Om trygghet.

Tassetass

Trådstartare
Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er.

***

TRYGGHET

Vad är trygghet? När man var liten var det att hålla pappa i handen när man skulle gå över den läskiga vägen eller gå förbi den där stora skällande hunden. När man blivit lite äldre kan trygghet innefatta att man har en stabil ekonomi, att man känner att bilen man kör är säkerhetsmässigt på topp, att man har larm på huset eller helt enkelt att krypa in i famnen på den man tycker om. Trygghet för mig och för många andra jag känner är starkt förknippat till en känsla av kontakt och kunskap om världen runt omkring oss. Man vill veta vad det är som händer och man vill ha kunskapen att påverka sin situation, då känner man att man kan släppa kontrollen lite för man vet att om något skulle hända så finns en väg ur det.

Om man däremot inte känner sig trygg, då vill man börja kontrollera, styra och ställa med folk och fä och ting. I ett kärleksförhållande yttrar sig detta med t.ex., kontrollbehov och svartsjuka. Rent allmänt så blir man orolig, stressad och man får inte sällan ett försämrat omdöme eftersom man känner att man inte kan ta in det som händer runt omkring en och man bearbetar inte saker och ting med ett logiskt tänkande, utan känslorna av otrygghet, stress och oro styr. Logiskt resonemang biter därför sällan på en otrygg människa, då detta inte grundar sig i logik, utan i en känsla (och känslor är allt annat än logiska). Hur ofta har man inte vetat att det verkligen inte är någon fara att göra en viss sak, men trots allt så kan man inte förmå sig att sluta oroa sig. Många gånger hjälper det då med en ökad kunskap och en ökad kontakt med det som orsakar känslan av att inte vara trygg, så man lär sig vad det egentligen handlar om.

Hur hänger då allt detta dravvel ihop med hästar? Jo, för att många människor väljer att kontrollera sina hästar istället för att kommunicera, eftersom de känner en känsla av otrygghet om de skulle släppa den där kontrollen. Det är nästan alltid för att man inte vet varför hästen gör som den gör som man inte känner sig trygg i närheten av hästen. När hästen t.ex. stegrar, och man inte vet varför eller hur man får hästen att sluta så känner man sig direkt olustig och otrygg. Men om man lär sig om hästars beteenden och undersöker vilka olika stimuli som kan få en häst att stegra, samt hur man kommer fram till en lösning så hästen håller fötterna på marken, då framkallar inte stegringen lika starka negativa känslor eftersom man vet att det finns en väg ur det.

Ser man det då ur hästens synvinkel, så vill den också ha kontakt och kunskap. Hästar vill inte bli utestängda och kontrollerade, för då har de ingen chans att påverka sin situation. De vill känna att deras människa lyssnar, de vill känna lugn och ro i hage och stall och de vill känna lugnet i att veta vad som händer i olika situationer. Det finns inget bättre sätt att göra en häst otrygg än genom att vara okonsekvent, stressad och ofokuserad. Då känner hästen inte den där kontakten med dig, och den blir otrygg. Hästen ska känna att om den tycker att sadeln sitter dåligt, ska den bara behöva peta på dig för att du ska förstå att det är något som är fel, och således till slut komma fram till att sadeln sitter dåligt.

Många menar att en lydig häst, en sådan som alltid gör som man säger, är en trygg häst. Men i mina ögon så är grunden till trygghet mellan häst och ryttare inte "lydnad" utan kommunikation. Det handlar inte om att allting alltid ska vara perfekt, utan det handlar lika mycket om att man kan hitta en väg genom problem och svårigheter när dessa dyker upp - hur stora eller små dessa än månde vara.

Jag kom att tänka på detta häromdagen, när jag funderade på vad som egentligen var så speciellt med min relation till Malte, för han var sannerligen ingen "lydig" häst. Det var ganska ofta som han sa "Nej, det där tänker jag inte göra - inte förrän du har fått slita dig blå i alla fall". Men oavsett vad som hände, vad han än gjorde och vilka tokigheter han än utsatte mig för, så kände jag mig aldrig otrygg med honom - detta trots att hans tokigheter inte sällan involverade såväl stegringar som andra galna tilltag. Varför? Jo, för att kommunikationen fanns alltid där. Han stängde aldrig ut mig, eftersom jag aldrig stängde ut honom. Oavsett vad han gjorde, så kunde mina kommandon alltid nå honom - även om han valde att strunta i dem när han kände för att testa hur bra jag egentligen var.

Jag har känt mig otrygg med många hästar som varit betydligt lugnare och "lydigare" än vad Malte var, just för att de var just "lydiga". De var inte kommunikativa, de var kontrollerade. Jag kunde inte nå dessa hästar med samma ögonblickliga respons som med Malte, eftersom de av någon orsak stängt av en eller flera kommunikationskanaler, då det ändå aldrig är någon där som svarar. Emellertid vaknar dessa hästar väldigt snabbt när man väl visat att man faktiskt lyssnar, och då kommer den där tryggheten som ett brev på posten, adresserat till såväl häst som människa.

***

/Jenny
 
mycket bra skrivet! :bow:

väldigt fina ord och det hela flyter fint i texten!

dessutom något som alla hästmänniskor kan fundera lite över... :banana:
 
Mycket bra skrivet :bow:.
Jag känner mig vanligen trygg med min häst men igår råkade jag ut för det där du skrev om. Det gick inte att kommunisera med henne. Jag såg på ögonen hur hon stängde av och blev helt okontaktbar :crazy:, i den situationen blir jag rädd för jag vet inte åt vilket håll hon kan tänkas få för sig att fly (tack gode gud att hon vanligen fryser fast). Det jag gör i en sån situation är att försöka flytta på hennes bakdel för att få loss henne ur den mentala blockeringen och sen hela tiden prata lugnande och försöka uppträda lugnt (lätt att göra det när man hela tiden letar efter bästa träd att klättra upp i ;).
 
Jag kommunicerar med mina hästar och de är superlydiga.. De ska vara så tycker jag. Jag "kontrollerar" dem med komunikation. :)
 
Väldigt fina ord du skrivit och så sant! Kom att tänka på första gången jag skulle rida min nuvarande sköthäst. Han var oinriden och "debuten" skedde en måndag. Jag var skitnervös! Dels för att min förra sköthäst inte gick att rida och således hade jag inte ridit på ett år och dels för att min nye vän aldrig haft någon ryttare på ryggen. Jag frågade min hästvän lite ynkligt om jag skulle få sitta på hans rygg en stund och blicken han då gav mig, kommer jag aldrig att glömma. I den tycktes det stå "Ta det lugnt lilla varelse. Jag ska nog ta hand om dig på bästa sätt..." Och tänk att det gjorde han! Han verkade aldrig ens fundera vad jag gjorde däruppe och vankade lugnt iväg med mig på ryggen. Kände mig trygg redan när jag satt upp och så fortsatte det. Har aldrig känt mig otrygg på han, trots att han ju från början var lika oerfaren som alla hästar är i det stadiet. Han definitivt känt mig betydligt mer otrygg på andra hästar som varit ridna avsevärt mer än vad han var då.
Kram!
 
Visst är det underbart? :love: Och jag tror det var jäkligt avgörande att du faktiskt erkände att du var nervös och visade det för honom - hästar uppskattar ärlighet. Hade du försökt vara "tuff" kanske han inte varit lika snäll :angel:
 
Det är så obehagligt när det händer, för det är ju inga små djur man håller på med. Men du har ju hittat ett sätt att få henne att komma tillbaka, och då är man en bra bit på väg att helt eliminera såna blockeringar.
 
Hänger inte ihop.
Ett larm är falsk trygghet, bilen är köpt trygghet. Stabil ekonomi är vad omgivningen kräver av dig.
Tänk om.
Trygghet kan du bara ha innom dig själv. Aldrig med prylar.
 
Förmodligen inte! Vi har en tjej i stallet som verkligen vill verka såååå tuff och orädd. Faktum är att hon är det räddaste människan i hela stallet. Vi människor har märkt det, vad tror du då hästarna gjort?! Min lille hästvän är en oerhört snäll häst som aldrig gör en fluga förnär, men en kväll vägrade han släppa in henne i hagen när hon skulle ta in han för natten. Tillslut fick hennes kille gå dit och plocka in han istället och då var det inga problem. Jag höll på att skratta ihjäl mig eftersom hästvännen inte är speciellt tuff av sig på det viset. Ett litet bestämt morr och han ger sig, men hittar han någon som "fejkar" tuffhet och säkerhet så har han skitroligt!
Vilken sorts häst är Malte (visst hette han så)?
Kram!
 
Bra skrivet..... :bow:

Fast trygghet innebär även att LÅTA hästen få BLI rädd, utan att bli rädd själv...man kan inte förbjuda hästen att bli rädd, det är en naturlig instinkt att vara vaksam...en del tycks tro att dom misslyckats i sin hantering om deras häst blir rädd, så tycker inte jag är fallet...mina hästar anser jag vara trygga, MEN dom kan bli rädda, och det får dom....en trygg häst är lätt att hantera även när det blir rädd o osäker, en otrygg häst kan det hända vadsomhelst med :crazy:
 
Vad inre trygghet är skiljer väldigt mycket mellan olika människor. Den enda gemensamma nämnare jag hittat är denna:

"Trygghet för mig och för många andra jag känner är starkt förknippat till en känsla av kontakt och kunskap om världen runt omkring oss. Man vill veta vad det är som händer och man vill ha kunskapen att påverka sin situation, då känner man att man kan släppa kontrollen lite för man vet att om något skulle hända så finns en väg ur det."

Därför valde jag att ta med några mer praktiska exempel också, då t.ex. stabil ekonomi är något som ger många människor sinnesro. JA, det är något samhället kräver, men likväl finns det där som en del av var människas vardag och kan hjälpa/stjälpa mycket i fråga om att känna sig trygg i sin tillvaro.

Så jag är fullt medveten om att trygghet inte kommer med bara prylar, vilket jag tycker klart framgår av texten, men "prylar" kan onekligen påverka ens yttre OCH inre trygghet väldigt mycket,
 
Så sant, så sant! Det var det jag menade med att jag aldrig kände mig otrygg med Malte fastän han blev rädd eller skärrad, för jag kunde alltid nå honom.
 
Precis så där var Malte också. Folk som var uttalat rädda och verkligen inte försökte tuffa till sig var han görsnäll mot. Såna som försökte vara nåt de inte var åkte på en propp om de försökte bossa med honom, att man var ärlig med vad man kände, med vad man kunde och med vem man var räckte för honom.

Han jobbade oerhört tålmodigt i nästan 2 år med att få en av mina bästa vänner att lita på honom, för hon var verkligen livrädd för hästar. Varenda gång han rörde sig så hoppade hon till och spände sig, men då tonade han bara ner sig ännu mer tills hon var okej. Sen trappade han upp igen, tills hon blev rädd, och backade igen.

Så höll han på i två år tills han kunde bete sig "normalt" utan att Anna blev rädd. Helt otroligt roligt att se :D Till slut så satt hon faktiskt i sadeln, och han gick som om han hade världens mest värdefulla varelse på sig. Har aldrig sett en så mallig häst, någonsin :D
 
Åh, jag får nästan tårar i ögonen! De är såå fina de små hårbollarna! :love:
 
Vad inre trygghet är skiljer väldigt mycket mellan olika människor"
Alltså vädjar din skrift till dom som ser på tillvaron på det sättet som skriften visar.
Men dom andra då?
 
Jag kan blott skriva det jag känner och tror. Jag försöker formulera mig för att nå så många som möjligt, och hittills har responsen varit väldigt bra. Det finns inga ord som kan sammasättas till en text som alla kan ta till sig av, i alla fall har jag aldrig sett en sådan text och jag kan sannerligen inte skriva en.

Den här artiklen vädjar inte till någon, det är inte någon sorts propaganda och jag tror inte någon tar det som någon sorts sanning. Det är min bild av trygghet är som formulerades ur en insikt jag fått efter min hästs bortgång, och jag ville dela med mig av det då det kändes som en trevlig insikt att ha gjort.

Jag kan som sagt inte nå alla, och har inte heller det som mål. Jag ser dock inga som helst direkta svårigheter att applicera mitt tänkande i den här artikeln på sina egna personliga förutsättningar och få behållning av den eventuella kunskap man fått genom texten.
 
Jag ser dock inga som helst direkta svårigheter att applicera mitt tänkande i den här artikeln på sina egna personliga förutsättninga"
Just.
 
Det är helt otroligt hur kloka de är!
Min vän Kicking har varit så märklig sista tiden. När man har ridit så är det som om han har själva faan bakom sig. Första gången det hände (för några dagar sen) så brydde jag mig inte. Alla kan ju ha sånna dagar, men han har fortsatt i samma stuk och igår fick jag knappt fånga han i hagen. Det har aldrig varit nåt problem för mig eftersom han tycker det är roligt att fara ut på ridtur. Pratade med ägaren. Han trodde mest att det berodde på att Kicking ännu inte hämtat sig från stressen när han var inne och sprang ett provlopp förra veckan, men jag tror att han har ont någonstans. Han kliver inte som han ska med höger bak. Ägaren la blister på det där knäet igår, så vi får väl se vad som händer...
 
Mycket bra skrivet!

Jag har alltid tyckt att jag kommunicerar med mina hästar. Men på sistone så har jag på nått sätt kommit bort från "den rätta vägen". I alla fall vad gäller min ena häst.
I går blev han rädd i hagen och höll på att slita axeln ur led på mig.
Detta är bara en av många incidenter på sistone. Och jag förstår verkligen inte...
Vi har varit varandra mycket nära, men nu...
Jag är inte längre trygg med honom. De andra djuren är allt sig likt med. Men med honom har jag tappat kontrollen.
I alla fall känns det så.

Det är ju inte utan att man känner sig värdelös...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 703
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 281
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp