Omedelbar rådgivning behövs!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare sandraR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 111
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sandraR

Jag behöver fort som blixten få rådgivning om jag borde göra detta. Gå på grönt kort kurs för 500 kr vilket jag förstått är mycket dyrt. Men jag bor i Göteborg och kan inte få tag på någon annan som inte är om typ ett år. Men jag tänker inte gå om det bara är 50% chans att jag klarar provet. Jag vill att det ska vara minst 75% chans att jag klarar det om man säger så, så jag undrar om det är svårt? Jag har ridit i många år, har foderhäst plus ridit på ridskola + gått läger, kurser osv så kan ju endel. Jag vill inte betala 500kr och sen inte klara provet alltså. Vad tror ni? Hjälp.
Mvh Sandra

Sv: Omedelbar rådgivning behövs!

När jag gjorde provet så var det 100% som klarade sig.
Det är inte så svårt, du ska kunna slå upp saker i TR och ha rimligt hästvett.

Är du normalbegåvad så ska du inte behöva oroa dig.

provet är inte alls svårt, dur ha tr med dig när du gör provet :) det man lär sig på kursen är just hur man slår i tr, och sedan går man igenom de grundläggande:) så jag tycker absolut att du ska gå.

Men grönakortet kostar väl bara 50kr?? de har de alltid gjort förut och innan de till och med gratis. :crazy:...
Klart du klarar de de är inte så svårt och som dem andra har skrivit så har du tr med dig helatiden :) de kommer gå kanon bra :)

Jo jag har hört det men här kostar det 500kr konstigt nog.. Sen finns det ju då en annan klubb som har men de tar 375 och det är långt kvar tills dess så de känner jag mig inte så pigg på. Trist nog finns det bara dessa jag känner till och har inte hittat något annat här i Göteborg via nätet heller.. :(

kl

Jag fick mitt gröna kort gratis då stallägaren (privatstall) fixade någon slags tillåtelse att ha grönt kort-kurs, läste upp några punkter och delade ut korten till oss tjejer som var med, haha.

Men som sagt: Enligt det rätta sättet ska alla frågor gå att slå upp i Tävlingsteglementet som du får ha med dig på provet :grin: Så du lär klara dig!

500 kr är mycket pengar, men å andra sidan behöver du aldrig ta om ditt gröna kort.

själva kortet kostar 50 kr att köpa(har jag för mig), men själva kursen betalar du ju för också, ingår studie material så du får ett eget tr? jag betalade 150 kr för kortet+kursen tror jag, var några år sedan.:) Men då fick man inget eget tr utan fick låna ridklubbens tr. Sen så bor ju jag i en väldigt liten stad och inte i någon stor stad, och de brukar ju skilja i pris beroende på vart man bor när de gäller allt annat så de här är nog inget undantag. Fast visst är de ganska dyrt:cool:

Okej! Ja det är stor prisskillnad om man säger så :P Det står inget om att ha med sig TR så jag antar att det inte behövs. Är det praktiska provet svårt då? Och vad går det ut på?

Men asså, kan man misslyckas med gröna kortet? Jag har alltid sett det som en kurs, inte ett prov, där du ska lära dig att slå i TR.
Vet inte hur det är nu, men när jag tog det (för över 10 år sedan typ) så var det en genomgång, sedan ett "prov" med frågor, men du fick ju ha TR och skulle slå i det.
Har aldrig hört ngn som misslyckats med det.

Har ingen aning om vad det kostade när jag tog det så vet inte om 500 kr eller mycket eller ej.

Okej. Men grejen är den att jag har hört av en kompis att det var skitsvårt, och sen har jag hört från andra att i deras kurs så var det endel som inte klarade sig. Inte många men några. Då blir man nervös :P

Okej. Men grejen är den att jag har hört av en kompis att det var skitsvårt, och sen har jag hört från andra att i deras kurs så var det endel som inte klarade sig. Inte många men några. Då blir man nervös :P

På vilket sätt skulle det vara skitsvår? Det är en kurs, inte ett prov. Du ska lära dig hur man slår i TR. När du gått klart kursen får du ett "diplom" (Kortet, alltså) som bevis på att du nu har lärt dig att slå i TR.
Så ser och upplever iafa jag Gröna Kortet-Kursen.

Du behöver inte oroa dig, provet är inte svårt.
När jag själv gjorde provet i mitten av 90-talet gick jag ingen kurs, utan kom bara till provtillfället.
Jag har också varit cirkelledare för en Grönt Kort-kurs, och alla deltagarna klarade provet med glans. Det gjorde även de tre som inte gick kursen utan bara skrev provet.

Inte vet jag har ju inte gått kursen :P Men det låter bra det du säger, verkar inte vara något att oroa sig för iallafall!

Inte vet jag har ju inte gått kursen :P Men det låter bra det du säger, verkar inte vara något att oroa sig för iallafall!

Du klarar det ska du se:laugh:
500 kr kanske är mycket just då, men det är bara ett tillfälle.
Värra med licenser, Blev skitskur nu när jag hörde att dom höjt. 900 kr är ju på tok för mig, men tanke på att förbundet börjat ta ut en massa extra avgifter vi annmälningar och dyl.

Du behöver inte oroa dig, provet är inte svårt.
När jag själv gjorde provet i mitten av 90-talet gick jag ingen kurs, utan kom bara till provtillfället.
Jag har också varit cirkelledare för en Grönt Kort-kurs, och alla deltagarna klarade provet med glans. Det gjorde även de tre som inte gick kursen utan bara skrev provet.

Nu är det dock inte alls samma prov som vi gamla hade på den tiden grönt kort kom.
Är väldigt dåligt insatt i om det har ändrats flera gånger, men blev ganska chockad när en elev skulle ta det när hon skulle ta (bör ha varit ca 01-02) då var det i alla fall inget enkelt prov som vi fick då den stora skillnaden var att de fick INTE ha TR med sig på provet utan skulle kunna reglerna utantill :confused:. Hon gick alltså inte en hel kurs utan skulle bara deltaga vid provtillfället (jag hade sagt till henne att läs igenom TR så du har ett hum om var du hittar saker och ting så klarar du det, något jag fick äta upp efteråt då hon flög så det visslade om det när hon inte fick använda TR att slå i på provet).
Likadant så fick de flera frågor tex om vad de gjorde efter en tävlingsstart, hur de lastade osv. Alltså att de i detalj skulle beskriva exakt vad de gjorde, dock undrar jag lite hur det stod till med den som rättade provet då hon fick inga poäng på den ena för hon hade inte skrivet att hon satt av hästen (en kommentar att hästen var ingen soffa var ditskrivet) det roliga var bara att hon skrev att hästen skrittades av sedan togs sadeln av (jag vet inte om många brukar sitta kvar när någon annan sadlar av). Jag blev väldigt snopen när jag jämförde med det "prov" jag själv gjorde när kravet på grönt kort infördes.

Nu är det dock inte alls samma prov som vi gamla hade på den tiden grönt kort kom.

Men det är i stort sett detsamma. Jag var cirkelledare för en kurs för 5-6 år sedan, och det var ingen större skillnad. Vad som hade tillkommit var det där med lastning och säkerhetsregler. TR fick användas vid det skriftliga provet. Efter provet gick kontrollanten igenom proven och ställde några följdfrågor. En tjej hade svarat "Överdomaren" på frågan om vem man anmäler till om man ser någon misshandla sin häst under framhoppning. Kontrollanten sa då att svaret visserligen var rätt, men att det fanns ingenting som hindrade att man sa åt personen ifråga direkt.

Texten nedan är hämtad från SvRF/Tävling/Grönt Kort:

Teoriprov

TR får användas vid provtillfället och det finns ingen tidsbegränsning.

En provledare ska vara närvarande för provtagning och rättning av proven, bland annat för att ge det Gröna kortet en högre status, för att inte frågorna ska komma i omlopp och inte minst för att en neutral person genomför och rättar proven.

Observera att proven är individuella och inte får genomföras i grupp.

Proven ska heller inte delas ut efter rättning utan behålls av provledaren.

Frågorna och närmare information rekvireras från Distriktet av provledaren.

Det är provledaren av det teoretiska provet som ansvarar för att förteckning över godkända provtagare skickas till Distriktet för registrering.

Senast ändrad:

Nu låser jag den här tråden. Om inte TS fått svar på alla frågor hänvisar jag till den nålade tråden högst upp på Tävling generellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: mattson
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur