"Omedvetet" hotbeteende vid fodring

Alexandra_W

Trådstartare
\"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar.

Kele är nu ganska exakt tio månader (imorgon). De senaste månaderna har hon dock uppvisat ett beteende, som jag inte riktigt kan placera, vid fodring (kraftfoder).

Hon uppvisar en hel rad hotsignaler när jag kommer med kraftfodret, samtidigt som hon inte verkar vara medveten om det.

När jag kommer med kraftfodret (oavsett om jag går in i boxen och häller i det i krubban eller fodrar utifrån boxen) så är det öronen slickade bakåt och hopknipt mun. På en annan häst så skulle jag göra ett snabbt överslag och inse att "Den här hästen är förbannad och det kommer snart smälla!". Men Kele faller utanför det. Hon går undan när jag kommer med maten, och trängs inte. När hon börjar äta är det omsöm slickade öron och ömsom öronen framåt (oavsett om jag är i boxen eller ej). Hon GÖR dock ingenting. jag kan gå in och fylla på höet alldeles bredvid, jag kan gå precis bakom baken på henne för att fylla på vatten etc. Och om jag ställer mig och kliar henne när hon äter så är det likadant - ömsom rejält hotbeteende och ömsom öronen framåt.

Hon vaktar dessutom inte krubban, utan brukar äta lite, sen ta en sväng och kolla läget i boxen, dricka en klunk vatten etc. Även om jag står vid krubban.

Om hon tycker jag är alldeles för envis med att klia när hon äter så går hon iväg och vänder baken till, men hon gör det på avstånd, och hon gör aldrig allvar av hotet.

Hon verkar helt enkelt inte vara MEDVETEN om att hon sänder ut rejält starka hotsignaler, och hon är/ser likadan ut om jag är i andra änden av stallet eller i boxen.

Jag har provat att jag vill se öronen framåt innan hon får något kraftfoder, och det fungerar utmärkt tills hon fått maten och börjar äta, då ser hon ut som en giftcobra igen. Och om jag inte kände henne skulle jag inte tycka om situationen alls eftersom jag då är inne i boxen hos en häst som uppenbart är rejält pissed off, och jag måste ut ur boxen med. Och det är också där jag ser problemet - hur hon ska uppfattas av ANDRA i t ex ett inackorderingsstall.

För mig får hon egentligen sända ut hur många omedvetna hotsignaler hon inte tänker göra allvar av hon vill. Jag känner ju henne och vet att det bara är 'för sakens skull'. Men samtidigt vet jag ju också att jag INTE skulle vilja gå in till en annan häst som såg ut som henne eftersom det normalt är en väldigt arg häst.

Det som är knepigt är just det här att hon i realiteten inte hotar alls, och dessutom verkar omedveten om vad hon faktiskt 'säger' med siitt kroppsspråk. Jag misstänker att det är ett överslagsbeteende, men rätt vad det är så har man ju ett djupt rotat sådant, och det kan ställa till problem i framtiden. Spec om man skulle 'banna' henne för det, eftersom hon då aldrig skulle göra kopplingen utan bara koppla att hon helt plötsligt, utan anledning får bannor, och då skulle hon ju tillslut bli farlig på riktigt vid fodringar.

Och det är som sagt ingen skillnad på hennes kroppsspråk om jag är i boxen eller låångt därifrån.

Det är två kraftfoderfodringar per dag, normalt går de till som följer:

20 - 21 vid insläpp så går hon i box där allt är färdigt och maten i krubban och jag bara stänger igen dörren.

Vid midnatt ungefär när det är nattfodring serverar jag kraftfoder i krubban, och går in och fyller på vatten och hösilage. För att fylla på vatten öppnar jag dörren och går rakt ner i hörnet som är rakt över. Krubban är placerad så jag då har hennes bak på min vänstra sidan. När jag fyller på hösilage får jag gå mellan väggen och hennes kropp. I båda de fallen har hon ett utmärkt läge att kicka mig härifrån till himlen, men hon har aldrig någonsin ens gjort en svansviftning åt mig. Och om hon står ivägen så är det bara be henne flytta sig och hon flyttar, men med en min som skulle få mig att ta till flykten om det var en okänd häst :devil:

Jag har mest väntat för att se om det ska växa bort och inte gjort någon grej av det, men det verkar ju inte som det tänker växa bort. och det är så väldigt inkonsekvent. Hon hotar men utan att vara arg eller rädd. Hon är inte rädd och går undan för det, men flyttar lugnt och snällt om jag ber henne. Hon vaktar inte krubban eftersom hon lämnar den flera gånger under ättiden, ofta för att se om jag kan klia lite på henne (när jag är utanför boxen).

Och det är ju också där svårigheten är - vad gör jag åt ett beteende som hon inte verkar vara medveten om?

Hon har inga som helst problem med 'hästspråk' med andra hästar, så detta inkonsekventa beteende är bara vid kraftfoderfodring och för MIG känns det som en ren överslagshandling.

Men det var ju det där med att hon i framtiden kanske kommer att stå i inackorderingsstall, och jag skulle som sagt inte vilja gå in till någon annans, och kanske dessutom okänd, häst som såg ut sådär. Och skulle jag göra det skulle jag ju inte "vänta och se om de tänkte göra allvar av hotet eller bara ser ut så for no reason" *s* Så jag skulle ju gärna få bort det.

Stallet är två hästar och lugnt, den andra hästen (min valack och hennes stora mentor i livet) är kolugn vid fodring, krubborna är dessutom i varsin ände av boxarna. Hon delar fö glatt mat med valacken ute.

Hon KAN uppvisa det här 'hotbeteendet' i andra situationer där hon blir lite utspelt, t ex när man ska släppa ut på morgonen. Det är dock mest uttalat vid fodring. Hon kan även se ut så när hon själv tar initiativ till att bli kliad över boxkanten. Kan även se ut så när jag fyller vatten om det tagit slut. Hon väntar på behörigt avstånd och trängs inte, men kastar med huvudet(arabkast, ni med araber fattar vad jag menar, inget hot utan ett tecken på upphetsning) och ser elak ut som fan, men väntar ändå snällt.

Vi har aldrig haft problem med något sparkande, hon har kickat mig på smalbenet en gång när hon var några veckor, men jag vet inte vem som blev mest överrumplad den gången, hon eller jag ;) Vi har aldrig haft problem med nafsande eller bitande heller och mamma var en solig ängel både vid fodring och när hon åt.

Det ÄR en dam med temperament och en mycket bestämd liten dam, det har hon varit sen hon var liten. Vi har dock haft rätt få duster, men de som varit har varit starka men snabbt avklarade. Hon är en veritabel dröm att hantera i alla andra lägen och är i princip lika lätt att hantera som en vuxen häst. Hon har fri tillgång på stråfoder dygnet runt, har stoor box och går ute i stora, kuperade hagar 12 -14 h per dygn. Busar mycket och gärna i hagen. Hon är väldigt kontaktsökande och kommer alltid fram i hagen och vill kela och 'prata' utan att på något vis vara påträngande elelr inte respektera mitt utrymme.

Så, vad jag har är etts tycke fölis som i alla lägen beter sig precis som hon ska, men som (omedvetet?) med sitt kroppspråk samtidigt hotar kraftigt.

Det är MÖJLIGT att detta beteende försvinner när hon aktiveras mer, det är tyvärr halare än halast här att göra något med en oskodd fölis eller gå på promenader, och hon har rätt mycket myror både i kropp och knopp och behöver få TÄNKA. behöver inte vara mer komplicerat än promenader, men isen sätter effektivt P för det.

Hon har vid två tillfällen hotat 'på riktigt', nu minns jag inte anledningen, men det var något hon inte ville vara med om som jag insisterade på och då tyckte hon att "Javisst, gör du det så dör du" och jag hade INGA problem att se att hon verkligen menade det, och även om öronens bakåtslickning och den hopknipta munnen var exakt likadan så var det ändå milsvid skillnad från det omedvetna beteendet vid fodring.

Så, ska jag låta henne hållas och låtsas som det regnar, om inte hur sjutton kommer jag åt ett beteende som verkar omedvetet och som är rakt motsägande till vad hon gör?
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Detta beteende du beskriver, tycker jag är jätte vanligt. Fn har jag 13 hästar i stallet och jag skulle säga att över hälften av dem gör på detta vis vid utfodring. Jag tror inte det är riktat som ett hot mot oss människor alls och jag tror inte man behöver göra något åt det, under förutsättning att hästen backar, inte försöker ta maten ur hinken innan det är serverat i krubban, eller knuffas.

Mao så länge beteendet inte är skadligt eller ohanterbart, så kan de väl få ha vilken grimas de vill?

Sen vad beror det på? Ja det är inte så lätt men jag skulle tro att det är ett sätt för dem att "hävda" sin "sfär". Ungefär som när människor kommer innanför min sfär, då blir jag besvärad, känner mig lite hotad. Kanske är det så att just när de äter så vill de hålla ett visst avstånd.

En krubba är heller inte speciellt naturlig för dem, för den skymmer en del av sikten på marken när de stoppar ner nosen, vilket torde vara emot deras natur att inte ha fri sikt..

August, min lille 2 års hingst, den snällaste av snällaste :love: :love:, gör precis likadant! Men att banna honom skulle kännas som att slå på ett spädbarn :)

Det är svårt spekulera om varför, men jag tror(vet) att beteendet är vanligt och det skulle vara intressant att höra vad andra tycker!
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Ska tillägga angående problem med att ha hästen uppstallad på grund av det. Bara fyra av hästarna i mitt stall är mina, resten har samma ägare. Har tidigare haft 4-5 olika ägare under samma period och jag har aldrig haft problem med att folk inte vågar ge mat till hästarna för att de beter sig som du beskriver.

Nu har jag nog haft tur på den punkten (kunniga hästmänniskor), dessutom är det oftast jag som utfodrar och jag tycker man ser skillnad på ett "riktigt" hot och ett "mat/utfodrings" hot, vilket säkert de flesta hästvana människor oxå kan göra.

Min man däremot, kan ingenting om hästar, men han utfodrar hästarna på morgonen ett par gånger i veckan. En av 3 åringarna har blivit bufflig och ska stoppa huvudet i hinken innan hon får mat. Jag har uppfostrat henne varje dag vid utfodring och undrat om hon är dum i huvudet som inte fattar... Till Patrick en dag sa när vi stod och diskuterade hästarna.. - Jag tycker bäst om den hästen (han vet inte vad de heter eller vilket kön) för hon är så mysig och jag låter henne alltid ta en tugga ur hinken på morgonen och så klappar jag henne på halsen! RIDÅ!!!!!!! Suck, har mig själv att skylla
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Jag håller med om att det verkar vara ett överslagsbeteende. Frågan är vilken av "känslorna" som det slår fel ifrån. Försök att ta reda på det och agera därefter. Är det hunger? Hur ofta får de mat - kan problemet lösas genom att ge mat oftare? Är det rädsla (låter iofs inte troligt enligt din beskrivning - så det kan nog avskrivas)? Stress däremot ligger naturligtvis nära till hand - att hon upplever matsituationen som stressig och att det slår över till aggressionsbeteende. Om det är stress är nog det enda att göra att se till att maten hamnar i boxen när hästen inte är närvarande.

Håller med det tidigare svaret att det är ett ganska vanligt beteende, men det brukar ju oftast vara i större oroliga stall - och så verkar ju inte vara fallet med ditt!
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Intressant att höra dina erfarenheter, men jag kan inte hålla med om att det är vanligt? Det är ju vanligt med lite griniga miner vid fodring,s pec i stora stall. Men jag har aldrigs ett en häst varken av mina egna eller i de stora (15 -20 hästar) inackorderingsstall jag sett visa så starkt hotbeteende. Lite svansvisp, ett lyft framben, öronen bakåtlagda etc är ju väldigt vanligt. Men jag har aldrig sett det här med verkligen SLICKADE öronen och så väldigt hopknipt mun och solklart kraftigt hotbeteende hos någon annan häst, inte ens bland de som faktiskt inte varit helt säkra att fodra utan som man fårr vara väldigt mycket på sin vakt för eftersom de högg/slog gärna vid fodring. De hotade ju utan tvekan, men ändå inte med den här intensiteten i kroppspråket.

Sen kan det ju vara så att min dam är bara väldigt uttrycksfull :idea: Hon visar VÄLDIGT tydligt i alla lägen vad hon tycker, både positivt och negativt. Om man t ex lyckats få i henne en spruta så står hon i boxen och ser SKITSUR ut i en timme sen. Det brukar väcka en del skratt, och har påpekats av ett otal veterinärer att "Det syns verkligen vad hon tycker om det!". Så kanhända att hon bara uttrycker det där "Jag vill gärna ha min mat ifred, men jag vet att du är högre än mig i rang så du får ta den om du vill, men helst vill jag ha den ifred, bara så du vet" väääldigt tydligt?

Även valacken som är kolugn vid fodring och idel öron framåt kan ju stå med upplyft framben när han äter (även om han så är SJÄLV i stallet och varken hästar elelr människor där). Även han delar snällt med sig av mat, men behovet av att 'vakta' verkar sitta så hårt instinktivt att han uppvisar det fast han eg inte vaktar den. Och fölis kanske bara uttrycker detta tydligare?

Men jag är rändå rädd att det ska bli ett problem med främmande människor (jag har förresten bett 'främmande' att fodra henne och fylla vatten etc, och hon gör inget då heller, så det är inte så att hon vill men inte törs för hon vet att jag bestämmer, utan det är inte elakhet riktad mot människor, precis som du säger) ska reagera. Jag har ju tyvärr sett hur de reagerat på hästar som hotar mindre än så. Och de tar aldrig reda på om det är ett 'äkta' hot eller bara spel för galleriet utan tenderar att gå ut hårt från början. fast jag får väl ha 'kurs' för samtliga och bevisa att det är ingen fara kanske ,)
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Jag håller med om att det verkar vara ett överslagsbeteende. Frågan är vilken av "känslorna" som det slår fel ifrån. Försök att ta reda på det och agera därefter. Är det hunger? Hur ofta får de mat - kan problemet lösas genom att ge mat oftare? Är det rädsla (låter iofs inte troligt enligt din beskrivning - så det kan nog avskrivas)? Stress däremot ligger naturligtvis nära till hand - att hon upplever matsituationen som stressig och att det slår över till aggressionsbeteende. Om det är stress är nog det enda att göra att se till att maten hamnar i boxen när hästen inte är närvarande.

Håller med det tidigare svaret att det är ett ganska vanligt beteende, men det brukar ju oftast vara i större oroliga stall - och så verkar ju inte vara fallet med ditt!

Jag tror att det är 'stress' faktiskt. Inte nödvändigtvis NEGATIV stress, men att hon blir uppspelt. Och inte riktigt vet var hon ska kanalisera den där uppspeltheten.

De har som sagt fri tillgång på hösilage dygnet runt, så hon går ALDRIG hungrig. Kraftfoder serveras vid insläpp 20 - 21 och vid nattning vid 24 -01. Jag har medvetet valt att inte fodra kraftfoder på morgonen. Om jag tar in för jag ska rida valacken så brukar jag servera lunchkraftfoder de dagarna. Dock samma beteende hos fölis då med. Även provat att kraftfodra "hipp som happ", dvs så hon aldrig ska veta vilken av gångerna det är kraftfoder och vilken jag bara lallar där ändå. Det ger ingen skillnad alls i beteende.

Och hon kan, fast mildare, uppvisa det där beteendet på mornarna med, när det enda som händer är att de går ut.

Så jag tror som sagt att det är förväntning och uppspelthet som slår över PLUS att kraftfoder är så goooott att hon inte riktigt vet i vilken ända hon ska börja. Beteendet är ju som sagt likadant även om maten är i boxen när hon kommer in.

Och eftersom det märks även vid vattenpåfyllning om vattnet tagit slut, så känns det som att det blir en uppspelthet/förväntan som slår över. Dvs hon ska få något hon vill ha och kan knappt sansa sig tills hon får kasta sig över det. Det förklarar ju inte varför beteendet är exakt lika när hon kommer in till mat i krubban.

Hon är förresten HELT lugn och fin att ta in, hon brukar få gå lös in och hon promenerar i maklig takt in, stannar och tittar på utsikten, tar en lov på stallgången, stannar vid mig så vi kan klia ett tag och går sen lugnt in i boxen. Och kastar sig över krubban och börjar uppvisa det där beteendet. Och hon vet ju redan när jag tar in ATT det är mat i krubban, men gör sig ingen brådska eller stressar.

SÅ det verkar mer vara att hon inte vet hur hon ska få i sig all den goda maten fort nog när hon väl har den framför näsan?

Samtidigt så har hon ju ett rätt filosofiskt ätsätt. Hon kastar sig över krubban och proppar munnen full och äter koncentrerat och utan att ens ta upp huvudet i några minuter. Sen vandrar hon runt lite i boxen (och dräller mat överallt) medan hon tuggar, tar en klunk vatten, kollar lite vd kompisen gör, kollar om det händer nåt kul utanför boxen, tar en tugga till, kollar in läget på stallgången, kommer och vill bli kliad och häller mat i håret på mig etc.
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Upplever du att hon uttrycker det är så mycket starkare än andra hästar, så kan jag förstå ditt dilemma/oro.

Samtidigt som det är svårt att agera när dett inte finns något att "ta på", jag menar hon gör ju faktiskt ingenting? Tänk om allt kunde vara svart och vitt! Jag vet inte om en häst kan känna sig orättvist behandlad men låt oss säga att man försöker stävja beteendet, vad är riskerna då, om man inte gör något, vilka risker..

Personligen tror jag att risken vid tillrättavisning är att man nallar på förtroendet för människan. Medans risken vid att låta bli är att "någon" (inte du som är medveten) låter henne ta över och hon istället tappar respekt.

Sen din oro för att andra ska misstolka (låta bli att tolka) hennes signaler rätt, ja den risken finns. Det är därför det är så himla svårt, ju fler kockar... Det är kanske denna biten som är den viktigaste, precis som du föreslår, se till att de som hanterar henne får "utbildning" i hur hon fungerar
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Så länge hon inte GÖR något så finns det i mina ögon inget beteende att tillrättavisa.

Jag skulle däremot vara uppmärksam för det är ju inte alls omöjligt att hon en dag när hon känner sig stor och stark kommer testa att göra allvar av sina "hot".

Men som sagt, så länge hon bara SER sur ut skulle jag strunta i det.
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Svarar flera i samma inlägg!

nej, tillrättavisa det har jag överhuvudtaget inte tänkt. Jag kan ju inte tillrättavisa något som inte finns. Ungefär som att straffa människor för att de TYCKER en sak men inte säger den eller gör den. (Det är ju t ex inte förbjudet att vara nazist, men det är förbjudet att uttrycka och/eller leva ut sina nazistiska åsikter).

Men det är ju också just där jag är rädd för vad som händer i ett annat stall! Att någon ANNAN ska 'straffa' henne för hennes beteende, och då FÅR jag en häst som är aggresiv vid fodring. Som jag skrev i första inlägget nu, att skulle man tillrättavisa eller 'straffa' henne nu skulle hon inte förstå varför, utan bara göra kopplingen "Nu är det fodring, nu kommer människorna att vara elaka/slå mig/etc" och då kommer hon tillslut slå först och fråga sen. Och det räcker ju eg med att EN person lappar till henne EN gång vid fodring för att det ska vara kört. Och det är det jag menar med att jag är rädd för hur det ska gå i ett inackorderingsstall. hade jag vetat att jag skulle ha henne i hemma hela livet skulle jag inte bekymra mig alls, det är jag som kontrollerar alla fodringar.

Och jag har tyvärr sett för mycket av inackorderingsstall för att lita på att "helgfodrare" gör som de lärt sig/är tillsagda. Tyvärr. Dessutom är det rätt vanligt att någon annan får hjälpa till, t ex sambon/mannen/barnen. Det blir oktontrollerbart att se till att alla är informerade och dessutom GÖR som de ska. Och det räcker med att en människa läser henne fel och tar i för henne. Hon är INTE en häst som 'tål' eller 'tolerar' orättvis behandling.

Sen kan jag till viss del förstå det. Om JAG helgfodrade, och var lärd och tillsagt etc att "Den hästen ser elak ut som fan vid fodring men han GÖR aldrig något" så skulle jag ha den inställningen, men samtidigt skulle jag inte ta några risker. Dvs den dag jag bedömde situationen som "den här gången menar han allvar" (för plötsligt kan de ju göra det, och det är lätt att se på sin egen, svårare att se på andras) så skulle jag ju inte bara stå där heller.

Så det känns som att endera löser jag det här, eller så ser jag till att JAG är den enda som går in i boxen när det är foder inblandat. Det skulle ju gå att lösa så förvisso, att jag ser till att hon bara fodras utifrån, ingen går in, och att ingen heller går in för att byta täcken eller något i boxen. Men det enklaste och säkraste för alla och inte minst henne är ju om man kunde få bort beteendet, och det är därför jag klurar på det. Men jag tänker - som jag skrev i ursprungsinlägget - INTE tillrättavisa för det finns inget att tillrättavisa och ho skulle inte göra kopplingen "oja, jag såg sur ut nu fick jag en tillrättavisning, jag måste sluta se så sur ut" utan koppla "Nu är det fodring, nu får människorna hjärnblödning och kan utan förvarning vara elaka" och då kommer hon vara betetr safe then sorry och slå först och fråga sen. Och jag skulle inte klandra henne.
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

:rofl: :rofl: Det är samma som min karl gör.....han fodrar bara ibland(när han vill vara hygglo) Det finns EN häst som han föredrar och gillar framför alla andra(2 års hingsten) och han BITER mig varje morgon i armen säger han lyckligt :crazy: :crazy:
(Jag har halvdörrar och sträcker bara in armen vid fodring)
Hej o Hå...va kul är det då :rofl: :rofl:
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Hon är ju tydligen lite speciell din häst och har alltid varit, men hur var mamman???
Unga hästar har ju en tendens att vara lite av papegojor när dom är så små...dom tar efter ALLT dom ser att dom vuxna hästarna gör...och tycker dom är fräna :D
Du tror inte hon är i en slags identitetsperiod, hon vet inte vem hon är och hur hon ska bete sig, och provar om inte detta skulle kunna vara en bra id :rofl: :rofl:

..Att det sen inte blir några "efterverkningar" på beteendet kanske hon tycker är helt ok....men gör hon lika mot valacken???
Man kan ju inte ändra deras sätt att vara, men jag skulle ändå på nåt sätt visa missnöje med hoten hon gör, eller...nää, det är svårt eftersom du har så många om o kring henne...låt det vara ett tag så får du se vart det barkar hän...så tror jag att jag skulle göra.

Jag har ju och har haft en hel del hästar som hotar vid fodring(dock ingen egen...puuuh) men det är ju som inte mig dom hotar utan dom är "stressade" av att få kraftfoder(läs sugna) jag har aldrig varit med om att dom skulle ge sig på mig, däremot hotas det mycket och t om bankas i väggarna och utfall mot grannen.....OM det blir för mycket så försöker jag möblera om i stallet, ibland räcker det att dom får en ny granna och dom lugnar ner sig...i ditt fall är det ju lite svårt :angel: :angel:
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Ibland undrar jag om man fått de på halsen för sina synders skull :rofl: :rofl: :rofl: Men jag är tacksam för att han hjälper till ibland i allafall! Skulle man jag banna honom (gubben alltså) så hade han reaktion säkert varit 10 gånger värre än hästarnas! *skratt* :rofl: :rofl: :rofl: man får göra som med pållarna och få de att tro att de själv vill och kan!
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Men det är ju också just där jag är rädd för vad som händer i ett annat stall!

Varför gå omkring och oroa dig för det nu?
*
Trolla har visat liknande beteenden i perioder. Det blev tydligare när Flingan kom hit, eftersom Rikkan är liksom morsan, tryggheten och chefen.
Jag låter henne alltid vara i fred när hon äter, eftersom jag sett att hon stressar över att nån annan, jag, Flingan eller Rikkan ska komma och äta upp hennes mat -trots att vi aldrig gjort ett försök. Hon var värre när hon fick ensilage, tycks jag minnas.

Alla är olika, men jag tolkar det du beskriver så verkar det mer som om det är något inne i kroppen som oroar henne lite. Mask, oro i magen?
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Hon är ju tydligen lite speciell din häst och har alltid varit, men hur var mamman???
Unga hästar har ju en tendens att vara lite av papegojor när dom är så små...dom tar efter ALLT dom ser att dom vuxna hästarna gör...och tycker dom är fräna

Där sa du nåt intressant!

Trollas morsa var misshandlad med högaffel i boxen och var livrädd så fort nån kom med mat på "pinne", även ifall nån bar en sopkvast eller liknande utanför boxen så reagerade hon.
Det är anledningen till att Trolla alltid ha fått vara ifred i sin box, även när hon äter. Jag var noga med att vara så lugn och avslappnad som möjligt i hennes närhet inne i stallet.
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Min fölmärr har ju en olat att hon ska gå o slänga med huvudet, sen lägger hon huvudet på sned o tuggar när hon blir otålig...ALLA hennes avkommor gör likadant(4 st) :crazy:
På henne undrade man ju om nåt var galet(hon gjorde så INNAN hon bröt nacken, och har fortsatt efter oxå)
Så nog tar dom efter beteenden av då spec modern, men också av andra hästar dom "ser upp till" :D :D

ofta blir ju avkommorna som modern är..pissmärrar får pissmärrar
Men min har så mycket goda kvaliteer som mamma, så dom får väl slänga med sina huvuden då :rofl: :rofl: :rofl:
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Hon är ju tydligen lite speciell din häst och har alltid varit, men hur var mamman???
Unga hästar har ju en tendens att vara lite av papegojor när dom är så små...dom tar efter ALLT dom ser att dom vuxna hästarna gör...och tycker dom är fräna
Du tror inte hon är i en slags identitetsperiod, hon vet inte vem hon är och hur hon ska bete sig, och provar om inte detta skulle kunna vara en bra id

..Att det sen inte blir några "efterverkningar" på beteendet kanske hon tycker är helt ok....men gör hon lika mot valacken???
Man kan ju inte ändra deras sätt att vara, men jag skulle ändå på nåt sätt visa missnöje med hoten hon gör, eller...nää, det är svårt eftersom du har så många om o kring henne...låt det vara ett tag så får du se vart det barkar hän...så tror jag att jag skulle göra.

Jag har ju och har haft en hel del hästar som hotar vid fodring(dock ingen egen...puuuh) men det är ju som inte mig dom hotar utan dom är "stressade" av att få kraftfoder(läs sugna) jag har aldrig varit med om att dom skulle ge sig på mig, däremot hotas det mycket och t om bankas i väggarna och utfall mot grannen.....OM det blir för mycket så försöker jag möblera om i stallet, ibland räcker det att dom får en ny granna och dom lugnar ner sig...i ditt fall är det ju lite svårt

Mamma blev liiiiite uppspelt vid fodring, kastade med huvudet. Men inte stökig eller stressad. Och god som guld och öron framåt hela tiden. Inte minsta sura min.

Det kan mycket väl vara så som du är inne med ang identitet etc, men jag är rädd det ska bli permanent, det har ju varit såhär ett par månader nu.

Om hon gör lika mot valacken? Svar nej. Men det är lite svårt att jämföra, han är ju inte inne i hennes box oxh stökar *s* Men hon gör aldrig några sura miner whatsoever mot honom, och han gör inga sura miner mot henne från sin box heller. Och om jag går ut med godis i hagen (knäckebröd elelr något) så är de så snälla mot varandra så och står tätt intill varandra och äter, idel öron framåt och inget surar mot den andra. Jag har två hölådor i hagen med där jags erverar hösilaget, och det är oftare de står och äter ur samma låda än varsin.

Däremot OM valacken säger "stick!" åt henne så gör hon det omedelbart. Hon är fullt medveten om att hon är ranglåg. Dock visar hon aldrig någon rädsla eller flyr hals över huvud när han säger åt henne, utan hon tycker bara "okej då" och gör det. (När hon var yngre så överdrev hon lätt och sa valacken "men flytta dig va, där tänkte jag stå" så kunde hon bete sig som om han sgat "Du ska DÖ om du inte flyttar på dig". Detta försvann dock snabbt när mamma försvann.

Hon är generellt av det jag sett i hennes agerande med andra hästar inte på något vis annat än fullt korrekt i sitt beteende, MEN hon är väldigt säker på sig själv. Jag har sett henne föltugga EN gång mot annan häst, och då var hon en vecka. Hon har än aldrig försökt kaxa eller ta över eller något mot någon häst, men hon är väldigt trygg i sig själv eller hur man ska säga.

När jag släppte in ett ranghögt treårssto i somras (när damen var fyra månader) så var hon väldigt kavat och även om hon aldrig ignorerade en hotsignal elelr något så var det med en air av "okej då" och ett soligt leende som hon flyttade sig. Samma sak på hingsstationen (då var hon en månad) när de griniga fölmärrarna kom, min lilla dam sa "Men heeej, kul att ses" och fölmärrarna sa "Stick och brinn!" och Kele tyckte "okej då" och gick därifrån lika lycklig för det.

Nu har jag inte sett henne i alltför många konstellationer, men det jags ett henne så skulle jag vilja beskriva henne som diplomatisk och att hon går lite "utanpå". Hon är totaltrygg i sig själv, är aldrig till besvär eller så, och lyckas lirka sig in så hon är bundis med alla.

Och TRYGG i sig själv som sagt. Inte självsäker så det blir kaxig, utan TRYGG. Så har hon varit sedan hon var liten. Jag hade ju GARVA problem och slet mitt hår över att hon INTE följde mamma. Utan hon strosade lugnt iväg på egna strövtåg, mamma fanns ju alltid kvar. Bara om hon blev SKRÄMD så sprang hon till mamma elelr höll sig vid mammas sida som de brukar. Problemet är att det inte är mycket som skrämmer den där damen! När vi var på hingsstationen hade hon ju blivit en aning förvildad när hons kulle hem och ville INTE låta sig fångas. Vi tog ut mamma. Fölis sa typ "hejdå, ha kul mamma". Då plockade vi in alla de andra fölmärrarna och deras föl (Som minsann gick SÅ fint vis mammas sida så). Kvar i stora hagen gick min lilla och käkade maskrosor i godan ro. Tillslut så kom hon makligt knatande. Samma sak nu när jag tar in, jag tar in henne om jag ska rida valacken, och jag får oftast gå ut igen och HÄMTA Kele, för hon strosar runt och knaprar träd eller står och äter hösilage och bryr sig inte ett dugg om att Vision försvann. (Det gjorde hon dock i början, och blev väldigt upprörd).

Men hon har aldrig mopsat eller visat sura miner mot valacken, och de kan äta ur samma hink utan problem. Men så är han inte i hennes box heller, och det är inga sura miner mot mig heller om jag går ut i hagen och ger dem mat. Däremot visar hon sura miner i boxen oavsett om jag är i den eller ej.

Och det känns som det där du beskriver att hon är så 'sugen' på kraftfdoer och så blir det en överslagshandling. Men samtidigt har hon INTE bråttom in till det även fast hon vet att det finns där. Utan det är när hon väl har det framför näsan och äter. och som sagt INGA utfall eller något boxarna emellan. Faktum är att valacken som har en symbolisk giva kraftfoder bara när han ätit klart brukar ställa sig med huvudet över sin dörr, och damen brukar mellan tuggorna knata fram till sin dörr och sticka ut huvudet, och drälla mat. Men ingen sur min alls. Och inga sura miner mot mig heller när hon gör så, hon kommer ju ofta och tycker jag ska klia henne mellan tuggorna.

Utan det är när hon är i krubban och äter det finns, och då oavsett om någon potentiell mattjuv är i närheten eller ej. Ofta står de förresten med huvudet i varandras boxar och hänger (jag hade hög vägg innan men jag sänkte den just för de så tydligt ville 'umgås').

Men jag tror inte jag KAN göra något åt det här beteendet nu, ju mer jag funderar och läser tankar och erfarenheter här så inser jag att det är nog bara att låta det vara och hoppas det går över?
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Men det är ju också just där jag är rädd för vad som händer i ett annat stall!


--------------------------------------------------------------------------------



Varför gå omkring och oroa dig för det nu?
*

För att det är NU jag ev kan göra något åt den här situationen. Och för att om allt går enligt planerna så flyttar jag härifrån senast sommaren 2005. Kan bli tidigare också, det beror på hur överdjävilgt dyrt det blir att pendla 12 mil/dag. Men det blir inackorderingsstall inom överskådlig framtid. Annars skulle jag inte bry mig som sagt.
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Min fölmärr har ju en olat att hon ska gå o slänga med huvudet, sen lägger hon huvudet på sned o tuggar när hon blir otålig...ALLA hennes avkommor gör likadant(4 st)

*skrattar* Både Vision (valacken) och Keles mamma kastar med huvudet när de blir uppspelta. "Arabkast" kallar jag det eftersom jag sett det på rätt många araber. Ni kan ju GISSA om Kele gör det ;) Hon har dock plussat ihop sina två idolers kastande och kör en klart halsbrytande variant ;)
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Jag förstår precis ditt dilemma när det gäller riskerna för att hon ska bli missförstådd om hon hamnar någon annanstans.
Jag har en häst som jag haft sedan hon var "spermie" ;).
Hon kom ut med öronen bakåt och så har det fortsatt.......
Ända sedan första dagen lägger hon öronen bakåt och sänker huvudet. Så gör ju många föl för att visa underkastelse, men i hennes fall har det fortsatt. Hon kommer alltid springandes i hagen när man ropar men öronen är slickade ända tills hon hunnit ända fram. Hon kniper i och för sig inte med munnen utan i hennes fall är det bara öronen som ligger slickade, men det räcker för att utomstående misstolkar henne som en "farlig" häst. Egentligen är hon jättesnäll och otroligt lätthanterlig.
Jag har ju haft henne hela hennes liv (nu 3 år) och känner henne utan och innan så för mig är det inte minsta problem.

Däremot har jag ibland funderat precis som du på hur andra skulle tolka henne. Om någon tillrättavisade henne skulle hon bli minst sagt förvånad och fatta noll :crazy:

Nu kan jag tillägga att den hästen har ett helt annat uttryck när hon verkligen BLIR arg.......DÅ kan man snacka om slickade öron och "snörpmun" :D och när man sett det en gång förstår man att hennes andra uttryck är ett tecken på en mild ljuvlig liten varelse som bara vill väl.

Vad jag ville säga egentligen var att jag kan förstå din oro för att din häst kan misstolkas (även om inlägget blev långt)
 
Re: \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring

Vi har en valack i vårt stall som beter sig liknande vid utfodringen nuförtiden. Annat var det tidigare när han fick mer träning och mental stimulans då var han som ett ljus. Just nu bryr sig hans ägare inte särskillt mycke om honom. :mad:
Så i hans fall är det nog mest nerver och tristess som är boven bakom beteendet.
/honungsblomma
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp