Bukefalos 28 år!

Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Där har du fel.
Det som jag inte förstår är det enorma behovet av att se ut på rätt sätt i en binär värld.
Jag har inte det behovet, i min värld är kön något oväsentligt. Vi är alla människor.
Gissningsvis så är jag ickebinär på något vis och därmed själv trans.
Därför tycker jag att det kan vara rimligt att diskutera om just estetisk könstillhörighet är den enda vägen att gå för en transperson som mår dåligt.


Och då menar du att livslångt behov av hormoner och kirurgi är enda vägen dit?
Att det inte finns någon annan väg till att må bra alls?

För självklart skall alla få hjälp att må bra.
Om det bara går.

Kan du inte för en gång skull kliva ur din solipsistiska världsbild? De behov som transpersoner har definieras inte av dina behov.
 
Men alltså, tror du inte att det forskats på det? Att personer som vill dra ned kostnaden för vård drastiskt på en samhällsnivå ifrågasatt just det du ifrågasätter? Men det är ändå en etablerad behandling, och får många att må mycket bättre än vad de hade gjort annars. Bara för att du antar att du inte skulle bli hjälpt av motsvarande, då är det inte för dig. Varför ska du trycka till andra som blir hjälpta?
Det gäller ju att den verkligen får personen att må bätte.
Att det på riktigt avhjälper det dåliga måendet.
Så att det inte visar sig att det egentligen handlade om något annat.

Det får inte bli en beställningsvara utan en ordentligt underbyggt medicinskt beslut.
Det klagas mycket på transvården.
Men tyvärr är nog precis all vård lika svåråtkomlig i dag p.g.a. bristande resurser.
 
Det gäller ju att den verkligen får personen att må bätte.
Att det på riktigt avhjälper det dåliga måendet.
Så att det inte visar sig att det egentligen handlade om något annat.

Det får inte bli en beställningsvara utan en ordentligt underbyggt medicinskt beslut.
Det klagas mycket på transvården.
Men tyvärr är nog precis all vård lika svåråtkomlig i dag p.g.a. bristande resurser.
Men ffs, det är ju vad forskning visar. Sedan kan såklart alla, oavsett om vi är cis eller trans drabbas av depressioner oavsett, och alla svarar inte lika väl på behandlingar. Det finns GIVEVIS individuella faktorer som påverkar.
 
Där har du fel.
Det som jag inte förstår är det enorma behovet av att se ut på rätt sätt i en binär värld.
Jag har inte det behovet, i min värld är kön något oväsentligt. Vi är alla människor.
Gissningsvis så är jag ickebinär på något vis och därmed själv trans.
Därför tycker jag att det kan vara rimligt att diskutera om just estetisk könstillhörighet är den enda vägen att gå för en transperson som mår dåligt.


Och då menar du att livslångt behov av hormoner och kirurgi är enda vägen dit?
Att det inte finns någon annan väg till att må bra alls?

För självklart skall alla få hjälp att må bra.
Om det bara går.
Jag, jag, jag, jag...

Alla funkar inte som du. Skitbra om du är nöjd som du är. Men det är klart andra ska få vård om de mår dåligt. Det finns ju studier på detta som bör väga tyngre än din åsikt som grundas på dig själv.

Och igen: hur i hela friden kan du tycka att det är lämpligt att diskutera detta i denna tråd? Det är så märkligt att man baxnar.
 
Kan du inte för en gång skull kliva ur din solipsistiska världsbild? De behov som transpersoner har definieras inte av dina behov.
Nej så är det ju.
Men frågan är väl vem som skall definiera de behoven.
Det är definitivt inte jag
Men jag anser nog att det är vården som skall göra det utifrån vetenskap och beprövade erfarenheten.
Anser du att det är alla människors rättighet att själva bestämma vilken gård som samhället skall ge dem?

Jag tror helt ärligt att transpersoner inte är betjänade av det.
Med en väl grundad utredning och beslut från vården kommer omgivningen att ha en större acceptans.
För mig så får alla göra som de vill för övrigt.
Särskilt eftersom jag inte bryr mig om de binära koderna.
 
Nej så är det ju.
Men frågan är väl vem som skall definiera de behoven.
Det är definitivt inte jag
Men jag anser nog att det är vården som skall göra det utifrån vetenskap och beprövade erfarenheten.
Anser du att det är alla människors rättighet att själva bestämma vilken gård som samhället skall ge dem?

Jag tror helt ärligt att transpersoner inte är betjänade av det.
Med en väl grundad utredning och beslut från vården kommer omgivningen att ha en större acceptans.
För mig så får alla göra som de vill för övrigt.
Särskilt eftersom jag inte bryr mig om de binära koderna.
MEN TRANSPERSONER SOM FÅR HORMONBEHANDLING OCH GENOMGÅR KIRURGI FÅR EN GRUNDLIG UTREDNING.
 
Jag, jag, jag, jag...

Alla funkar inte som du. Skitbra om du är nöjd som du är. Men det är klart andra ska få vård om de mår dåligt. Det finns ju studier på detta som bör väga tyngre än din åsikt som grundas på dig själv.

Och igen: hur i hela friden kan du tycka att det är lämpligt att diskutera detta i denna tråd? Det är så märkligt att man baxnar.
Grejen är ju att jag dessutom är nöjd med alla andra precis som de är
Man skall inte behöva äta hormoner eller lägga sig under kniven för att få leva det liv man vill.
Det skall vara helt okej ändå.
Omgivningen skall faktiskt inte lägga sig i vilket

Jag är orolig för att människor känner press på sig att passa in i andras bild av vad kön är och därför utsätter sig för onödiga behandlingar.
Som silikonbröst t.ex.
 
Grejen är ju att jag dessutom är nöjd med alla andra precis som de är
Man skall inte behöva äta hormoner eller lägga sig under kniven för att få leva det liv man vill.
Det skall vara helt okej ändå.
Omgivningen skall faktiskt inte lägga sig i vilket

Jag är orolig för att människor känner press på sig att passa in i andras bild av vad kön är och därför utsätter sig för onödiga behandlingar.
Som silikonbröst t.ex.
Att du ser behandlingarna som onödiga gör ju inte att de som väljer att få dem utgjorda anser detsamma.
Och du gör ju just det - lägger dig i. Om någon väljer att genomgå könskorrigerande kirurgi tex så är det för dem uppenbarligen inte onödigt. Och att du säger att det är det kan förminska deras känsla av behov av det.
Så följ ditt råd och lägg dig inte i.
Och igen: hur kan det vara rimligt att komma med föreläsningar och pekpinnar i den här tråden?
Fattar du inte hur jobbigt det kan vara att mötas av det som är skitjobbigt att mötas av i flera olika sammanhang även i sin egen tråd som handlar om något som lätt kan triggas? Du kan väl starta en egen tråd om du absolut vill föreläsa om dina val i livet och hur du tycker världen ska se ut.
 
Grejen är ju att jag dessutom är nöjd med alla andra precis som de är
Man skall inte behöva äta hormoner eller lägga sig under kniven för att få leva det liv man vill.
Det skall vara helt okej ändå.
Omgivningen skall faktiskt inte lägga sig i vilket

Jag är orolig för att människor känner press på sig att passa in i andras bild av vad kön är och därför utsätter sig för onödiga behandlingar.
Som silikonbröst t.ex.
Men seriöst tror du att dom som gör det bryr sig om DU är nöjd med dom ändå?
Plus att du skriver att om givningen inte ska lägga sig i vilket. Men det är ju EXAKT det du gör? För du är ju inte Gud eller? Utan du är bara nån random i om givningen och dom som gör operatoner eller tar hormoner gör det för att DOM VILL DET eller iprincip be höver det.
 
Du verkar anse att du har rätten att välja vad vården ska använda sina resurser till eller inte.
Nej det är Socialstyrelsen och Regionerna som skall göra det.
Det skall skötas via vården efter vetenskap och beprövad erfarenhet.
Sedan så är det politiken som slutligen bestämmer via väljarna i våra val.

Just nu så är strömningarna kring HBTQ-frågor på många sätt otäcka.
För att hantera det så måste vi kunna prata om hela bilden.
Vilket verkar oerhört svårt då det rör upp så mycket känslor.
 
Nej det är Socialstyrelsen och Regionerna som skall göra det.
Det skall skötas via vården efter vetenskap och beprövad erfarenhet.
Sedan så är det politiken som slutligen bestämmer via väljarna i våra val.

Just nu så är strömningarna kring HBTQ-frågor på många sätt otäcka.
För att hantera det så måste vi kunna prata om hela bilden.
Vilket verkar oerhört svårt då det rör upp så mycket känslor.
Men varför ifrågasätter du mer än dem då?
 
Alltså, om någon lider av någonting och det finns evidensbaserad vård som hjälper så ska personen få vård. Hur kan det ens vara en fråga? Att just JAG varken har ett brutet ben just nu, eller ser ner på människor som haltar, är ju inget argument för att sluta laga benbrott på dem som är i behov av det.

Vård måste få kosta när det behövs. Det är knappast så att vården kommer kasta in folk i dyra behandlingar och operationer vid första vc-besöket ändå..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp