla betalar för att få hjälp ska vi inte få hjälp?
 
Finns dock massor med folk som hatar detaljer med sig själva och sin kropp, men inte får subventionerade operationer och livslånga medicinska behandlingar.

Borde inte alla få ha den rättigheten, att själva bestämma vad som ska skäras/medicineras bort/läggas till?
Min mamma, moster och bror har fått hjälp med sina tunga ögonlock. det är plastikkirurgi, de kunde ha levt utan att ha fått den hjälpen. men det höjde livskvaliteten för dem.
 
Tror att du har missförstått varför transpersoner i vissa fall vill ha kirurgi eller annan medicinsk behandling. Det är inte för att andra hatar en, det är för att vi inte ska hata oss själva.
Skall allt sådant verkligen lösas med kirurgi eller förändringar av kroppen?
Kan det inte finnas andra sätt lära sig tycka om sig själv än att ta till kniven?
Vid t.ex. dysmorfofobi så är inte kirurgi den behandling som erbjuds.

https://www.1177.se/Sormland/sjukdo...jukdomar-och-besvar/angest/dysmorfofobi--bdd/

Det är många som hatar sig själva så var skall gränsen sättas för när vården skall ta till kniven eller ge riskabel hormonbehandling?
Tänk om det inte hjälper?
Vad händer om det i en framtid p.g.a. krig eller naturkatastrofer inte längre går att få tag på hormoner?
Det finns en risk i att göra sig livslångt beroende av ett preparat som inte garanterat går att få tag på i alla lägen.

Och dessutom så är det ju ingen sjukdom.
Det handlar om en förändring av det yttre skalet.

Jag gillar inte att ha en gammal kropp. Den speglar inte mitt inre.
Betyder det att jag skall operera magen, brösten och ansiktet för att kunna må bra?
 
Ja, med likande villkor.
Jag har inget emot att personer som mår dåligt får hjälp.
vi alla betalar för att få hjälp ska vi inte få hjälp?
Det handlar väl främst om att få hjälp mot att må dåligt?
Eller hur?
Att lösningen skulle vara livslång medicinering och kirurgi kan vi väl diskutera?
Hjälp att få må bra är ju fortfarande självklar så länge som pengarna räcker.
 
Det handlar väl främst om att få hjälp mot att må dåligt?
Eller hur?
Att lösningen skulle vara livslång medicinering och kirurgi kan vi väl diskutera?
Hjälp att få må bra är ju fortfarande självklar så länge som pengarna räcker.
Jag har gått hos psykologer/terapeuter i 40 år. de har inte lyckats få mig att må bra.
Jag tar mycket hällde mediciner hela livet, Jag vill gärna ha kirurgi. funderar att betala den själv.
det fins pengar till detta för i det stora hela försvinner mer pengar i olika svarta hål.
 
Jag har gått hos psykologer/terapeuter i 40 år. de har inte lyckats få mig att må bra.
Jag tar mycket hällde mediciner hela livet, Jag vill gärna ha kirurgi. funderar att betala den själv.
det fins pengar till detta för i det stora hela försvinner mer pengar i olika svarta hål.
Men tänk om det inte hjälper då?
Vad gör du då?
Om du om några år upptäcker att allt känns likadant igen?
Riskerna vid kirurgi skall inte underskattas.
Inte heller riskerna med att inte ha egna hormonproducerande könskörtlar.
Utan hormon förtvinar skelettet och risken för olika sjukdomar ökar markant.
 
men var går gränsen
Det är väl det som läkarna och vården skall avgöra utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det finns också människor som räknar på värdet av vård. Hälsoekonomi.
Där så räknas kostnader mot vinster.
Som vinster räknas samhällsnytta, arbetsförmåga och patientens välmående in.
Det handlar inte om något godtyckligt tyckande utan utreds och så kommer de som bestämmer, de folkvalda, överens om vad den gemensamma kassan skall gå till.
Som en del av samhällkontraktet.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Men tänk om det inte hjälper då?
Vad gör du då?
Om du om några år upptäcker att allt känns likadant igen?
Riskerna vid kirurgi skall inte underskattas.
Inte heller riskerna med att inte ha egna hormonproducerande könskörtlar.
Utan hormon förtvinar skelettet och risken för olika sjukdomar ökar markant.
Ånger procenten för könskorrigerandekirurgi är mindre än 2%. Vist finns det de som ångrar sig. Men det är bland de lägsta som ångra sig efter kirugi.
 
Min mamma, moster och bror har fått hjälp med sina tunga ögonlock. det är plastikkirurgi, de kunde ha levt utan att ha fått den hjälpen. men det höjde livskvaliteten för dem.
Tycker du på riktigt att tunga ögonlock, där en liten hudflik avlägsnas för att hjälpa med utynen är jämförbart med att amputera bort bröst/könsorgan från en fullt frisk människa som utöver att själv hata nämnda bröst/könsorgan har noll fysiska problem med dem?
 
Ånger procenten för könskorrigerandekirurgi är mindre än 2%. Vist finns det de som ångrar sig. Men det är bland de lägsta som ångra sig efter kirugi.
Men då är ju vården också oerhört restriktiv med behandling.
Och rent krasst har de ju tydligen lyckats att träffa tämligen rätt.
De har använt vetenskap och beprövad erfarenhet helt enkelt.

Det är en mycket dyr och ganska så riskabel behandling, så det måste ju bli rätt och göra verklig nytta.
Man opererar inte knän och höfter heller hur som helst av samma orsak.
Det måste finnas en verklig nytta med det också.
Och det är denna nytta som vi måste kunna prata om eftersom att det är samhället och alla vi tillsammans som betalar för vården.
 
Vad kostar ett könsbyte för samhället?
Kostnaden för ett könsbyte ligger på 400 000 kronor om det är en kvinna som ska byta kön till en man. Om det är en man som ska byta kön till en kvinna är det i stället en kostnad på 800 000 kronor som gäller. I dessa siffror inkluderas allt, likt medicin, ingrepp, och uppföljning.
https://www.genusfolket.se/

Vi måste ju kunna prata om värdet på den vården.

En höftledsoperation kostar i regel 70 000 kr.
https://www.sabii.nu/sa-mycket-kostar-operationer-i-sverige/
 
Ånger procenten för könskorrigerandekirurgi är mindre än 2%. Vist finns det de som ångrar sig. Men det är bland de lägsta som ångra sig efter kirugi.

Siffror mellan 70-talet och 2010 säger inte så mycket mtp att det numera är nästan lika många som påbörjar 4esan för art amputerar och lägga till per år som under hela den perioden 🤷‍♀️
 
Men herregud, de är människors liv ni pratar om.. har inte alla rätt till att må bra? Nej det är inte samma som att ”fixa” näsan eller liknande. Transfobin flödar.

Tvivlar på att nån här inne har en irrationell rädsla för transpersoner.

Jag har det i vart fall inte, men sådär låter det ju såfort någon ifrågasätter något som gäller en minoritet och speciellt när nån typ av hälsa är inblandad.

Köper man inte allt rakt av så är man *insert what ever*fobisk, vilket extrem sällan är fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp